Forum

Mystik om krokus

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Morten Larsen, 19. april 2013 kl. 18.54

Jeg købte i efteråret en pose med 100 Botaniske Krokus i blandede farver hos Bilka fra firmaet Diploma. Disse blev straks plantet, og er også kommet op fint.

Jeg plantede dem i klumper rundt om i haven. Til min meget store undren, har det vist sig, at samtlige Krokus i hver sin klump af planter har samme farve... hver klump har hver sin farve; den ene gul, den anden violet, og den tredie lyseblå.

Har I mon oplevet det samme- og hvad kan det mon skyldes? Lys? fugtighed? jord?... eller noget helt tredie?

Med venlig hilsen

Morten

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 20. april 2013 kl. 7.12

Morten sådan ser mine klumper ud, jeg har plantet lidt andre farver ind mellem, men tror de bliver den samme som de lilla, men i et bed er de alle sart gule

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 20. april 2013 kl. 21.44

For nogle år siden lagde jeg en hel del mørklilla krokus i et bed. Et par år var farven god nok, men idag er de alle lyslilla. Det kan være jordens beskaffenhed og indhold af mineraler som ændre farven.

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 20. april 2013 kl. 22.07

Det siger bare det er og så holder vi weekend :-)

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 21. april 2013 kl. 21.32

Se lige her Søren.
www.e-pages.dk/bogodt/72/41

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 21. april 2013 kl. 23.16

Helt ud fra hukommelsen:

Har det ikke noget at gøre med, hvor stort indholdet af aluminium er i jorden?

Vh. Hans

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. april 2013 kl. 15.53

Det er lidt mystisk, for de løg som kommunen har lag i vejrabatterne beholder deres farver, de er både blå, røde,hvide og gule. De har nogle år på bagen . Her er der ingen ændringer .

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael½ T., 23. februar 2014 kl. 19.36

For nogle år siden "kom vi til at låne" nogle herlige små lyseblå krokus fra en godt fugtig østrigsk bjergside, hvor de blomstrede i millionvis, og de blev plantet i almindelig god havemuld, da vi kom hjem. Næste år var de blevet gule.

Det glæder mig at se, at andre har oplevet noget lignende, - så er vi måske ikke så tossede/farveblinde/hukommelsessvækkede, som diverse "eksperter" har antydet, når vi har spurgt til råds for at komme til at gense den flotte lyseblå farve.

Er nogen kommet er svar nærmere? Jeg tror, at jeg vil prøve med mere sur jord til en lille forsøgsblok. Kan nogen bekræfte, at spagnumblandet jord med lidt svovlsur ammoniak kunne være fornuftigt?

Vi er ikke haveeksperter, men lidt naivt nysgerrige og kunne derfor godt bruge et pare gode kommentarer.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 24. februar 2014 kl. 8.48

mine krokusarte har aldrig skiftet farve det kan efter min mening rent botanisk ikke lade sig gøre - men nogle arter er bedre til at formere sig end andre - jeghar nogle arter som kaster frø som bare pokker så de kommer over alt

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 24. februar 2014 kl. 15.43

For nogle år siden lagde jeg nogle mørk lilla krokus under mine Blåbær buske som står i sur jord og hvert år får svovlsur ammoniak. To år efter var alle krokus lys lilla og hvide.
Se indlæg nr. 4 længere oppe.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 25. februar 2014 kl. 10.02

nogle krokushybrider er mere sarte en vildarter det sker ofte at sarte hybrider vender til vildformen

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 3. marts 2014 kl. 1.09

Mine vilde krokus: De fleste var lyslilla, og de formerede sig i stor stil. De gule kom okay, men de æggesnapsfarvede var altid få- og er nu helt væk.
Min jord er muldet/leret og kalkrig- så de burde trives, og gjorde det. Naboernes høns er mistænkte i sagen. De skraber planter op.

Mvh
Pinny

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lund, 17. marts 2014 kl. 8.39

Flere kendte planter skifter farve alt efter jordbundsforhold, så botanisk kan det lade sig gøre. Hortensia er et godt eksempel.
mvh
Lars

Nyt svar til emnet »Mystik om krokus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Mystik om krokus

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider