Skrevet af: Daniel G., 11. maj 2013 kl. 19.23
Jeg har sået en masse grøntsager omkring d. 30 marts (omkring 1½ måned siden) og de har vokset sig store og har også fået en del planter i de sidste 2 til 6 uger..
fælles for dem alle er at jeg aldrig har givet dem gødning da jeg ikke aner hvornår, og hvor meget de skal have, og hvilken slags gødning osv.
er der nogen som kan hjælpe mig??
i kan se alle mine planter i dette album her (der er billede og navn af alle planterne):
www.baboom.dk/album/storbilledevisning/36437-andet2#/0
jeg har sådan noget "diploma" universalgødning her:
www.tilbudonline.dk/tilbud/tilbud.asp?Artid=1134697
kan det bruges?
Skrevet af: Søren S Duun, 11. maj 2013 kl. 20.25
Hej Daniel.
Du kan godt gøde med Diploma universal gødning.
Giv dem gødning hver 14 dag .
Hilsen Søren .
Skrevet af: Søren S Duun, 12. maj 2013 kl. 12.20
Hvis du vil gøde hvergang må det ikke hver mere end 2 promille dvs 2 ml gødning til 1 liter vand .
Skrevet af: Daniel G., 12. maj 2013 kl. 18.21
jeg har fået min bror til at passe planterne mens jeg er på ferie og kommer først tilbage d. 22
tror du de har behov for gødning inden jeg kommer hjem eller kan det godt vente til jeg er hjemme igen så jeg kan gøre det ordenligt?
du kan se planterne her:
www.baboom.dk/album/storbilledevisning/36437-andet2#/0
syntes du ser ud til at mangle gødning eller kan de godt vente lidt?
Skrevet af: Søren S Duun, 12. maj 2013 kl. 19.57
Jeg syntes at de ser lysegrønne ud og trænger til gødning. Hvis det bliver varmer i vejret som de har lovet vil planterne skulle bruge mere vand og dermed mere gødning. Derfor er han nød til at give dem noget at leve af imens du er væk .
Skrevet af: Anonym bruger 1, 12. maj 2013 kl. 20.05
Søren.
Det er da vist ikke rigtigt, at planter skal have mere gødning, fordi de, i en varm og tør periode, bruger mere vand.
Hvis der kommer gødning med ved hver vanding, er der risiko for overgødskning.
Vh. Hans
Skrevet af: Søren S Duun, 12. maj 2013 kl. 21.36
Det jeg mener er at hvis han bruger meget gødning i en given periode vil der ophobes nogles gødningstoffer omkring planterne , at faren for at der sker en overgødskning sted er tilstede . Han skal derfor holde lidt igen i den varme periode, medmindre han gøder med en lav promille, der er så lav at planterne kan følge med . Håber jeg har ret.......
Skrevet af: Anonym bruger 1, 12. maj 2013 kl. 22.43
@Søren.
Selvfølgelig har du ret.
Problemet er at finde en lav nok promille, hvis der skal gødning med hver gang i en periode med stor fordampning.
Men det er en fingerspidsfornemmelse.
Vh. Hans
Skrevet af: Daniel G., 13. maj 2013 kl. 17.14
han vil vist kun nøjes med at komme 1-2 gange om ugen og så bare give dem lidt ekstre vand når han kommer..
men er der et gennemsnitligt blandingsforhold han kan bruge til alle planterne hvis man vil være sikker på ikke at skade dem?
det er vel altid bedre at give dem alt for lidt gødning end at give dem bare en lille smule for meget..
altså f.eks. hvis han giver dem 1 ml gødning til 1 liter vand hver anden gang han kommer, men så tilgengæld giver dem store mængder vand så burde de da ikke tage skade vel?
Skrevet af: Søren S Duun, 13. maj 2013 kl. 17.21
De 2ml er i forvejen så lidt så dem kan han ikke lave ulykke med
Det er straks være hvis det var 5 - 10 ml. Han brugte .
Skrevet af: Daniel G., 13. maj 2013 kl. 17.29
okay så lad os sige 2 ml til 1 liter vand..
skal der så gødes med det blandingsforhold hver gang han kommer (hver halve uge) eller hver anden gang (hver uge)?
og du skal som sagt regne med at han vil give dem en del vand når han kommer..
Skrevet af: Søren S Duun, 13. maj 2013 kl. 19.14
Han skal give det hver gang han vander, hvadenten det er hver uge eller hver halve uge.
Skrevet af: Daniel G., 13. maj 2013 kl. 19.57
okay men det som er blevet omplantet eller sået for nylig i købt pottemuld+pottemuld har vel ikke brug for gødning? det bruger jo stadig det gødning som er i tilsat i jorden fra producenten..
jeg mener jeg har læst at den gødning som er i jorden fra start holder til den første måned..
så jeg skal vel kun give til de gamle planter som stadig er i deres gamle jord og til planter som er meget lyse i bladende?
Skrevet af: Søren S Duun, 13. maj 2013 kl. 21.12
Det holder ca. 14 dage så skal du begynde at gøde dem. Du skal huske at hvis de bliver lysegrønne i bladene skal de sætte gødningsmængden op det samme skal du gøre når de er vokset . Det er kun sålænge at de er så små at de skal have den lave gødningsmængde .
Hvis du ikke sætter gødnings mængden op vil væksten gå i stå, bladene vil blive lysegrønne . Men så snart du fordobler gødningsmængden vil planterne vokse igen . Om 14 dage kan du sætte gødningsmængden op til 5 ml pr liter vand . Her skulle planterne gerne være 5-7cm.
Skrevet af: Daniel G., 13. maj 2013 kl. 23.04
okay men skal alle mine planter så have 2 ml pr liter vand nu? også selvom de har meget forskellige størrelser og nogle er ældre end andre..?
Skrevet af: Søren S Duun, 14. maj 2013 kl. 11.39
Ja, giv dem dem dette.
Skrevet af: Daniel G., 14. maj 2013 kl. 12.48
min bror vil helst ikke gøde dem da de så vil blive mere tørstige og han bliver nød til at komme oftere og vande..
så jeg må bare give dem noget når jeg kommer hjem
Skrevet af: Søren S Duun, 14. maj 2013 kl. 14.41
Ok, jeg tror heller ikke at der sker se meget ved det.nu ved du hvad du skal gøre når du kommer tilbage .
Skrevet af: Daniel G., 14. maj 2013 kl. 17.25
okay tak for hjælpen..
men har læst noget om "kompost te" eller "compost tea" og at det skulle være ret effektivt..
du kan prøve at søge det på youtube..
er det noget du har prøvet eller har erfaring med?
Skrevet af: Søren S Duun, 14. maj 2013 kl. 18.03
Nej , desværre.
Skrevet af: Daniel G., 14. maj 2013 kl. 18.25
okay.. tak for hjælpen
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.