Forum

Klatreroser og klematis sammen – hvilke?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Nadja Johansen, 17. maj 2013 kl. 19.36

Jeg er ny herinde, og desuden ny på havefronten, og håber på at kunne få lidt gode råd herinde :)

Vi har planer om at sætte et espalier op som vil blive omkring 4 m i bredden og 2-2,5 m. i højden.

Min oprindelige plan var at plante New Dawn derpå, men nu har jeg set flere eksempler på klatreroser sammen med klematis på espalier og kunne nu godt tænke mig at prøve det af selv..

Det kommer til at stå mod syd og får således masser af sol.

Hvad kan i anbefale af nemme sorter sammen der samtidig komplimenterer hinanden godt? Evt. gerne gode råd til plantning og vedligehold for at det bliver smukt i så lang tid så muligt!

Alle råd og forslag modtages med kyshånd :)

Mvh Nadja

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 17. maj 2013 kl. 21.53

Jeg har købt 3 Penny Lane klatreroser hos Knud www.rosenposten.dk/ søg på Penny Lane - de er flotte, store planter med flotte store blomster. De blomstrer normalt fra midt i maj (dog ikke i år) og indtil november, når frosten kommer. Dem kan jeg virkelig anbefale. Den almindelige clematis jackmanii ville være flot sammen med. Den blomstrer også rigtig meget i lang tid. Men man kan jo også vælge andre farver.

Jeg har begge planter og er meget tilfreds med dem.

Elsebeth

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nadja Johansen, 19. maj 2013 kl. 14.54

Hej Elsebeth

Tak for dit svar, jeg glemte at sige at espalieret er sydvendt, og jeg mindes at have læst at jackmanii vil blegne i solen ?

Mvh Nadja

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 19. maj 2013 kl. 16.05

Min vender mod syd-øst, og den blegner ikke. Men jeg er ikke clematis-ekspert. Prøv evt. at spørge Clematis Danmark - han ved garanteret, hvad der ville være godt.

Elsebeth

Nyt svar til emnet »Klatreroser og klematis sammen – hvilke?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Klatreroser og klematis sammen – hvilke?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider