Skrevet af: Lenike Brorsen, 27. februar 2013 kl. 19.00
så er det desværre sket i min og mine forældres have… de nye skud på alle vores hortensiaer i have er blevet klippet og stjålet.. sådan noget hø..
det er åbentbart blevet moderne (og farligt) at ryge de nye skud hvorved man får et rus som hash..
men sikke træls for vi andre som havde håbet på at kunne nyde de dejlige blomster til sommer…..
et godt råd….tjek jeres hortensiaer derude!!
Skrevet af: Philip L., 27. februar 2013 kl. 19.29
Ej hvor øv sku!
Jeg troede det var hjortene der kunne lide de blomster!
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 28. februar 2013 kl. 9.33
Vil lige, for god ordens skyld, tilføje, at det stof der frigives i hortensiaen når man ryger den, skulle være blåsyre, som er dødeligt giftigt selv i små doser. Med andre ord, at ryge hortensia, kan være vejen til langsomt selvmord.
aoh.dk/artikel/hortensia-den-livsfarlige-rygeblomst
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 28. februar 2013 kl. 14.37
Jeg læste for et par dage siden, at det var fugle der "klippede" folks hortensiaplanter.
Det var konstateret i en periode med snedække, hvor en del hortensiaplanter var klippet fra den ene dag til den anden uden at der var afsat et eneste fodspor i sneen.
Men spør'g mig lige om jeg kan huske hvor jeg læste det ? Måske i en af lokalaviserne som nu er gået til de evige jagtmarker.
Skrevet af: Lenike Brorsen, 1. marts 2013 kl. 15.02
måske.. men det er lige snit (er blomsterhandler så kan se at de er klippet) og desuden er hele vores vej (bor på landet 7 km fra byen) blevet lænset i vores hortensiaer og 3 har også fået klippet i deres hortensiaer som stod i lukket drivhus så det er dælme nogle dygtige fugle som kan lukke op og lukke døren efter sig igen..
Skrevet af: Henry G., 1. marts 2013 kl. 17.33
Harer kan være synderen, der "klipper" hortensia grenene af om vinteren. Ved snedækkede arealer kan det være vanskeligt at finde føde, derfor ser man tit, at der er afgnavet en ring på stammen af frugttræer i snehøjde efter frost. Jeg har ingen hortensia efter at knopperne forsvandt hvert år, og harerne ordner også forårsklipningen af mine roser. I drivhuset har der nok sneget sig en mus ind. Henry G.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.