Forum

Mos i plænen

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 6. marts 2013 kl. 18.20

Nu nærmer plænearbejdet sig jo.
De første år som haveejer kiggede jeg på mosset og tænkte hvordan man mon får det fjernet.
Genboerne gik rundt med en meget larmende maskine - mosfjerner- men jeg opdagede at mosset i min have stort set forsvandt samtidig med deres, nemlig når græsset tog over. Indtil da lignede min plæne til gengæld ikke en ødemark. Så i al hemmelighed morede jeg mig over anstrengelserne, men ikke larmen.
Hvis man ønsker sig en plan græsplæne uden kløver, bellis og mos, ok. Men hvorfor egentlig?
Jeg synes mosset er kønt og grønt i den tid, græsset stadig ser lidt kedeligt ud. I det tidlige forår. Det gror fint bagved de store træer, hvor der er skygge. Der er også græs andre steder. Meget naturligt.
Jeg gøder heller aldrig, lader blot afklippet græs ligge. Det gøder.

Jeg bruger enormt meget tid på blomsterbede og drivhus, beskæring af træer og forkultivering. Tilplanter skønne krukker.
Plænen bliver slået - og jeg nyder synet af dens mangfoldige småplanter, selv mælkebøtten, som jeg nu gerne undværede. Den eneste, jeg prøver at udrydde.

Synes i havefolk jeg er en slap haveejer? Jeg skriver egentlig især dette til nye haveejere.
Eller findes der mon andre med samme glæde ved "naturgræs"?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 7. marts 2013 kl. 10.30

Hej Anne-Mette G

Nu er jeg godt nok ikke i gruppen af nye havebrugere og jeg tænker, at det ikke er op til hverken mig (eller nogen andre) at bedømme din slaphed eller skarphed - det afgørende vigtige er jo, om du henter glæde og overskud derude. Og det gør du jo - i mængder :-)

Jeg vil gerne gi' et tip videre, som jeg selv har haft stor glæde af i rigtig mange af min haveår.

Udgangspunktet for mit tip er principperne om mangfoldighed - og fordelene er ud - over dem, jeg selv nyder - tydelige at få øje på for fugle, padder,insekter, orm og mikroliv i jorden!

Jeg har afsat halvdelen af græsplænearealet til "høslet" - og får dermed i fire måneder fra marts til juni fuld glæde af scilla og ranunkel på hele arealet, forskellige smukke græsser i blomst, urter som bellis (med blomsterstilke i børnevenlig plukkelængde), mælkebøtter i blomst & med frøstande, violer (også med blomsterstilke i børnevenlig plukkelængde) og som årene går flere og flere andre småurter, der trives med det høje græs. Mange af dem når at sætte frø og rødder, der sætter dem i stand til at komme igen foråret efter.

Omkring midsommer skærper jeg leen og høster arealet i bund - det gir materiale til en hurtigt omsat varmkompost, jeg bruger som sidste omgang supplerende overfladegødning til kål, selleri og porrer.
Så når jeg skriver "høslet" er det jo ikke helt sandt - for jeg tørrer ikke græsset! Jeg vælger at høste med leen dagen efter en regnvejrsdag, så der er god fugtighed på stilke og blade til at fremme omsætningen i den varmkompost, jeg samme dag sætter af det nyhøstede græs & urter.

Jeg river arealet grundigt over, siger "tak for dejligheden" med nogle skovlfulde velomsat kompost - 3 uger senere er græsset igen i god trivsel og det er næsten usynligt, at arealet ikke hele sæsonen er blevet slået som den øvrige del af plænen.

Jeg ønsker dig fortsat glade havedage !

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 7. marts 2013 kl. 11.33

Kære Lone.
Det er en rigtig god ide. Godt med flere alternativer til den almindelige flade lugede græsplæne.
Er der mon flere?

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Marie T., 7. marts 2013 kl. 20.14

Nej du er ikke, du er fantastisk fordi du elsker din have som den er !

Ville selv elske at plante mine bare fødder i dejligt blødt mos, det dufter dejligt og er hyggeligt! :)

Må sige, at hvis jeg får have vil mælkebøtten nok være den eneste jeg ikke ville have for mange af... men alle de andre: kløver, bellis osv <3

Nyt svar til emnet »Mos i plænen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Mos i plænen

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider