Skrevet af: Dorte Petersen, 28. april 2013 kl. 16.57
Hej
Mon nogen kan hjælpe mig?
Jeg har en 15 m lang hæk mod fortorv og har plantet et mix af gamle roser i pastel farver - det er et meget smukt syn helesommeren. Problemet er at det er meget åbent og alle har udsyn ind i vores have.. Kan jeg på nogen måder mixe med laurbær kirsebær? eller er der andre forslag.. Jeg vil nødig af med roserne
de er 1 m høje og meget smukke
Skrevet af: Lone Brems, 28. april 2013 kl. 18.41
Hej Dorthe Petersen
Når nu de er smukke hele sommeren, så er det måske sådan et haveelement, som gør sig bedst ved at være i fred....
Derfor vil jeg foreslå, at du opgiver at mixe Laurbær Kirsebær ind mellem roserne.
Iøvrigt gælde det for Laurbær Kirsebær, at den ikke er fuldt hårdfør i Danmark - men du kan jo være mellem de heldige, der bor et sted i landet, hvor vinteren ikke udfolder al sin kulde og udtørrende virkning ;-)
Kan der blive plads til en hæk indenfor rosenrækken ? Med god afstand, så der er plads mellem hæk og roser til at arbejde med hækkeklipperen?
Det kunne være en stedsegrøn takshæk eller en bøgehæk (ikke avnbøg, som taber bladene meget hurtigt om efteråret).
Begge hække tåler hård beskæring og kan holdes slanke.
Hækplanterne kan plantes, så der bliver korte stykker uden hæk med "kiggene" indefra og udefra placeret rytmisk og strategisk i forhold til vinduer og andre hensyn.
Hækplanterne kan også fordeles på to eller tre forskudte parallele rækker med samme formål.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Dorte Petersen, 29. april 2013 kl. 10.59
Kære Lone Brems,
Tak for hjælpen - vi bor på en top med meget kulde så jeg tror ikke Laubær kan klare det hvis de er følsomme, Jeg syntes dobbelthæk ideen er rigtig god, så det vil jeg forsøge
Tak for hjælpen
Mvh Dorte
Skrevet af: Søren S Duun, 29. april 2013 kl. 23.35
Apropro avnbøg hække så har jeg dårlig erfaring med dem. De gange hvor jeg har skulle klippe dem har de været fulde af lus og bladene smurt ind i lusehonning,at både mand og maskine blev klistret til efter arbejde.
Desuden syntes jeg at de blev flosset og grimme af, at blive klippet da skudene ikke bliver kraftige nok som f.eks. på alm bøg . Skulle jeg vælge ville jeg foretrække den almindelige bøg .
Skrevet af: PUSLE KJEMS, 30. april 2013 kl. 2.36
vis det var mig ville jeg ha en rose og en liguster vis jeg husker rigtig på det er den jeg mener??
men en rose og en hæk hele vejen ned også klip hækken så den er firekantet eller rund eller hvad man nu vel ha så tror jeg det ville blive pænt
Skrevet af: PUSLE KJEMS, 30. april 2013 kl. 2.48
som noget aller det her så du kunne se hvad jeg mente
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.