Forum

Påfyldning af jord omkring træ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Elene Skytte, 28. april 2013 kl. 14.44

Hej, vi er ved at bygge nyt hus. Ved det ene hjørne skråner niveauet meget ned mod et gammelt æbletræ. Spørgsmålet er hvor meget jord man kan lægge ovenpå den eksisterende jord omkring æbletræet uden at det tager skade?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 28. april 2013 kl. 15.24

Det er et godt spørgsmål, du skal sikre dig at stammen ikke bliver dækket for så går træet ud . Så du er nød til at holde stammen fri for jord .

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 28. april 2013 kl. 15.36

Jeg har prøvet at komme 10-15cm flis omkring et par æbletræer. Det kunne de ikke li´. De skrantede. Da flisen blev fjernet , livede de op igen.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 28. april 2013 kl. 16.13

Stammen ånder på næsten samme måde som bladene og hvis de bliver pakket ind sygner de hen. Jeg kender en som dækkede et gammel pæretræ til med jord i en halv meters højde op ad stammen, hvilket resulterede i at træet gik ud og det var selvom træet var over 50 år gammel.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: PUSLE KJEMS, 30. april 2013 kl. 2.59

kan man ikke laver en cirkel rundt om træet hvor det går skrå op ad så træet er frit så det står i et hul så ville æblerne heller ikke lig over alt men i et begranstet område da de fleste vel tril ned til stammen også ville i kun få det op i højten alt det andet

vis du/i forstår ellers vel jeg lige se om jeg kan find et billede ellers må jeg tegne det jeg mener så du/i kan se hvad jeg mener

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maiken Kronborg, 1. maj 2013 kl. 13.02

tak for tippet omkring træets åndbarhed. Det siger jo også lidt sig selv, men tænker bare ikke altid over det!!

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 1. maj 2013 kl. 13.53

Jeg var ikke klar over det så af skade bliver man klog .

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Declan Walsh, 7. juni 2019 kl. 11.31

Kan man fylde med sten i stedet for jord, kan træet så ånde?

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anni Kromann, 26. september 2019 kl. 12.31

Da vi købte en grund i Tyrkiet stod der på grunden mange smukke Citrustræer på grunden. Da huset var bygget blev der fyldt muldlag på og plantet mange forskellige eksotiske træer. Alle de gamle Citrustræer gik ud i løbet af de første 2 år, og vi spekulerede på hvad det kunne skyldes. Her er så forklaringen! andre steder så vi, at der var lavet stensætning rundt om træerne, så de beholdt deres normale jordhøjde i forhold til omgivelser.

Nyt svar til emnet »Påfyldning af jord omkring træ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Påfyldning af jord omkring træ

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider