Skrevet af: Daniel G., 7. maj 2013 kl. 18.25
jeg har lavet disse hjemmelavede altankasser af nogle bræder fra nogle paller:
baboom.webgallerier.dk/album/fuldskaerm/391521-andet
baboom2.webgallerier.dk/album/628/471/391522-andet
baboom.webgallerier.dk/album/628/471/391523-andet
tror i planterne har godt af at gro deri eller vil de tage skade?
jeg har ikke brugt noget maling eller nogle skadelige stoffer kun skruer og træ. og lidt trælim..
dog ved jeg ikke om træet er blevet behandlet med noget ved produktionen af pallen som de stammer fra..
de er taget fra en af de lange paller som byggemarkederne plejer at bruge til at stable tømmer på.. lidt ligsom den her:
www.de-emballage.dk/gfx/specialpalle/palle.jpg
dog lidt længere (2,5 m)
Skrevet af: Peter Sindrup, 7. maj 2013 kl. 18.53
Det ville jeg ikke have nogen betænkeligheder ved. Træet ser umiddelbart ubehandlet ud. (Og pallerne er vel ikke tiltænkt at være "lantidsholdbare" - derfor ingen konservering)
Peter
Skrevet af: Daniel G., 7. maj 2013 kl. 19.09
hvor længe tror du de vil holde før de rådner?
men glemte lige at nævne at det midterste bræde ikke er fra en palle men gammelt trægulv.. altså den som ligger vandret øverst, der hvor kassen bliver holdt fast til altan vægen..
men det har vel ingen betydning hvis jorden ikke er i berøring med det? eller vil regnen skylle nogle stoffer fra gulvbrædet ned i det rene træ og ned i kassen?
Skrevet af: Mogens; E., 7. maj 2013 kl. 23.11
Der er gået en god tømrer tabt i dig. Du skal bore mindst 4 stk. 10 m.m. huller i bunden af hver kasse så vandet kan løbe af. Kasserne bliver tunge når de bliver fyldt med jord og der bliver vandet, så vil det bræt som hviler på cementen, flække, da årene løber på langs. Jeg ville købe nogle vinkeljern eller altan kasse jern som støtter i bunden og går op over cementkanten. De fåes med stilleskrue til forskellig bredde af kasserne. Giv kasserne nogle flere skruer, især i bundpladerne, det er faens hvis det hele ligger nede på græsplænen. Du kan også fore kasserne indvendig med plastic, så holder de længere.
Ellers fint arbejde Daniel.
Skrevet af: Mogens; E., 7. maj 2013 kl. 23.18
Et eksembel fra Haveschopping til 40 kr.
Skrevet af: Daniel G., 8. maj 2013 kl. 18.46
tror du ikk vandet kan løbe ud uden huller? der er en rille hele vejen hen som er utæt..
og brættet på midten er ret kraftigt.. er som sagt gulvbrædder og det er tykkere end det andet (23mm) så er nok ikke det som går i stykker først
men kunne da godt ske jeg skulle give det et par ekstre skruer i bunden
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.