Forum

Rydde pilekrat – hvordan?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 25. marts 2013 kl. 10.47

Hvordan rydder man et område der indtil nu er brugt til dyrkning af pil, således det _fremover_ kan bruges til køkken-havejord.

Er det muligt at få det hele op (slå rødder ihjel), således man undgå nye skud etc.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 25. marts 2013 kl. 14.09

Hej Jan E

Søg et godt råd hos Vestjysk Landboforening - der huser de & leverer faglig sparring om dyrkningsmetoder, høst mm til Vestjysk Piledyrkerforening.

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 25. marts 2013 kl. 16.01

Bestil en maskinstation med en grenknuser og en stor "fræser"
Jeg fik fjernet en gammel hæk omkring min forhave. Hækken bestod efterhånden af både tjørn, hyld, elm og alt mulig andet.
Den var omkring 40 meter lang og alt for bred.
Det tog ca. 20 minutter med grenknuseren, som er en meget kraftig knuser der "pulveriserede" alt over jorden på no time. Og så efterfølgende en meget kraftig fræserlignende maskine som fræsede og findelte rødder ned til ca 30 cm. under jorden, og den gjorde det så effiktivt, at jeg blot behøvede at rive let før jeg kunne så græs på arealet.
Det koster selvfølgelig lidt, men du kan jo forsøge dig med hakke og spade a la bonderøven. Så vil du nok finde at pengene til en proff. er givet godt ud.
Så kan du fræse i dag og så og plante i morgen.
Og jeg har aldrig set et eneste nyt skud fra de gamle hækplanter.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. marts 2013 kl. 19.04

Det har været en stubfræser og det er en fantastisk opfindelse. Så er alt det tunge arbejde gjort med det samme og en ny hæk eller hegn kan opsættes.
Jeg tror nu, at Bonderøven ville have lånt naboens gravko for lidt øl.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 26. marts 2013 kl. 8.51

Hej Søren
Jeg tror nu ikke at du kunne ha' gjort det på det kvarter det tog med en traditionel stubfræser.
Det hedder en rodfræser og er ikke det samme som en stubfræser. Men selv en Søren kan vel lære noge nyt ?

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 26. marts 2013 kl. 12.08

Jeg troede at rod og stubfræser var et og samme produkt, så der lærte jeg noget nyt . Et kvarter er lige i underkanten , men det går hurtigt.

Nyt svar til emnet »Rydde pilekrat – hvordan?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Rydde pilekrat – hvordan?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider