Forum

Roser

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Thordis A., 18. april 2013 kl. 16.19

Hej!

Jeg har omkring 5 roser som er plantet tæt op ad en murvæg. De blomstrede rimelig tidligt sidste år og var rimelig høje. Der skal så siges at de er ikke blevet klippet ned i mange år. Sidste efterår blev vi nød til at klippe dem ned, da vi sandblæste murvæggen og skal igang med at pudse op og male.

Men jeg vil høre om det er nogen, som kan fortælle mig hvilken slags roser det er?

Om det er bedroser eller slyngroser?

Håber nogen kan hjælpe :)

På forhånd tak

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 18. april 2013 kl. 16.44

Hej Thordis det vil være vanskeligt at sige hvilke roser det er, men som regel kan man se det på rosens vækst. Når man lader de nye skud gro op, og de sætter blomsterknopper i 40-50 cm højde på kraftige grene vil det normalt være storblomstrede eller buketroser, når grenene derimod vokser over ca. 70 cm vil det nok være slyngroser. Hilsen Henry G.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thordis A., 18. april 2013 kl. 19.46

Hej Henry G.

Tak for dit svar :)

Så må jeg vente og se hvad der sker med dem..

Kan jeg regne med at de blomstrer i år, efter den hårde beskæring?

Mvh.
Thordis

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle *, 18. april 2013 kl. 19.57

Du kan også gå ind på rosenposten.dk og se om du kan finde den.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 18. april 2013 kl. 21.34

Hej Thordis der vil ikke være problemer med dine roser, de vil hilt sikkert give mange fine blomster i år og fremover. Hilsen Henry G.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thordis A., 19. april 2013 kl. 12.09

Hej Helle- Sofie!

Jeg siger tak for linket og har været inde og lure, men jeg må indrømme, at det ser meget uoverskueligt ud med alle de sorter der findes. Der må siges, at jeg har aldrig haft roser, og er flyttet i et hus, hvor roserne "fulgte" med.

Henry G - Du er dejlig positiv, det er da dejligt ;)
Men der må siges, at nogle af roserne har kun 1 pind som stikker op. Det er ikke normalt, er det? Efter en god søgning på Google, og set på efterhånden flere 100'ede billeder, så ser de langtfra en "sund" rose.

Mvh.
Thordis

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 19. april 2013 kl. 23.40

Hej Thordis en lille pind/stilk på en rose, er bedre end ingenting, hvis der er plads til det, vil det være en god ide, at lægge lidt nyt jord rundt om roserne ca. 5-6 cm, der vil så dannes nye rødder. Hilsen Henry G.

Nyt svar til emnet »Roser«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Roser

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider