Forum

Er liguster/bøg det bedste valg?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lone Alslöw-Jensen, 25. april 2013 kl. 15.22

Hej

Vi har en 2-3 år gammel kirsebærlaurbærhæk, som er udsat for alt for meget vind og frost, her hvor vi bor. Den klarer sig mildest talt elendigt og har ikke gode fremtidsudsigter. Vi har derfor besluttet at udskifte den, idet vi ikke gider leve med risikoen for at den tager 5-10 år om at komme op, og derudover risikerer at fryse tilbage igen.

Vores krav til den nye hæk er egentlig bare at den er stedsegrøn og VIND-hårdfør. Vi var nået frem Thuja, men kan så nu erfare mig at deres levetid kun er 10-20 år, så skal de udskiftes, idet de bliver brune inderst inde og man derfor ikke kan klippe dem tilbage!

Vi er ikke meget for liguster (kedelig om vinteren) og bøg (smider bladene), men måske vi virkelig skal vælge en af disse? Der er nok også en grund til at de er så populære :/

Men hvilken af de to er så mest vind-hårdfør og lukker de af over til naboerne hele året, når de først er oppe? Har I et bedre bud på en vind-hårdfør hæk, gerne stedsegrøn? :)

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 25. april 2013 kl. 16.52

Hej Lone Alslöw-Jensen

Udover Bøg og Liguster kan I overveje, om taks kunne være en hækmulighed.

Taks er fuldt hårdfør i Danmark og tåler både sol og skygge - den formes let ved klipning og skal klippes, da den ellers udvikler sin træform. Taks kan blive meget gammel og tåler meget hård beskæring.
Frugterne på hun-buskene er stærkt giftige for heste - og giftige for børn! Smagen vil dog nok afskrække børn fra at spise dem.
Det anbefales på www.bispebjerghospital.dk/giftlinien ikke at plante hun-taks i haver, hvor der færdes små børn.

Bøg vil give afskærmning for indsyn i månederne maj - marts. I april måned, hvor de visne blade drysser af, vil andre kunne følge Jeres færden i haven. Bøg plantes i november - december og er også fuldt hårdfør i Danmark.
Tåler beskæring og klipning gennem en meget lang årrække.

Liguster er vintergrøn - men mister mange blade efter tørre vinterperioder og har derfor ligesom bøg en mere "åben" karakter i en periode, der afhængigt af vejrliget kan være lidt længere end en måned. Ligusterbær er også giftige, men da de ikke har helt så hurtigt indtrædende og voldsom giftvirkning som taksbær, er der ikke egentlige advarsler mod at plante den i haver, hvor der færdes børn.
Hvis der er plads til det kan Liguster udvikle sig til en flot busket plantning uden beskæring og klipning - den vil da stort set lukke for indsyn året rundt, selv om den taber en del blade efter tørre og kolde vinterperioder.

Jeg håber, at I finder frem til en god afløser for Jeres Kirsebærlaurbær !

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 25. april 2013 kl. 18.40

Jeg tror da også, at det er taks, der vil være bedst til jeres ønsker. - Liguster er kedelig at se på (har selv en), og den er spinkel og vælter let med tykt sne på. - En ægte bøgehæk er nu smuk, for den beholder mange af sine brune blade på, mens en avnbøg taber de fleste (har også den selv).

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Alslöw-Jensen, 25. april 2013 kl. 18.45

Er ikke så vild med taks, hvis den er giftig, for der er små børn alle steder herude. Vil nok helst ende med thuja, bøg eller liguster, men synes det er svært hvilken. Der er jo ulemper ved alle. Skal man tage den kedelige liguster eller bøgen, som smider blade over det hele? Eller thujaen, som man åbenbart risikerer bliver brun efter en årrække :/ puha det er svært. Kom endelig med flere erfaringer :)

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. april 2013 kl. 19.01

Jeg kan godt komme med flere foreslag til hække men har ingen erfaring i netop disse hække . Jeg kunne nævne naur, tjørn,benved,sargentæble,pil , spirea . Hække som er ude i området hvor jeg bor .

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 25. april 2013 kl. 19.34

Jeg har selv en laurbærkirebær som er utroligt tæt og flot her 6 år efter den er plantet, men den står heller ikke så vindudsat. I en anden del af haven har jeg naur, men den taber altså alle bladene ret hurtigt i løbet af efteråret/tidlig vinter, så hvis jeg var dig ville jeg enten vælge bøg eller taks. Der er altså ikke noget så flot som en nyudsprungen bøgehæk tidlig sommer og om vinteren beholder den alligevel de fleste blade hvis du får den klippet godt tæt. Jeg synes faktisk også de bronzefarvede blade om vinteren kan være ret charmerende og give et flot modspil til stedsegrønne buske og træer i haven.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 25. april 2013 kl. 21.56

Mht. taks og giftighed, så er thuja også problematisk, da dens olier kan fremkalde allergiske reaktioner - fx hvis brn gemmer sig under den.
Desuden synes jeg at både taks og thujahække bliver alt for mørke og tætte. Bøg lyder for mig som en bedre løsning. Men hvorfor ikke et blandet hegn/hæk? Især hvis I har en større grund, kunne I overveje et levende hegn - eller lade jer inspirere af plantesammensætningen i disse (hyld, tjørn, mirabeller m.m.).

Nyt svar til emnet »Er liguster/bøg det bedste valg?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Er liguster/bøg det bedste valg?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider