Forum

Pølseforgiftning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lau. Giversen, 1. april 2013 kl. 18.39

Kære alle. Det er almindelig kendt, at mad indeholdende persille ikke må genopvarmes på grund af faren for botulisme=pølseforgiftning. Botulisme er en jordbakterie, hvilket får mig til at tænke på om tilsvarende gælder for andre i jord dyrkede krydderiplanter, f.eks: Citronverbena, løvstikke, timian, salvie, ekstragon og andre. Håber at få et kompetent svar der kan afgøre min usikkerhed. mvh. lau. giversen

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 1. april 2013 kl. 18.52

Hej Lau.

Hvis persillen er kogt med første gang retten tilberedes, er der ingen problemer.

Hvis persillen drysses rå på retten efter tilberedning, kan der, ved opbevaring, dannes toksiner, som er meget giftige.

Vh. HP

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 1. april 2013 kl. 21.24

@Hans

Det er jeg ikke sikker på, at du har ret i. Jeg mener ganske bestemt, at den bakteriestamme, som giver pølseforgiftning, tilhører Clostridium og bakterien er Clostridium botulinum.

Bakterien er relativt harmløs og findes i havejorden og jeg vil mene, at de sikkerhedsregler som gælder for retter med persille også gælder for alle andre urter forurenet med jord.

Sikkerhedsreglerne består først og fremmest i at forhindre vækst (i gemmemad) af bakterien under forhold uden ilt. Det er kun under vækst uden tilstedeværelse af ilt, at der dannes det giftstof, som er dødeligt og som nogle kvinder vælger at få sprøjtet ind under huden for at modvirke rynker....:)

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 1. april 2013 kl. 22.24

@ Tom.

Hvad er det, du mener, jeg ikke har ret i?

Alle de oplysninger, du remser op, kan enhver Google sig til;-).

Læs mit indlæg én gang til. Det afgørende er, om der er mulighed for "forurening" efter at retten er gennemkogt eller gennemstegt.

Det er simpel køkkenhygiejne.

Hvor svært kan det være ;-).

H P

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 2. april 2013 kl. 0.37

@ Hans

Helt simpelt er det ikke :-)

Clostridierne er sporedannende. Når din ret med Clostridium Butolinum er gennemstegt/ gennemkogt og du har en rest, som du vil gemme og retten i øvrigt (pH mm) giver de rette vækstbetingelser, vil sporerne blive aktiveret og vokse eksplosivt. De danner giftstoffet, som du indtager og bliver syg - i teorien i hvert tilfælde....

Læs evt. her:
www.foedevarestyrelsen.dk/Publikationer/Alle%20publikationer/2005212.pdf

Søg i dokumentet på clostridium butolinum

@Lau

Konklusionen er, at risikoen gælder alle urter forurenet med jord, men risikoen er lille og kan imødegås ved - som Hans er inde på - god køkkenhygiejne - velbekomme :)

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 2. april 2013 kl. 8.46

Kruspersillen kan være svær at skylle helt ren inden brug pga de krusede blade. Det er nok grunden til at persille fremhæves fremfor andre krydderurter/urter.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lau. Giversen, 2. april 2013 kl. 12.44

Hej alle. Mange tak for engagement og fyldige svar. Konklusionen må være: at ved omhyggelig rengøring , samt ved 1. gangs medkogning i den krydrede ret, skulle det være FAREFRIT at gemme retter med grønne krydderplanter med undtagelse af Kruspersillen der som Lene Skelmose påviser kan være svær at rengøre. En grund der dog vægter mere i sammenhængen er at netop kruspersillen ikke må medkoges, men altid skal tilsættes til sidst, da smagen går tabt ved kogning. Dette i modsætning til bladpersillen. mvh. lau

Nyt svar til emnet »Pølseforgiftning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Pølseforgiftning

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider