Skrevet af: Susanne Høiberg, 22. april 2013 kl. 23.57
Har søgt ved flere planteskoler, men det er umuligt at finde en stor, flerstammet hængebirk at købe.
Er der nogen der har idéer til, hvor vi ellers kan prøve? Vi bor i Stenløse på sjælland, men kører gerne langt for det :)
Billedet viser et træ som ser ud, som vi kan lide det.
Kan nogen mon hjælpe?
Kh Sus
Skrevet af: Henry G., 23. april 2013 kl. 0.18
Hej Susanne prøv at søge på: trees@sitas.dk Hilsen Henry G.
Skrevet af: Susanne Høiberg, 23. april 2013 kl. 0.24
Hej Henry. Tusind tak for svar. Sitas ligger tæt på os, så der har vi allerede været :) Vi har også været ved Lille Birkholm i Allerød, og spurgt ved vores planteskoler i Ølstykke.
Kh Sus
Skrevet af: Søren S Duun, 23. april 2013 kl. 11.29
Hvad med Alderhviles planteskole i Bagsværd. Det undre mig at Sitas i Ballerup ikke havde et eksemplar stående.
Skrevet af: Susanne Høiberg, 23. april 2013 kl. 20.00
Hej Søren.
Tak for svaret, det vil jeg prøve at checke op på :)
Ja, det undrede også os at Sitas ikke havde, men de var ikke så store, og der er bare ikke nogen der har dem med flere stammer. De er alle bare nogle høje, tynde "stikkejavertusser" med små grene ud til siden :(
Skrevet af: Søren S Duun, 23. april 2013 kl. 21.01
Ring til dem først så i ikke køre forgæves. Jeg kan ikke huske hvad den planteskole hedder som ligger i Hørsholm kun at den er stor, meget stor . Den har leveret planter til vores boligselskab for år tilbage og her skulle også være en mulighed . De avler planterne fra mark til skole og har nogle store eksemplar stående af lidt af hver .
Skrevet af: Søren S Duun, 25. april 2013 kl. 12.48
Der er også Birkholm planteskole, som skulle være en velassorterede planteskole. Jeg kender den ikke men kender flere ,der har handlet her.
Skrevet af: Susanne Høiberg, 25. april 2013 kl. 21.09
Hej Søren. Tak for svar. Birkholm må være den Lille Birkholm som jeg omtaler vi har været ved, og vi har været i Hørsholm også :( Det forlyder at det er svært at finde en flerstammet udgave i dag, da de alle klipper dem til i væksten, så de kun får én stamme. Hvor er det synd :( ...men vi giver ikke op, vi leder videre :)
Skrevet af: Susanne Høiberg, 25. april 2013 kl. 21.58
:) Planteskolen i Allerød hedder "kun" Birkholm og ikke Lille Birkholm som jeg har kommet til at kalde den :)
Skrevet af: Freya Grossmann, 25. april 2013 kl. 22.02
Mon ikke birketræer i den størrelse du efterspørger har så stort rodnet, at de ikke er sådan lige at have i en planteskole??? Birk er jo kendt for at have et meget aggressivt/vidtforgrenet rodnet, der ødelægger vejbelægninger og kloakker også 20 meter fra træet.
Ellers ville jeg forsøge på DBA eller Gul&Gratis, om nogen har et træ, som I kan betale for at få gravet op professionelt?
Sæt evt. dit billede ind, så folk ved, hvad I efterspørger.
Rigtig mange vil jo gerne af med store træer (ÆV) - og nogle pga. pollenallergi.
Skrevet af: Susanne Høiberg, 25. april 2013 kl. 22.10
Jo du har helt ret, det er også derfor det er hos de specielle planteskoler med store træer vi leder. De skal naturligvis være forberedt for flytning, så det er ikke til bare at komme hjem og hente et træ privat, for det er nok ikke lige til :(
Vi kan sagtens få et stort træ de steder vi har kigget, men det er bare som sagt kun én stamme og det er kedeligt. Synes de er fantastik flotte med flere stammer.
Men vi har nu gang i lidt flere planteskoler og måske finder de ét, som ikke er blevet "skamferet" allerede ;)
Pollenallergi kender vi ikke noget til her ;)
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 26. april 2013 kl. 20.49
Prøv at kontakte Freys planteskole på Djursland.
De laver rigtig mange forskellige birk. Måske har de en stor 'Bøghs' stående. Det hedder den sort, I søger.
Hilsen
Anne Marie
Skrevet af: Susanne Høiberg, 26. april 2013 kl. 23.08
Hej Anne Marie.
Ja, jeg ved godt det er en Bøghs :)
Tak for forslaget med Freys planteskole, men vi har lige i dag bestemt os for én vi gerne vil have, så vores søgen er forbi :)
Vi glæder os til at nyde den i haven snart.
Kh Sus
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.