Forum

Robot plæneklipper

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 17. maj 2013 kl. 23.09

Jeg står med valget om at købe en havetraktor eller robot klipper - har ca. 1200 - 1400 m2 græs der skal ordnes. En havetraktor er en bekostelig affære, dyr i benzin, rep. mv.
En robot klipper er også dyr, men ikke i som en havetraktor, bruger ingen benzin men i gennemsnit kr. 200 pr. år i opladning. Batterierne kan klare ca 2000 opladninger og med en klip én gang ugentlig holder sådan et i mange år. Og jeg synes Denver frygtelig tidsspilds at slå græs!
Så for mig at se er det den rigtige beslutning...

Men.... Der findes et hav af robot klippere, jeg har kigget en del på Bosch's Indego men den har ikke ret meget klippebredde men slår til gengæld i lige baner og ikke hulter til bulter... Og et plusser at den kan klare skråninger.

Jeg har eller dvs. får en have hvor der er en skråninger på ca 20 grader ned til en å og eller er der udelukkende græs og lidt træer.

Har I nogle gode erfaringer med robot klipperne eller et bud på hvilken jeg bør studere nærmere?

1 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 18. maj 2013 kl. 6.42

Nej, desværre. Men jeg er dybt misundelig. ;-)

2 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 18. maj 2013 kl. 10.33

Jeg har heller ingen viden omkring dem men jeg kunne forestille mig at de ikke var så stabile som man siger . I hvert skal man købe en med stor motor . For med så stor grund skal den arbejde meget .

Det er ærgelig at i ikke kan låne en hjem og så se om den virker efter hensigten.

3 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 18. maj 2013 kl. 16.21

Så kan jeg hjælpe dig en smule Lise.
Jeg har en stor have med et par skråninger på ca. 20 graders hældning. I mange år har jeg kørt med en Flymo med ledning, den der svæver over græsset. Den har klaret opgaverne fint, men ledningen er blevet kortere nogle gange. Den er nem at arbejde med indtil man får en fast rutine med ledningen.
For 14 dage siden gik den kaput. En robotmaskine er min store drøm, men uden ledning, da her er mange bede og der skal graves km. ledning ned. Jeg fik så en italiensk robotklipper uden ledning, men med følere foran, hjem på prøve. Det var som en hundevalp på fuld drøn. Den startede med tulipanerne, og var på vej til Dahliaspirene. Den åd alt også højt græs. Den kørte på kryds og tværs med mange helligdage. Kørte fint op af skråningerne men zig zaggede ned med helligdage. Mine bede ligger ca. 10 cm. lavere en plænen, så her stod den på næsen og fræsede i jorden. Den var ikke børnevenlig, for jeg stillede en gammel træsko på plænen som den fræsede hen over.
Jeg opgav bæstet, og satte et nyt kugleleje i min gamle Flymo.

4 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 18. maj 2013 kl. 17.01

Jeg tror at din oplevelse ikke er enestående, det vil undre mig at man kan lave en maskine, som kunne skille tingene ad. De fleste vil sikker tonse afsted og nedelægge mand og mus . Så skal man lave den så avanceret at det ikke bliver til at betale, endnu. Jeg ved at man indenfor landbruget har opfundet en robot, der kan kende de forskellige ukrudtarter fra hinanden men også den er kun på forsøgs basis .

5 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 18. maj 2013 kl. 21.15

Jeg har den største robot plæneklipper fra Bosch og er utrolig glad for den! (størrelsen på robotten afhænger af plænens størrelse) Har haft den i flere år og den er uhyre stabil. Følger de kommandoer jeg indkoder (det er nemt) til punkt og prikke.

Den kører hver dag fra kl. 10-15, nogle gange slår jeg den fra i weekenden....
Det er meningen at den kører flere dage om ugen så det er misforstået at den kun skal kører én dag som man normalt ville slå græsset med en plæneklipper.
Ved at klippe hver dag, undgår du også ukrudt i plænen - det bliver simpelthen stresset væk. Desuden har man en nyklippet plæne hver dag, hele sommeren :)

Mht. wiren som den følger for ikke at "gå amok" i bedene:
De skal ikke graves ned, men blot lægges ovenpå græsset i ca. 20-30cm afstand fra hvor den skal stoppe ind mod bedene. Wiren fastgøres ovenpå plænen med nogle pløkke (medfølger) som sættes med ca. 1,5m afstand. Efter nogle uger er wiren ikke at se længere (græsset vokser hen over den) - og efter et år er den ca. 1 cm nede i jorden under græsset. Så det er supernemt at gå til! :)

Den jeg har som kører 5-7 dage om ugen fra ca. 10-15 koster ca. det samme i drift som et mellem køleskab (uden fryser) der kun er tændt om sommeren. Så det er da til at have med at gøre.

Jeg har aldrig haft noget imod at slå græs med plæneklipper men det var bare ofte sådan at når jeg endelig havde tid, ja så silede regnen ned..... Robotten kører også når det regner :)

Med en stor plæne som min er det luksus ! Jeg har virkelig ikke noget som helst negativt at sige om min robot!
(jo, at den var dyr at anskaffe - men den er det hele værd!)

Vedhæfter et foto taget nu her af noget af min plæne - at den er så lys skyldes at det ikke har regnet i flere uger her :-/

Mvh. Henriette

6 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 18. maj 2013 kl. 21.22

PS. det med hældningen kan jeg desværre ikke rådgive dig med. Men 20% lyder ikke af meget. Har set en mindre Bosch kører på en ret hældende plæne uden problemer :)

Og så kom jeg lige i tanke om at jeg engang så et program hvor de testede robotter. Programmet var negativt indstillet overfor robotterne. "Plænen" de testede var fyldt med dybe huller, også i kanterne. Med det resultat at robotten klippede wiren over. Det skyldes selvfølgelig hullerne, men også at de må have lagt wiren løst ovenpå plænen.

Den eneste gang min wire er blevet cuttet over, var da jeg selv jog en spade ned i den - havde glemt den var der :-/
Men sådan et stunt gør man kun én gang, så er det lært ;)
(der medfølger små dimser til at samle wiren igen, netop pga. sådan et uheld, så det var ingen sag at få den til at køre igen)

7 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 18. maj 2013 kl. 21.50

Hvor mange har du måtte skifte batteriet? Det må tære godt på det når du kører hver dag?

8 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 18. maj 2013 kl. 22.02

Hej Jan,

Den har aldrig fået skiftet batteri. Den er 6-7 år gammel.

Det er normalt at den kører hver dag :)

9 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 18. maj 2013 kl. 22.14

Men hvis, som Lise skriver, den kan klare ca. 2000 opladninger på ét batteri går der nok ikke mange år før jeg skal have et nyt. Robotten oplader ca. 3 gange om dagen.

10 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 18. maj 2013 kl. 22.18

Nu slog jeg lige den model op som Lise nævner......

Det er slet ikke en Bosch jeg har! So sorry!

Det er en Husqvarna!!!!

Og DEN er fantastisk! :)

11 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 18. maj 2013 kl. 22.20

Det er denne jeg har:

www.husqvarna.com/dk/landscape-and-groundcare/products/robotic-mowers/products/automower-220-ac/

Og nu ser jeg på Husqvarna's hjemmeside at der er kommet en endnu større model siden jeg købte min

12 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 18. maj 2013 kl. 22.24

Henriette - fedt, fedt, fedt med én der er lutter lagkage omkring sin robot! ;-)
Hvad hedder din model helt specifikt og pris?

Her i Aalborg hvor jeg bor kører Bosch Indego'erne på stadion og holder plænen flot. Også kommunen er begyndt at bruge dem.

Måske jeg skal revidere hvor ofte jeg (troede) den skulle køre. Ét er sikkert, det bliver ikke hver dag og kun når jeg er hjemme. Tænk hvis den blev hapset :-O

13 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 18. maj 2013 kl. 22.33

Hej Lise,

Linket i mit svar lige før din tekst, går direkte til den model jeg har :)

Bor du "piv-åbent" siden du er bange for at den bliver stjålet?

Vil lige nævne at den kommer med både alarm og kode så det er "ikke bare" at få den til at køre et andet sted.
Men alt kan jo sikkert lade sig gøre hvis man er teknisk begavet ud i robotter :-)

14 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels V., 18. maj 2013 kl. 22.37

De fås med tyverialarm så den vræler hvis der er nogen der prøver at kidnappe den:-)

15 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 18. maj 2013 kl. 22.41

Det er vist standard Niels, det var det jeg mente med at den kommer med alarm - som går i gang hvis man løfter den / slukker den uden "at få lov" ;-)

Lise - mht. hvor ofte / længe den skal køre afhænger af plænens størrelse og udformning. Den suser jo heldigvis ikke rundt med 50km/t, så det tager den tid det tager. Den skal jo rundt over det hele for at få en ensartet og flot klip.

16 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels V., 18. maj 2013 kl. 23.06

Vi er helt enige Henriette:-)
Jeg ville selv have sådan en lille fyr, hvis ikke det var fordi at jeg har delt haven op i 3 rum, så jeg ville skulle bære den frem og tilbage. Meningen er jo at den skal passe sig selv.
Det er nok også den største hurdle ved at skifte til robotklipper - man skal ikke længere klippe græs 2 gange om ugen, men derimod lade robotten klippe "hele tiden".

17 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 18. maj 2013 kl. 23.14

Henriette - ja jeg bor "piv åbent" ned til en å med en offentlig P-plads på den anden side af åen og ud til en større vej. Min "egen lille gårdhave" er lukket men udelukkende flisebelagt så det bliver mere park agtigt der hvor græsset er..

Smart med alarmen men kun smart hvis man er hjemme og kan høre den ;-)
Jeg tænker ladestationdn skal stå inde i mit skur hvor der er en rampe op - mon den kan det, køre på fliser ind i skurret og op i laderen?

Åh jeg vil glæde mig til jeg ikke længere skal traske 1-2 timer om ugen bag en plæneklipper!!

Det må enten blive en "Henriette" eller Bosch Indego.

18 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 18. maj 2013 kl. 23.46

Lise - foruden alarmen har den også en kode du bestemmer.
Hvis fx alarmen har været sat i gang, eller hvis du selv har haft maskinen slukket helt, så skal der en (din) kode til før at den kan tænde og kører igen.
Så fx hvis en langfingret type har snuppet din robot (og tilfældigvis har både wire og ladestation derhjemme), så skal vedkommende altså bruge din kode for at få den til at køre på sin wire....og de skal også synkroniseres.

Men jeg forstår godt din bekymring! Den er jo dyr at anskaffe.

Mht. dit skur og oplader:

Den kan sagtens køre på et plant underlag - men "rampe" ved jeg ikke - er den meget stejl / glat ? - den kommer jo ikke med larvefødder ;-)

For at finde ind til opladeren, skal den køre efter wiren ligesom den gør på plænen. Den kan ikke kører "direkte" dvs. ligeud - for så snart den støder på wiren, ændre den retning - og vil aldrig finde derind hvis der er for langt og for smalt.

Har du ikke en busk el. lign. den kan stå i skjul under? Eller noget andet den kan køre om bagved?

Før du køber vil jeg under alle omstændigheder anbefale dig at tage forbi en forhandler for at få helt klare svar på dine krav - set ud fra hvor og hvordan den skal køre hos netop dig :)

Jeg vil til hver en tid anbefale min Husqvarna for der er aldrig problemer med den, den er nem at indstille/ændre/forstå og den gør som jeg ber' den om ;-)
Min har bl.a. en indstilling der hedder noget i retning af "kompliceret". Dvs. at den på denne indstilling er klar over at det ikke er en nem plæne den skal ud på, men der imod en plæne med "forhindringer" i form af bede, træer osv.
Det ved jeg ikke om andre robot mærker "gør noget ud af".

19 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 20. maj 2013 kl. 9.17

Meget spændende med denne robot-nørderi-tråd.

1)
Hvad med den løbende vedligeholdelse. Jeg tænker på udskiftning af knive. Hvor hyppigt - og hvad koster det?

2)
Hvor "hurtig" er den. Hvor lang tid er den om at slå X kvadratmeter græsplæne?

20 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 20. maj 2013 kl. 21.39

Hej Jan,

Jeg har netop købt nye knive til min - uden dog at være sikker på at den overhovedet trænger. Den klipper fint men jeg havde bare en fornemmelse af at det snart må være tid til at skifte.
Mener at det er et par år siden sidste skift.
Min bruger 3 knive ad gangen.
Jeg betalte 135 kr for 9 stk.

Mht. anden vedligehold findes der mange steder rundt om i landet hvor man kan få den til service - ligesom med bilen hvor de checker den igennem for evt. dele der skal skiftes. De kan også reparere hvis der er noget galt med den.

Hvor hurtig den er om at slå hele plænen afhænger selvfølgelig af plænens størrelse.
Selve robotten fås i flere størrelser - som også afhænger af plænens størrelse.
Min er størrelsen "op til 1800m2" og klipper ca. 3,5 time (ex. opladningstid) om dagen, 5-7 dage om ugen. Nogle gange slukker jeg den i weekenderne. I meget tørre perioder hvor græsset alligevel er lidt på standby, kører den heller ikke nær så ofte/mange timer.

21 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Nielsen, 20. maj 2013 kl. 22.56

Min nabo har en robotplæneklipper, som kører hver dag i 4 til 5 timer. Det er et støjhelvede uden lige. Så for mig at se, er der et eneste interessant spørgsmål ved en robotplæneklipper: Kan den fås i en model, så naboerne ikke bemærker den?
;-)

22 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 21. maj 2013 kl. 8.33

Lone, interessant vinkel på denne tråd ;-)

23 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 21. maj 2013 kl. 10.19

Hej Lone,
Dem af god kvalitet støjer ikke - det ville jo heller ik være til at holde for ejeren ;-)
Så enten er det en discount model de har - eller også må der være noget galt med den :-/

24 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 21. maj 2013 kl. 10.57

Iflg. specifikationerne ligger Husqvarna'ens støjniveau på max 63 db.

25 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 21. maj 2013 kl. 12.51

Jeg er nu begyndt at undersøge markedet for robotter og hold op der er stor forskel i pris, kvalitet og ja støj..

Jeg kan se at jeg må blive nød til at efter rationalisere og indstille migpå at robotten kommer til at køre flere gange ugentligt og ikke bare en ene gang - som slog jeg græs på normal vis.

I Bauhaus Aalborg havde de igår udstillet flere modeller fra kr. 4.000 - 15.000,-
Nogle kan klippe i 50 min, og skal så lade 50 min.. og på de 50 min klipper den 8Bosch Indego) kun 250 m2 - det er ikk godt nok når jeg har en ret stor plæne.

Kan jeg jeg også må skærpe mine krav til f.eks. at ville have en der klippet systematisk og ikek hulter til bulter, finde én med en bred klippe bredde og en der ikke støjer voldsomt.

Min have ligger ugeneret fra alle så det bliver ikke et problem - kun for mig selv ;-)

Jeg må ud og kigge på Husqvarna'en indtil videre er den mest tiltalende.

Og når vi snakker støj så larmer en havetraktor jo også umådelig meget - det samme med en almindelig benzin drevet klipper.
Men hvis vi snakker 15.000,- pris lejet for en robot så bør lyden være minimal.

26 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Krogh, 25. maj 2013 kl. 10.29

Meld meget gerne tilbage her - også om hvordan de forskellige maskiner fungerer i praksis :-)

Er selv i gang med at "kigge".
Husqvarna går man næppe fejl af, er mit indtryk. De var i øvrigt også først på banen (1995).
Men de koster dog også.

Har også kigget lidt på den Worx, de har i Jem og Fix her en af dagene, sat ned til under 6.000 kr. Den har flere af Husqvarna`s dyder, meeeen..... Savner dog at se flere anmeldelser af den o.lign.

Bosh Indego, tror jeg lige, at jeg springer over denne her gang. Det er deres første robotplæneklipper. Noget tyder på, at der fås bedre maskiner til samme pris (b. la larmer den en del).

27 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. maj 2013 kl. 23.41

Jeg så at Gardena havde lavet en robotplæneklipper. Er der nogle, der kender denne ?. Hvad med Stihl den svenske motorsavs producent, laver de også disse plæneklippere?
Hvad med danske Texas ?

28 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Krogh, 26. maj 2013 kl. 9.30

Kender ikke rigtig noget til Gardena. Men jeg kan da se, at der ejet af Husqvarna, så på den måde, er det jo næppe det rene “skod”.

Men her er en lille oversigt (“læs mere”) over nogle af plæneklipper-robotterne, b. la Gardena, Worx m.fl
www.robotklippare.nu/

Så vidt jeg kan se laver Texas ikke robotplæneklippere (endnu). Men efter som robotterne er midt i et gennembrud, er det vel et must, at de også kommer på banen hos Texas inden længe.
Var i øvrigt ikke klar over, at Texas er dansk.

Stihl ejer tilsyneladende Viking.
Viking laver en robotklipper:
www.stihl.se/VIKING-produkter/Robotgr%C3%A4sklippare/Robotgr%C3%A4sklippare/22195-1609/MI-322-C.aspx

Faldt også over denne test/beskrivelse af diverse robot-plæneklippere:
www.telegraph.co.uk/gardening/gardeningequipment/9960597/The-best-robotic-lawnmowers.html?frame=2522683

Men må også have fat i forbrugerbladet Tænk. Der var jo en stor plæneklipper test (også med robotklippere).

Det er så i denne uge her (dvs. fra i dag, søndag), at Jem & Fix har tilbud på Worx 2,0 (sat 900 kr. ned):
www.e-pages.dk/jemfix/490/
(den har regnsensor, tyverialarm med pinkode, o.s.v)

Her er faktisk en lang forum-tråd (svensk) som “diskuterer” Worx - for de der måtte have lyst:
www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/208892-worx-landroid-2-0-a.html?showAll

29 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 26. maj 2013 kl. 10.32

Bare lige et par små kommentarere til den med regnsensor som Jem&Fix sælger:

Regnsensor? Ideen er jo netop at man også får slået græs i de perioder hvor det regner. Må da håbe at man kan indstille til også at køre i regnvejr!

Så vidt jeg kan se står der ikke noget om støjniveauet på den.
Støj og pris (og kvalitet selvfølgelig), hænger gerne sammen når det gælder robotplæneklippere

30 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Krogh, 26. maj 2013 kl. 10.40

Nu er det jo sjældent at der f. eks er heldagsregn.
Så mon ikke at det er helt fint, at robotten kører i mellem bygerne? Den kan vel godt få jobbet gjort alligevel, formoder jeg.

Støjniveauet er på samme niveau som f. eks Husqvarna 308 (dvs. 63 db). Det er meget lavt. Så her skulle der ikke være problemer, hverken for en selv eller for naboer.

31 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Krogh, 26. maj 2013 kl. 14.07

Prøver lige igen. Fik vist ikke forklaret mig helt præcist.

Sådan som jeg i hvert fald opfatter det der med regnsensor er, at robotten så kører i "garage" ind til bygen er over (og græsset ikke er pladder-vådt).
- Og der er det så bare, at jeg mener, at det ikke nødvendigvis er et problem. Der skulle vel være tid til at få græsset slået alligevel, formoder jeg (?)
Men det er altså på den anden side ikke noget, jeg har nærstuderet :-)

32 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christine Lund, 29. maj 2013 kl. 13.18

Spændende debat på det helt rigtig tidspunkt. Jeg har selv kigget på flere modeller og er kommet frem til at bosch eller robomows nyere modeller gør det rigtig godt.

Forskellen er at Robowow (desværre) ikke kører så systematisk, men forhandleren nævnte det ikke som et problem da den holder græsset ret kortklippet så "mønstret" hurtigt forsvinder.

Har cirka 400 kvadratmeter rimelig kvadratisk med bed i midten, hvad siger i Bosch Indego eller den der hedder city 110: www.roboteksperten.dk/robomow

33 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Krogh, 29. maj 2013 kl. 17.51

Hvis jeg må melde mig på banen igen :-)

Jeg har (desværre) ikke al for megen fidus til Bosh.
Det måske største problem, er at den larmer med sine 85db.
Men jeg synes da, at det er et meget godt bud. Ville dog vente i hvert fald til næste generation.
Her er f. eks hvad en anmelder på www.telegraph.co.uk skriver om Bosch`n:

Tester comments:
“Disappointingly noisy in use. The deck on this machine clogged up during use. It’s not very aesthetically pleasing and a bit plasticky. It cuts in parallel lines but it doesn’t cut the lines in the same direction each time, so the lawn looks untidy initially. The cutting height is easily manually adjusted. It’s fiddly to programme but the operating panel is easy and intuitive. Ridiculously large instruction manual and don’t like the green colour; it’s fine for an electric drill but not on the lawn".

Umiddelbart har jeg mere fidus til City 110.
Men i det prislag ville jeg da også staidg - hvis du ikke allerede har tænkt i de baner - tjekke lidt mere op på Worx 2,0, nævnt længere oppe i tråden. Men det er selvfølgelig op til dig :-)

34 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Hansen, 30. maj 2013 kl. 20.56

Men hensyn til støjniveau, vil jeg oplyse om, at min genbo, altså 2 huse væk på en villavej, har en robot.
Den larmer så meget, at jeg føler mig generet, når jeg sidder i min have.
Den kører hver dag!
Så hellere folk der slår med en benzin klipper, midt i spisetiden, to gange om ugen!
Og det kan man så gange med de 10-12 naboer jeg kan høre slå græs.
Desuden ligner hans græsplæne noget der er løgn, med store græstotter der ikke bliver slået, og spor på kryds og tværs.
Maskinen er grøn, andet ved jeg ikke, men det kan da være, at jeg finder ud af hvilket mærke den er, når jeg en dag tipper den rundt på skjoldet, for at få lidt fred!
Håber du finder en maskine, der passer til dine behov, som ikke generer dine naboer....

Lene

35 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Krogh, 31. maj 2013 kl. 12.28

Føler mig overbevist om, at det er robot-klipperen fra Bosch, som din nabo har fået. Den larmer nemlig desværre.
De fleste - vist ikke alle andre - af maskinerne siger VÆSENTLIGT mindre. Og de ville uden tvivl ikke være noget som helst problem (typisk 60 - 65db).
Men kan du kende den?
www.traelasten.dk/ImageRoot/Images/1/5/3/1537456_zoom.jpg

36 af 136 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Niels Andersen, 12. juni 2013 kl. 8.48

Slettet af administrator 14. juni 2013 kl. 0.48.

37 af 136 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. juni 2013 kl. 11.28

Slettet af administrator 14. juni 2013 kl. 0.48.

38 af 136 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Tom Andersen, 12. juni 2013 kl. 19.22

Slettet af administrator 14. juni 2013 kl. 0.53.

39 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. juni 2013 kl. 22.38

Hvad med klippo, findes de som robotplæneklipper.?
Vi havde deres græsslåmaskiner i kommunen i mange år og senere havde boligselskabet dem. Det var som regel de selvkørende de havde.

40 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Jensen, 23. juni 2013 kl. 10.23

Spændendende tråd. Jeg vil gerne kunne bruge en robotklipper til sommerhuset. Plænen bliver klippet med 2-3 ugers mellemrum, hvilket er for sjældent, så ligger ofte tørre gule græsstrå på plænen. Det ville være dejligt at ankomme til 2000 m2 nyklippet plæne, selv efter 3 uger siden sidste besøg i sommerhuset.

Umiddelbart er jeg interesseret i Husquarna eller lignende, men mine bekymringer går går på hvad der sker, hvis der bliver strømafbrydelse. Så forsvinder strømmen vel til den elektriske indhegning, hvorefter klipperen kører ud af vor meget åbne sommerhusgrund, ind til naboen, i vandet eller ud på vejen mens den bruger den resterende del af batteriet op?

Batteridrift af den elektriske indhegning i f.eks. 2 timer kunne sikre, at klipperen ikke forlader sit tiltænkte operationsområde ved strømafbrydelse, men findes dette eller andre løsninger på problemet hos nogle producenter?

41 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Andersen, 23. juni 2013 kl. 12.14

Hej Søren.

Jeg kender ikke Husquarna, men Stiga robotklipper stopper automatisk hvis strømmen til kantledningen forsvinder..og den starter igen automatisk når strømmen er tilbage.

42 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Jensen, 23. juni 2013 kl. 19.37

Et par venner har haft en Husquarna 220AC i 2 måneder. Vi har netop simuleret strømafbrydelse. Klipperen stopper omgående og starter igen, når strømmen vender tilbage. Perfekt.

Mine venner ville nu ikke anbefale at lade maskinen køre i uger uden opsyn, de var selv i tvivl om den skulle køre i deres 14 dages sommerferie.

Min konklusion er nok, at jeg må anskaffe en ny traktorklipper til sommerhuset.

43 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Laustsen, 4. juli 2013 kl. 14.42

Jeg købte i 2008 en Ambrogio L200 Basic

Det er en dejlig støjsvag plæneklipper, som klipper flot og kan køre godt 3 timer på en opladning, men .... og der er et stort men ...... REPARATIONSUDGIFTER!

Robotten er forsynet med en motor der driver kniven og 2 motorer der driver et hjul i hver side.

I 2012 døde den første motor. Maskinen blev sendt til reparation hos importøren - regning 3.041,25 kr.

I 2013 døde den næste motor. Der er nu kommet ny importør som oplyser at motormodellen er udgået, men at de måske kan skaffe mig en i løbet af 3-4 uger. Men den er dyr! Jeg mener han snakke om knapt 4.000 kr, da den ikke kunne købes uden gearkasse.

Med de reservedelspriser nærmer man sig køb og smid væk kulturen som vi kender den fra mange andre ting. Jeg finder det bare helt urimeligt når man køber en plæneklipper til 13 - 17.000 kr. at man så skal opleve reservedelspriser i det leje.

Og du kan ikke bruge en hvilken som helst motor, for den skal

Det

44 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 4. juli 2013 kl. 20.08

Hej Per

Tak for dén oplysning - det er da helt vildt! Bekræfter lidt min opfattelse af situationen: Robotter er måske aktuelt i fremtiden, men de robotstøvsugere, som skal gøre det ud for en rigtig støvsuger er jo frit fra Kejserens Nye Klæder.

Med plæneklippere ser det også ud til at vare lidt inden det er er en fornuftig investering....

45 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Rasmussen, 9. juli 2013 kl. 13.07

Hej :)

Jeg har haft en Bosch Indego i et par måneder nu og har mildt sagt haft en del bøvl med den men jeg kan da lige svare på et par af de spørgsmål der er stillet til Indegoen i denne tråd.

* Bosch Indego larmer!? *
Korrekt den larmer en del, men det er fordi den hæver rotor hastigheden når den møder stor modstand og så er softwaren lidt buggy så den stopper ikke med at køre med høj hastighed før der er gået en time eller 2.
De første 5 gange den kører rundt på din plæne vil den larme og hver gang du justere højden på plænen ned vil det ske igen.

Men hvis du har den til at køre en 3-4 dage om ugen med konstant klippe højde så larmer den ikke ret meget pga. den kun skal klippe meget lidt.

*Den skal kun køre en gang i ugen *
Desværre, til mine 750m2 skal den køre ca 8 timer 3 gange om ugen for at det ser pænt ud.
det svarer til ca 12 opladninger om ugen og hvis de 2000 opladninger på batteriet passer så skulle batteriet holde en ca 5 år.

* Den har alarm, så den er ikke sådan lige at stjæle *
Løgn, alarmen på min Indego lyder som om man får en SMS... ud over 5m er der ingen der ligger mærke til det, og hvis man kender plæneklipperen kan man fjerne isolerings nøglen, så går alarmen ikke af når man løfter den... useless.
Husk dog at den går ind under fast inventar og er dækket at inbo forsikringen.

Mit letter 'grumpy' review af Indego:
www.trustpilot.dk/review/www.bosch.dk/51d2bc4800006400024d75c3

Men hvis i har spørgsmål til Indego'en skal jeg gerne prøve og svare.
:)

46 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 9. juli 2013 kl. 14.53

Johnny, tak for informativ og brugbar information. Godt at få de ulemper frem som ikke lige fremgår af producenterne prangende salgsmateriale.

47 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Rasmussen, 9. juli 2013 kl. 15.19

No problem :)

Til under 10.000kr er der en del robot plæneklippere at vælge i mellem men jeg tror stadig at selve bosch robotten er den mest solide i det prisleje, jeg ville blot ønske de lige havde brugt et halvt år mere på softwaren til den.

Hvis du/i læser mit review så er det heller ikke det med de 70m ekstra kantledning / fejl på lade stationen jeg er utilfreds med, man kan jo være uheldig og få en dårlig version når man køber nyt udstyr.

Men softwaren, som jo næsten er det vigtigste i en 'intelligent' robot plæneklipper, virker desværre ikke helt moden endnu.

Når det så er sagt så er det virkelig fedt at ligge på terressen med musik og en øl og så se at bosch'en kører i fine lige baner mens den klipper og selv finder ud igennem et ½m hul i hækken om til en lille ekstra stykke græs jeg har uden nogen hjælp.

Men jeg har tit overvejet om jeg har været for nærig og skulle have købt en Husquana 220 AC, den er der et par stykker på arbejde som har har og de er rigtig glade for den.

Den er noget simplere, dyre og 'dummere' men hvis den får tid nok skal den nok klippe det hele uden at køre ud over kantledninger mm.

48 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 9. juli 2013 kl. 15.38

Jeg synes godt nok at 8 timer tre gange om ugen lyder som lang tid (som nabo at skulle lægge ører til :-)

49 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 9. juli 2013 kl. 15.48

Min kører i kortere tid, men i 5 dage... Og den larmer/genere ikke.

Vedr. tyverialarm: Jeg kender ikke Bosch's modeller; min, en Husqvarna, har også tyverialarm og den er lydmæssigt heller ikke meget værd hvis den aktiveres.... Til gengæld kan den kun komme til at køre igen hvis man indtaster sin personlige/selvvalgte kode. Dette gælder også hvis den bare bliver løftet - så skal koden også bruges.

Skal man ikke det på Bosch's?

Har aldrig haft problemer med min af nogen art, er så lykkelig for den :-)

50 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Rasmussen, 9. juli 2013 kl. 16.32

Jeg har blot taget en snak med naboen om hvornår de normalt ikke er hjemme og så kører den der.

Så den kører mandag, onsdag og fredag 8-16 mens vi er på arbejde. (så 4 timers klipning per dag)

Jeg startede også med alle uge dage og så 4 timer, men det er som om at den ikke kan lide at blive afbrudt midt i en klipning.
Da jeg kørte 4 timer oplever jeg at den nogen gange 'glemte' nogen af de områder i haven som er lidt besværlige at komme hen til. (ex snæver indgang eller lignende)

Jeg har også prøvet med 1-2 dage om ugen men jeg syntes den nogen gange begynder at larme en del pga græssets højde.

Men den larmer virkelig lidt når man lige kommer ud over første uge. Jeg skal lige prøve og dB måle den engang men mit bud er en 40-50dB ved 1 meter. Det er på ingen måde generende.

Henriette:
Jo, hvis man løfter den skal der tastes kode ind igen... men jeg tror godt du kan finde en smutvej ved at tage nøglen ud af den mens den holder i dock og så flytte den og så sætte den i en ny dock og indsætte nøglen igen.

51 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Krogh, 10. juli 2013 kl. 10.58

I prislejet 10.000 kr. - plæner op til omkring 700 m2 - kunne man altså også over veje GARDENA R70L.

Ca. 1.500 kr. billigere - eller små 8.500 - fås den lidt mindre model GARDENA R40L (den "tilsvarende model " i Husqvarna ("305"), fås til lige under 9.000 kr.).
Gardena`erne går for at være "Husqvarna i forklædning" (Husqvarna ejer Gardena).

52 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Lüdemann, 10. juli 2013 kl. 14.01

Genialt at denne tråd findes :-) Vi er en travl familie på 4 - flyttet i nybygget hus sidste efterår, plænen er flot grøn - vi har ingen plæneklipper endnu; været heldig at låne naboens til de første klipninger, men nu skal vi selv investere. Og vi overvejer kraftigt en robot! Men vil ikke "snydes", så vil være sikker på at gøre det rigtige køb :-) Har netop modtaget en tilbudsmail fra wupti, hvor de har et tilbud på Worx 2.0 til kr. 6.895,- www.wupti.com/Produkter/Bolig-Fritid/Grill-fritid/81285/Worx-Landroid-robot-plaeneklipper-20.html?cid=901504000161&treatment=6f0a74e1ga7688266 Nogen der kender denne??

53 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 10. juli 2013 kl. 14.23

Hej Henrik,

Der står specifikt at den ikke må køre i regnvejr. Det er en rigtig dårlig feature. Det tegner på at batteri/software går i stykker hvis den skulle komme til at køre i regnvejr. Og sådanne udskiftninger er dyre.
Jeg vil virkelig fraråde jer at købe den model du nævner - og i stedet finde en der tåler regn :)
Der er jo nok modeller at vælge imellem i det prisleje :)

Mvh. Henriette

54 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Lüdemann, 10. juli 2013 kl. 15.00

Tak for din kommentar Henriette. Jeg er nu meget tæt på at bestille denne www.whiteaway.com/product/gardena-r40li/ iflg. denne side robotnyheter.se/2012/04/03/gardena-r40li-robotgrasklippare-i-ny-kostym/ er det en Husqvarna Automower 305 i forklædning :-) det er vist en stærk pris, hvis jeg sammenligner div. priser på nettet :-)

55 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 10. juli 2013 kl. 15.15

Hej igen,

Der står ikke noget om støjniveau, det ville nok være en god ide at finde ud af hvad det ligger på.

Regnvejr er heller ikke nævnt, men jeg mener ikke at det er noget problem - det er i hvert fald ikke for Husqvarna.... Men check det alligevel :)

Er den stor nok til jeres plæne? (400m2)

Mvh Henriette

56 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Lüdemann, 10. juli 2013 kl. 15.19

På Gardenas egen hjemmeside er alle oplysninger at finde - og den må godt køre i regnvejr og støjniveauet er på 56-58dB :-) vores grund er 733kvm, huset er 181kvm, der er terrasser og indkørsel, så jo - jeg skulle mene at den kan klare det... må lige hjem og måle op :-)

57 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 10. juli 2013 kl. 15.23

Så tegner det jo godt :)

Husk at det er "op til" 400m2.... Men I har vel også nogle bede - ellers kan I jo lave nogle så plænen bliver mindre :)

Mvh. Henriette

58 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Lüdemann, 10. juli 2013 kl. 15.26

Endnu ingen bede - kun en trampolin, der optager plads; men mon ikke der kommer nogle med årene, når konen begynder at få grønne fingre :-)

59 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 10. juli 2013 kl. 15.35

Det tror jeg godt at du kan regne med :-)

Bare husk at ledningen ligger i jorden ;-)
Det er dig ingen problem at samle den igen hvis man kommer til at kappe den over...men nok bedst at undgå :-)

60 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Rasmussen, 12. juli 2013 kl. 8.45

Blot som en note er tommelfinger reglen at man skal trække 20% fra det reklamerede antal m2 :)

Så hvis en plæneklipper kan tage 400m2 vil jeg nok kun købe den hvis jeg havde 320m2 græs.

Jeg ved egentlig ikke hvorfor en plæne klipper er begrænset til f.eks. 400m2. Man kan vil blot have den til at køre nogen flere timer?

Min nuværende opfattelse af de forskellige mærker:

* Husqvarna er 'luksus' mærket i mineøjne. Det kan sikkert gøres billigere men det er nok her du får mindst bøvl.
3 af mine kollegaer har den og er tilfredse.

* Bosch, 'spec' mæssigt får du mest for pengene her. Høj m2 antal til prisen, holdbar hardware. Halter dog på software siden. Måske ved at få den installeret af en professionel som har ansvaret for at den køre korrekt ville være en ide.

* Gardena, Da jeg kikkede syntes jeg de var for dyre, Jeg ville hellere give lidt ekstra for en Husqvarna så. Men hvis de er Husquana i forklædning så ændre sagen sig jo lidt.

* Worx, Jeg kikkede seriøst på Worx modellen... men konklusionen blev lidt at nok ville blive dyr i reserve dele da jeg ikke tror kvalitet er på niveau med de andre efter at have en i hånden ude ved jem og fix.

* Robomow, 'pionerene' inden for robot plæneklippere. Ser dem på ligefod med med husqvarna.

Små noter:
Husk at selv om det er billigt at få klippet græs (lige nu koster det mig en krone i strøm om ugen) så skal der skiftes batterier på et tidspunkt.
En på arbejde har den store Husqvarna til 3000m2 og han skifter klinger engang i måneden (100kr) og måtte desuden skifte batterier ud efter 3 år (der sidder 2 stk til 1000kr stykket)

Så forvent en rimelig vedligeholdelses udgift ;)

61 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Lüdemann, 12. juli 2013 kl. 9.17

Jeg bestilte igår en Gardena R40Li på Whiteaway til kr. 7.999,- der er kr. 2.000,- billigere end eks.vis XL-byg og andre. En svensk side har testet en masse robotter - og det siges at denne model er en Husquarne Automower 305 i forklædning, da Gardena er ejet af Husquarna og dermed bruger samme dele mv. Det er vel sammenligneligt med enten at købe en Golf eller en Skoda Octavia ;-)

Jeg glæder mig helt til at komme hjem og byde den velkommen i familien. Så skal der lige "rigges til" med wire, ladestation osv....

62 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgitte H., 18. juli 2013 kl. 15.02

Spændende tråd :-)

jeg er også på udkig efter en robot til min plæne og er meget i tvivl.
Var i første omgang lidt lun på Bosch Indigo, netop fordi den kører efter et system, men har siden læst at der er problemer med den.

Jeg har en mindre have, og har fået anbefalet Wiper joy eller Wiper Blitz, nogen der har erfaringer med dem ?

Jeg havde Wiper Blitz på prøve i min have og det er en lille primitiv bulldozer, uden programmering og den klipper og klarer små skråninger fint, uden larm, men jeg har flere betænkeligheder med den.

Den kører uden tråd og der skal være enten fliser eller jord/sand eller mur/hegn til at afgrænse plænen, og nogle af mine blomster vælter lidt ud over plænen, - dem fræsede den ned. Dette er selvfølgelig nemt at løse, men den kørte også fast hvor plænen var lidt blød, og hvor græsset var tørt, troede den åbenbart at her var ingen plæne, så den vendte og kørte en anden vej.

Der er også andre ulemper, f.eks. kan klippehøjden ikke indstilles, og der ingen pinkode eller alarm (i hvert fald så vidt jeg kunne se)
ingen programmering så den kører selv, - den skal startes manuelt.
Den kører ikke i dock, men skal sættes til opladning manuelt, og har man som jeg, for og baghave skal den løftes frem og tilbage, dette kan selvfølgelig også være en fordel, da man så kunne være flere om at dele bæstet.

Jeg er altså overbevist om at jeg skal have en robot til kanttråd, men hvilken ?
- venter spændt på at læse hvordan det går med din Gardena Henrik :-)

63 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kevin Hansen, 25. juli 2013 kl. 22.05

Der er begrænsninger på hvor meget sådanne robotplæneklipper kan kører. Det er forskellige fra mærke, pris osv.

Du er velkommen til at besøge www.HverdagensRobotter.dk og se om du kan finde nogle oplysninger du kan bruge :) Måske du allerede har fundet en, så meget gerne nogle forslag med hvad du købte og hvorfor :)

64 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Rasmussen, 5. august 2013 kl. 9.57

Hej Lise D.

Bare for god ordens skyld (Så der ikke endnu engang bliver taget fejl af Husqvarna og Bosch robotplæneklippere) er det også en Husqvarna der kører på Aalborg stadion. Det er denne model:

www.husqvarna.com/dk/products/robotic-mowers/automower-265-acx/

Håber det leder dig henad hvilken robot du skal vælge :-)

65 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marpag Pagh, 4. september 2013 kl. 10.36

Jeg har en Husqvarna 220AC, som hele året bor i sin Husqvarna Automower Garage cdn.husqvarna.com/dimage.axd/productHuge/h330-0078/75934b2d.jpg
så batteriet lades op hele vinteren. Det er skærmet af en hæk mod vindretningen, så den bliver ikke fyldt af sne. Jeg fik den i 2008, og først i 2012 fik den nyt batteri til en pris af ca. 900 kr (monteret og maskinen checket samtidigt).
De små barberbladsagtige knive er lette selv at udskifte, så der altid er skarpe knive.
Jeg starter selv "Gnaske", fordi jeg forinden gerne vil en tur rundt med hundeposerne og samle hundens efterladenskaber op.

66 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 4. september 2013 kl. 11.23

Hej Martin

Skrev jeg Aalborg Station? Jeg menete Aalborg Kommune - i deres parker mv. der er det Bosch de prøve tester...

Marpag Pagh:
Smart.... min skal dog selv kunne køre ind i skuret..

Jeg er blevet lidt usikker mht. robot klipper, bliver det en sådan bliver det en Husqvarna men den koster knap 15.000 da det skal være den store model da jeg har mange kvadratmeter græs... min bekymring er også på om den skal køre non stop flere dage i træk... det kunne jeg godt blive lidt træt af.

Men alternativet er en have traktor der koster ca. 9.000 og så skal der jo benzin og service til... den larmer, forurener og det er tidskrævende og hver uge..

Jeg skal have anlagt plæne om en god udes tid så det bliver heldigvis først til næste forår jeg behøver tage stilling til det.

Tænke, tænke....

67 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marpag Pagh, 4. september 2013 kl. 11.35

Ang. "støj"
Min Husqvarna 220 AC støjer meget lidt, mine naboer siger at de ikke hører den selvom vi bor tæt.
Dog syntes jeg selv, at lydniveauet er meget afhængigt af, hvor højt græsset er nået at blive. Klipning af højt græs giver mere støj/lyd end kort græs, så ved at lade den køre oftere minimerer man også støjniveauet.

68 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marpag Pagh, 5. september 2013 kl. 9.56

Ang. Husqvarnas Automover Garage, så kører klipperen både ind og ud af den uden hjælp, og den beskytter samtidigt opladeren mod sol og regn, og så behøver man ikke at afmontere den om vinteren.

69 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Madsen, 25. september 2013 kl. 9.03

Jeg har en Ambrogio L200 som jeg købte i 2007 og har ikke haft nogle problemer med den. Køre to gange om ugen 2 timer pr gang på en 400 m2 plæne. Den er meget støjsvag.
Jeg startet med en Robomow som støjet så meget så min nabo klaget til mig. Den er også pænt tung, så den laver hjulspor i kanten hvor den køre efter ledningen for at komme tilbage til ladestationen. Så man skal nok også lige tænke på vægten.
Har købt en extra klinge til min Ambrogio 150 kr, men indtil nu har jeg bare slibet den gamle uden problemer.
Har set Stiga som jeg tror er en Ambrogio som de bare har sat deres klistermærker på.
Vil anbefale en med kantledning og som skrevet anden sted, det tager ikke langtid at ligge den.
Og køb en fuldautomatisk som selv køre ind og lader og ved regnvejr.

70 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Lüdemann, 25. september 2013 kl. 15.27

Vi har nu haft glæden af "Gumle" i ca. 2 mdr, men må desværre acceptere, at vi ikke passer sammen. Vi leder derfor efter et nyt hjem til ham. "Gumle" er en pålidelig lille fyr, der fra barnsben bærer navnet Gardena R40Li, han arbejder upålageligt gerne dagligt mellem 8 og 20; i højsommeren endda lidt længere - og tager ikke overtidsbetaling i weekenderne. Han klipper præcist og overlader ikke noget til tilfældighederne. Desværre skråner vores plæne nogle steder en hel del og samtidig er den samme sted smal, og "Gumle" er mest til flade arealer. Derfor er nogle interesseret i give ham et nyt hjem, hører jeg gerne fra jer :)

71 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. september 2013 kl. 19.18

Jeg synes at det er en meget interessant tråd - især hvis man har mere end f. eks. 1500 kvadratmeter græs. Det tager os en time at slå græsplænen med en alm. benzindreven plæneklipper som ikke er selvkørende: Jeg har tilbudt min gemal (78 år) at vi skifter til en havetraktor, men det nægter han pure. Ikke af nærighed, men fordi han har brug for denne times motion. En robotklipper kunne måske være en ide, men det er hidtil ikke faldet os ind.
Jeg håber at de bliver bedre og bedre for hvert år.
mange hilsner
Ingeborg

72 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 2. oktober 2013 kl. 23.01

Ingeborg, det argument, din gemal har for at beholde den benzindrevne ikke-selvkørende plæneklipper er det klogeste der er sagt på denne side om robotplæneklippere -synes jeg.
Da jeg første gang læste/hørte om en robotplæneklipper, troede jeg det var en vittighed. Jeg er ikke ude på at fornærme nogen, som synes de har behov for sådan en maskine, men jeg tror det er en fiks idé, at den gør tilværelsen lettere på nogen som helst måde. I hvert fald, hvis nogen på noget tidspunkt kan overtale mig til at købe sådan en, er jeg vis på, at jeg er blevet dement.

73 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 3. oktober 2013 kl. 17.48

@Knud
Jeg kan kun give dig ret - tråden viser, at driftsikre robotplæneklippere er et stykke ude i fremtiden.

Svingende kvalitet, skyhøje anskaffelses- og reservedelspriser gør det jo ikke attraktivt for de fleste.

Når det er sagt, så ville jeg personligt gerne slippe for at slå græs og motionere på anden vis - eller bruge tiden på det sjove i haven :)

Når prisen og driftsikkerheden er som en Klippo og den kører lydløst på solceller, så vil jeg gerne have én Robotplæneklipper :-D

74 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 3. oktober 2013 kl. 23.20

Hej Tom
Jeg synes også, jeg bruger for meget tid på at slå græs, og kan som du få mit behov for motion dækket på anden vis. Men når der skal slås græs, vil jeg gerne selv have føling med det. Jeg tror robotten kommer til at bestemme over dig, hvordan din græsplæne skal se ud.
I øvrigt vil en robotplæneklipper være fuldstændig håbløs at bruge på mine mange forskellige græsrabatter.

75 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Madsen, 5. oktober 2013 kl. 9.40

Jeg syntes at min robot har været driftsikkert, har kun købt en klinge som ikke er pakket ud.
Og med hensyn til at den bestemmer hvordan græsplænen kommer til at se ud, noget bedre end hvis man selv slår den da den hele tiden køre på kryds og tværs og i cirkler.
Og til sidst at slå græs er spild tid, kan godt finde andet at bruge tiden til.
Venter nu bare på robot hækkeklipperen

76 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgitte H., 5. oktober 2013 kl. 9.59

Til Knud Halskov Vil jeg bare lige sige at det jo ikke nødvendigvis er et spørgsmål om dovenskab, at anskaffe sig en robotplæneklipper.

Jeg har leddegigt og robotplæneklipperen er et hjælpemiddel for mig som gøre at jeg kan bo med have, men bortset fra det kan jeg sagtens forstå at andre uden funktionsnedsættelser, gerne vil prioritere tiden til andet end græsslåning.

Jeg har for nylig anskaffet en Wiperjoy, den klipper fint og er lydsvag, den er endnu ikke programmeret, men selv uden, er den en stor hjælp.

77 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 5. oktober 2013 kl. 10.25

Nej det har bestemt ikke noget med dovenskab at gøre! For mig og min 100% driftssikre Husqvarna er det udelukkende et spørgsmål om 3 ting:

Prioritering af tid og en flottere og sundere plæne :0)

Så hvis man har en egnet plæne, kan jeg kun anbefale at købe en (Husqvarna) robot. Jeg fryder mig over synet af min perfekt klippede plæne dagligt i hele klippesæsonen - og besøgende udtrykker gang på gang et "wow! - sådan ville jeg ønske min have så ud!"..... For ja, det giver et fantastisk helhedsudtryk :0)

78 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 5. oktober 2013 kl. 12.45

Jeg ved ikke hvem, der har bragt 'dovenskab' ind i diskussionen, men jeg synes, det ville være et bedre argument for robotten, end manglende tid. Har man ikke tid til at slå sin plæne eller klippe sin hæk eller luge sine bede, må det være fordi, man egentlig ikke gider bruge tid på sin have - hvilket selvfølgelig er en ærlig sag. Jeg køber bare ikke den med, at man ikke har tid til det, som betyder noget for én.
For mig er det arbejdet i haven, der giver haven mening. Og jeg overkommer med stor fornøjelse, trods en del skavanker, en have på omkring 8.000 kvm.

79 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 5. oktober 2013 kl. 13.04

Jeg bruger netop stort set al min tid i haven! Så lad venligst være med indirekte at kalde mig en løgnhals når jeg fortæller at det bl.a. er en tidspriortering at vælge at have en robot.

Det er også et spørgsmål om at have en flot og sund plæne..... Og samtidig have tid til alle de andre fornøjelser i haven :0)

Her er et foto af et bed jeg anlagde for en lille måneds tid siden.... Som du kan se GÅR JEG OP I MIN HAVE og er bestemt ikke doven.... Jeg gider ikke engang nævne alle de andre ting i detaljer mht drivhuse, bede, frugthøst, syltning, bagning, vasketøj, fysisk hårdt fuldstidsarbejde osv osv....

Du er godt nok snæversynet Knud...

80 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 5. oktober 2013 kl. 17.33

@Henriette. Hvis der var hold i dine beskyldninger mod mig, ville jeg være ked af det. Jeg håber, du må få en bedre dag i morgen.
Venlige hilsener, Knud

81 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 5. oktober 2013 kl. 18.02

Tråden gik på evt. anbefaling af robotplæneklipper, og det forholdt jeg mig til helt fra starten... Men tråde har det nu engang med at køre af sporet. Her til sidst forholdt jeg mig kun til hvad du selv havde skrevet....

Jeg er altid i godt humør tak :0)
(Det er en såkaldt smiley, drej skærmen 90gr og du ser et smilende ansigt)

Sådan har mit humør været hele dagen i haven :0)

82 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 5. oktober 2013 kl. 21.59

Kære Henriette
Jeg fik lyst til at rose manden, der foretrækker sin gamle plæneklipper for motionens skyld. Jeg har ikke beskyldt nogen for at være doven. Tvært imod har jeg skrevet, at dovenskab ville være et bedre argument for at anskaffe sig en robotplæneklipper end forklaringen med manglende tid.
Min bemærkning om at gide eller ikke gide arbejdet i haven går på Jan Madsens indlæg, hvor han skriver, at han kun venter på robot hækkeklipperen.
Jeg har overhovedet ikke skrevet noget om dig eller til dig, andet end at jeg håber du må få en bedre dag i morgen. Og det har jeg skrevet ud fra den betragtning, at hvis det havde været mig, der var kommet med så misvisende beskyldninger mod en person, jeg ikke kender, måtte det skyldes et midlertidigt ildebefindende.
Men du har det altså fint med det -skal vi så ikke lade det blive ved det:)
Hilsen Knud

83 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus T., 6. oktober 2013 kl. 20.13

Hej Henriette.

Lad mig fraråde køb af en Bosch Indego.

Jeg har nu brugt Bosch Indego i 4-5 mdr., og nu skal den afsted til Bosch igen.

Blandt mine andre frustrationer oplever jeg:
- Når den rammer havetrampolinen går den ind i mellem i stå.
- Melder "langt udenfor afgrænsningstråd" - stående på kanttråden!
- Ikke kan håndtere et nedfaldent æble (allered fra de er ca. 4 cm i diameter).
- Sidder fast på en 2-3 centimeter høj rod.
- Køre over et lille bump og melder at den er blevet løftet.
- Graver sig ned, hvis jorden er blot lidt sandet (jeg anede ikke, at der var områder med lidt sandet jord i haven, før Bosch Indego gravede dem op).

Topmålet oplevede jeg, da jeg kom hjem og HJULET VAR FALDET AF!!!! Kærven i hjulet var ødelagt, og hjulet havde fået skruet sig selv af under kørselen.

I denne uge er det lykkes Bosch Indego at gennemføre en fuld klipning nul gange! Jeg bruger næsten mere tid på at finde ud af, hvad der nu er galt med Bosch Indego, end jeg førhen brugte på at slå græs.

Jeg er skuffet og meget irriteret. Med mine oplevelser kan jeg kun opfordre Bosch til at sige undskyld og trække dette beta-produkt tilbage.

Jeg har set andre robotter fungere langt mere overbevisende, og ville ikke overveje en havetraktor.

Mvh. Claus

84 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas M., 1. marts 2014 kl. 22.35

Med foråret og klippesæsonen på vej, tillader jeg mig lige at starte tråden op igen - meget god info i den.

Jeg har en plæne på ca. 700 m2 og overvejer en Husqvarna AC220 eller en Robomow RS 612. Jeg hælder mest til sidstnævnte, men der er ikke så mange der har skrevet om den eller Robomow.

Jeg syntes umiddelbart at Husqvarna'en er ved at være en gammel model, og tænkte at Robomow'en måske er nyere og bedre teknologi ?

Er der nogen der har hund og ved hvordan det går med dem på plænen samtidig med at robotten klipper ?

Min plæne har ikke de bedste betingelser - der er ret sur jord pga mange grantræer og dermed en del mos (og hundebesøg). Jeg kan med misundelse se nogle af de plænebilleder der vises - er det nok bare at sætte robotten til at klippe dagligt og så vil plænen over tid blive pænere, eller er det at håbe på for meget ?

Håber I kan hjælpe med mine spørgsmål - tak :-)

85 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Rasmussen, 1. marts 2014 kl. 23.03

Hej Thomas

Hvis du vil have noget der virker 100 % fra første opsætning til din have, vil jeg varmt anbefale en Automower 320. Teknologien er opfundet af Husqvarna, så de er absolut i tops når det kommer til teknologien, kvalitet og funktionalitet.

www.husqvarna.com/dk/products/robotic-mowers/husqvarna-robotic-mowers-for-homeowners/

Din teori om at holde mos nede er fuldkommen korrekt. En konstant kørsel, holder plænen nede.

Håber det hjælper dig lidt på vej til rette køb.

86 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 2. marts 2014 kl. 0.00

Dejligt tråden stadig lever og den giver mig fortsat god inspiration!
Jeg endte op med en Automover 220 AC og ser frem til en sæson (og mange, mange flere) hvor robotten klarer arbejdet :-)

87 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgitte H., 2. marts 2014 kl. 7.58

Hej Thomas
Jeg købte en wiper joy sidste år, den kører fint. Eneste problem er at min have har mange kroge og der er en stenhøj i bunden af haven som den har lidt svært ved at komme rundt om, da den skal have minimum 70 cm passage bredde selvom den kan programmeres til sekundære områder, jeg tænker jeg må ændre lidt på havens form for at klipningen bliver optimal.
Jeg har ikke hund, men kat og til min rædsel er katten slet ikke bange for wip'eren som er ret lydløs, katten bliver simpelthen liggende hvor hun ligger, når den nærmer sig, så jeg er nødt til at lukke katten inde når wip'erne kører.

88 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Rasmussen, 17. marts 2014 kl. 18.38

I kontekst til denne tråd, er det ret interessant at Husqvarna, lige nu, søger 5 familier til at afprøve deres robotplæneklipper - Automower, henover sommeren :-)

www.husqvarna.com/dk/familier

89 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas M., 21. marts 2014 kl. 12.58

Tak for info - Jeg tror jeg køber en Husqvarna Automower 320 indenfor et par måneder. Den ser super god ud syntes jeg - kan også være man skulle tage skridtet fuldt ud og tage en 330.

Jeg faldt over denne video "anmeldelse" ved et tilfælde. Den er ret interessant, selvom den er lavet af Husqvarna, så man skal måske trække lidt fra. Ikke desto mindre kommer den ind på et par området som er værd at have med i sine betragtninger, herunder støj, hvor godt de klipper svære områder mv. Link til videoen nedenfor hvis andre kan bruge det til noget

www.youtube.com/watch?v=5rpVnU0J1_M

90 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicolai K, 9. april 2014 kl. 0.39

hej alle,

så står jeg og skal købe en robotplæneklipper.

jeg overvejer om det skal være

Robomow MS1000 / TS1000

eller

Husqvarna AUTOMOWER 320

jeg har en have på 450 m2. rimelig flad og i eet stykke.

spørgsmål:
grunden til at vælge de lidt større modeller er at de skulle kunne slå græsset hurtigere og dermed genere mindst muligt?

samt de har større motor og mere drifts-stabile?

hvis man har råd til mere, hvad skal man så vælge - hvis man virkelig vil have det fedeste på markedet (uanset pris)?

91 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Lüdemann, 9. april 2014 kl. 8.42

Hej alle,

Jeg har netop sat vores Gumle (Gardena R40Li - der netop nu sælges til kr. 7999-9999 hos førende byggemarkeder) til salg på DBA. Maskinen er genial, men til vores have med en smal passage, der samtidig skråner samt græs på den anden side af hækken, så er det desværre ikke det optimale for vores have. Vores er ca. 450m2 og det klarer den egentlig fint, hvis det ikke var for de områder, hvor den ikke kommer så godt - men det er udelukkende havens "skyld" og ikke Gumles :) Vi må derfor ud at anskaffe os en med rugbrødsmotor, hvilket passer fint ind i vores fysiske træning :)

www.dba.dk/robotplaeneklipper-gardena/id-1007169964/

92 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Møller, 9. april 2014 kl. 21.52

Idag for 8 dage siden kom jeg hjem fra mit lokale Bauhaus med min nye Bosch Indego robotplæneklipper til 9.995,00.

Forud for købet havde jeg talt en del med personalet i havecenteret samt ringet til Bosch's salgsrådgivning.

Jeg har en ældre have på ca 350 kvm der er totalt lukket uden for mange bede og helt jævn (troede jeg). Dette er angiveligt de bedste omstændigheder for en robotklipper.

I min plæne er der kun tre bede samt et gammelt gyngestativ lavet af gamle lygtepæle.
Jeg startede med at trække den medfølgende wire rundt langs kanten i hele haven samt rundt om bede ol.

Alt medfølger i kassen og det var rimeligt let at gå til.

Hvis vi skal starte med at være positive, klipper den mit græs rigtigt pænt.
Problemet er blot at den elendige tingest stopper hver halve time med besked om at forhjul er løftet. Det viser sig nemlig at når Bosch taler om en jævn plæne, ja så mener de TOTALT jævn!!
Min gamle plæne har en del mindre ujævnheder hvilket øjeblikkelig stopper klipperen.
Mange gange stopper den blot forhjul rammer et sted hvor græsset er lidt tæt.

Den stopper også jævnligt og står i 2 minutter og skriver at den justerer eller noget i den retning. Det er simpelthen til at blive vanvittig af!!
Jeg har desværre Googlet mig frem til at stort set alle Indego-ejere har disse problemer.
Nu er Bauhaus ved at undersøge med Bosch hvad der er galt.
Jeg er blot bange for at dette bare er sådan den er!

Hører gerne fra andre med erfaringer med Indego :-)

93 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Møller, 9. april 2014 kl. 21.55

Jo forresten - lige et ekstra lille surt opstød!

Det undrer mig at Bosch ikke har et ordentligt forum med vejledning og rådgivning om Indego robotplæneklipper.
Der findes kun nogle ret simple og totalt overfladiske guider og FAQs

94 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas M., 9. april 2014 kl. 22.17

Jeg har næsten besluttet mig for en Husqvarna Automower 330x eller måske den lidt biligere 320 - de koster lidt mere end jeg havde tænkt mig, men til gengæld er de helt nye modeller fra sidste år som opfølger deres succesfulde og velgennemprøvede serie - og jeg vil hellere betale lidt mere og så have noget der virker. Den skal jo i bund og grund bare køre uden at man nogensinde ligger mærke til den.

Jeg syntes iøvrigt den video jeg har postet længere oppe virker ret troværdig - også selvom det er Husqvarna der har lavet den.

95 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas M., 9. april 2014 kl. 22.18

Der er iøvrigt mange steder på nettet der har kampagne agtige priser på Husqvarna for tiden.

96 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas M., 11. april 2014 kl. 20.25

Har lige bestilt en Husqvarna Automower 330X idag - bliver dejligt at få den igang. Faldt faktisk efterfølgende over denne test - tænkte den kunne være til glæde for andre selvom den ikke havde ændret mit valg

www.bedst-i-test.dk/Robotplaneklippere

97 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: KåRe Antonsen, 8. maj 2014 kl. 12.36

Jeg kan uden nogen tvivl anbefale Husqvarna Automowere, jeg har arbejdet med dem i mange år, og er uden tvivl dem der billigst i længden.
Her & Nu investeringen er måske lidt højere med tilfredsheden større, og meget lave rep. omkostninger og de kan laves hurtigt i hele landet.
Bedre kvalitet, flottere plæne og markant lavere støjniveau.

Hvis i har konkrete spørgsmål til dem, så bare spørg løs :)

98 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Nielsen, 22. maj 2014 kl. 5.57

Hejsa. Er lige blevet "medlem" her på siden. Ser rigtig spændende ud. Har to spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe mig med. Jeg har lige omlagt min gamle græsplæne, og brugt en masse tid og harpet muld (hedder det vist) og fået en flot hel plan plæne nu. Græsset er småt ved at komme op, har dog lige eftersået nogle steder. 1) Jeg har ikke gødet min nye plæne, skal/må jeg gøre det nu eller vente til græsset er længere end de 5 cm det er nu? 2) Jeg køber nok en Gardena robot, og har i forbindelsen med omlægningen af haven fået en masse fliser/munkesten i overskud, som jeg tænker jeg vil ligge hele vejen rundt langs kanten af græsplænen. Græsplænen vokser og "hæver" sig hurtigt over jordoverfladen. Så mit spørgsmål er, hvor højt skal overkanten af flisen være over jorden, så den bliver nogenlunde plan med plænen, når robotten skal I gang. Bare så græsplænen ikke lige pludselig er 10 cm højere end fliserne. Håber I forstår hvad jeg mener. På forhånd tusind tak for hjælpen. Go dag. Finn

99 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Edvin, 30. maj 2014 kl. 15.28

Hej Finn,

Har selv en Gardena robot, som jeg har haft siden starten af sidste sommer. Den virker bare!

Du bør vente lidt længere med at slå græsset, til du er sikker på det har forplantet sig ordentlig. Jeg vill vælge at slå det første gang ved 10-15 cm højde.

Du behøver ikke være bange for den drøner ind i fliserne, det gør min ihvertfald ikke, men kan desværre ikke gøre mig klog på hvor højt stenene skal ligge ifht. plænen. Jeg kan se de har den hos XL her: www.xl-byg.dk/produkter/haven/havemaskiner/robotplaeneklipper/ , som er modellen til 12k..

100 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus T., 1. juni 2014 kl. 20.07

Svar til 92+93 / Ole Møller - Ang. oplevelser med din Bosch Indego.
Du har uheldigvis ikke set mit review på TrustPilot.

www.trustpilot.dk/review/www.bosch.dk/5251a70600006400025d6df5

Til trods for, at jeg har simplificeret klipningen en del og det nu går bedre, så har jeg fortsat en lang række problemer - så sent som i går var Bosch'en vandret ca. 50 cm forbi begrænsningstråden. Forhjulet løftet - fast problem. Senest ca. 1 uge siden; du har forhåbentligt ikke (som jeg) frugttræer - i så fald kan du glæde dig til at rive hvert eneste nedfalden frugt over 2 cm. sammen inden maskinen kan slå plænen...

Jeg har haft min forbi Bosch service center 3 gange - hvergang er softwaren opdateret, men maskinen er stadig elendig :-(

Håber du trods alt får glæde af maskinen.

PS. Hvis du skulle få noget ud af besøget hos Bauhaus, så skriv det endeligt!

101 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Rasmussen, 5. juni 2014 kl. 17.55

Der er en rigtig god mulighed for at se hvordan Husqvarnas Automowere fungerer i virkeligheden hos 5 helt almindelige familier. De har fået en Automower stillet til rådighed over sommeren og lægger løbende videoer op om deres oplevelser med Automower.

www.husqvarna.dk/familier

Derudover vandt Husqvarna Automower 330X også suverænt bedst-i-test.dk som "bedste premium valg" 2014.

www.bedst-i-test.dk/Robotplaneklippere

102 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Lüdemann, 5. juni 2014 kl. 21.26

Hvis nogen er nysgerrige og vil ha' ærlige kommentarer, meninger og erfaringer, så er i velkomne til at kontakte os. Vi har været heldige at blive udvalgt som testfamilie. Lige nu sidder vi i sofaen og kan nyde at se Gumle lydløst bevæger dig rundt ude på plænen. Ungerne sover og mor og far hygger i sofaen - det er da livskvalitet :-)

103 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Christensen, 9. juni 2014 kl. 20.50

I Tænks Test i 2014 af Robotplæneklippere klarer Biltema's "Robotplæneklipper LMR 24" sig rimelig godt (4. plads) og til en pris på kun 4999,- lyder det som et rigtig godt tilbud

Når man sammenligner dens fakta med Harald Nyborg's "ROBOTPLÆNEKLIPPER SELEKTA" ser dens fakta MEGET end ud med Biltema's og så kun til en pris på 2450,-

Det er "emmervæk" en rigtig god pris, men er den det værd ?

Er der nogen der har erfaringer med nogen af ovenstående modeller ?

104 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Christensen, 9. juni 2014 kl. 20.52

105 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 10. juni 2014 kl. 13.08

Lars, jeg følger lige med hér. Interessant input til en billig maskine. Håber nogen kan berette om maskinerne.

Du kan overveje at lave en forespørgsel på have-forummet på www.lav-det-selv.dk. Hér sidder der også nogle have-teknik-nørder.

NB: hvem blev nr. 1, 2 og 3 i Tænks test?

106 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris Bagge, 16. juni 2014 kl. 20.51

Har lidt erfaringer som jeg kan videregive. Har p.t. to robotplæneklippere, en sort 'no name' kina sag og en Worx 2.0.
Jeg har en plæne der er 'delt' næsten på midten af et stenbed. der er en smal 'tange' mellem de to plæner.

'Den sorte' er helt klart kina-kram med et kluntet design. Den kan kun betjenes med en fjernbetjening (radio). Kan sættes til enten at køre lige ud, eller i cirkler. Minder her om Harald Nyborgs Selecta. Den har tre skær der ligner almindelige plæneklipper knive. Den kører somme tiden en tur langs kanttråden, inden den begynder på klipningen. Knivene støjer en del mens selve kørslen er meget stille. Den klipper ganske pænt men har problemer med at finde ud af 'huset' og problemer med at 'få kontakt' når den kommer hjem. Det var grunden til at jeg købte en anden. Derfor skal den helst klippe 'sin plæne' på en opladning.
Worx'en er købt hos Hjem&Fix sidste år. De har ifølge svenske blog's haft nogle patent-skærmydsler med Husqvarna. Kort efter at jeg havde købt den, fik den 'en blodprop i benet' og kørte i cirkler. Den blev repareret uden diskussion. Siden da har jeg været glad for den. Den er rigtigt god til at finde vej igennem smalle passager. De reklamerer de også for, og det virker. Finder fint ud af at køre hjem og lade, og derefter køre ud igen. Den kan også finde ud af øer med frugtbuske. Dens kniv er en 'tallerken' hvor der der sidder tre hængslede 'barberblade' på. Den er meget stille når den klipper. Man kan sagtens sidde i haven mens den kører. Den kan have problemer når plænen er for skrå, og den har svært ved at detektere kanttråden når plænen er våd. Så 'stikker den af', men den efterlader jo heldigvis et spor ;-). Undersøger om jeg kan lave en omskifter på kanttråden, så den kan klippe mine to plæner på skift.
Begge maskiner 'kommer på loftet' om vinteren.
Min bror har en ældre Robomov. Den billige model med en kniv. Den er tung, 20 kg, og støjer en del mere end Worx'en. Til gengæld har Robomov's modeller den fordel at den klipper helt ud til kant. På de små modeller sidder kniven forskudt, så den klipper længere ud end hjulene.
Summa summarum. Forskellige maskiner har forskellige egenskaber:
- Kina-modellen var billig
- Worx er meget stille og klarer passager
- Robomov klipper helt ud til kanten
- Gardena kan (ifølge deres webside) køre med fjernstart (en plæne på den anden side en lang smal passage.

107 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 17. juni 2014 kl. 11.04

Chris, tak fordi du gav dig til at beskrive dine erfaringer med grejet!!

Hvad størrelser plæner har du og din bror - og hvor lang tid tar det at slå plænerne? Det må tage lang tid når de "bare" kører på kryds og tværs - og hvornår ved maskinen at den er færdig?

108 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris Bagge, 18. juni 2014 kl. 0.20

Den 'store' del af min plæne er ca. 400m2, den 'lille' omkring 150m2. 'Kinamanden' er et par timer om den lille del, Worx ca. 5 timer om det før alle totter er væk. På 'kinamanden' kan man vælge standardtid, standardtid+ og standardtid-. Her er standardtid nok og uden opladning i mellemtiden. På Worx stiller man hvornår hvornår den skal køre, start- og stoptid på en ugekalender. Når den så er 'ved at løbe tør' kører den hjem, tanker op og kører ud igen. Da den er meget stille, generer det mig ikke at den kører rundt. Den kan jo godt køre rundt selv om det er blevet mørkt. Den skal jo ikke se noget. Normal klipper jeg en gang om ugen, ikke oftere.
Kinamanden ikke så god til at køre hjem og komme ud igen.
Det at begge maskiner kører på på kryds og tværs gør at man faktisk ikke kan se spor efter dem, når græsset er klippe. Plænen er helt jævn. Det er dog muligt at styre kinamanden noget med en fjernbetjening, så jeg kan fjerne 'totter'. Kinamanden har også en eller anden infrarød føler på forsiden der gør at den opfatter langt græs som forhindringer og kører udenom. Lettere irriterende. Har ikke dækket 'øjet' til da den vist nok bruger det når den skal 'dokke' i ladestationen.
Jeg må dog erkende at kinamanden ikke er kommet i gang endnu i år, da jeg 'lige' kom til at klippe kablet over med min buskrydder sidste efterår. Jeg skal 'lige' ha fundet det sted hvor bruddet er. Indtil videre er den erstattet af min almindelige motor plæneklipper der også bruges i indkørsel.

109 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris Bagge, 18. juni 2014 kl. 0.42

Biltema og Harald Nyborg modellerne er meget ens, og det er deres vejledninger også. Kan ikke lige se, hvor forskellen er, ud over i prisen.

110 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin O., 19. juni 2014 kl. 11.28

Biltema og Harald Nyborg ser også for mig ens ud med undtagelse af batteriet. 4A kontra 8A Det kan dog være den ene skriver den totale A... Altså 2X4A =8A

Har samtidig fundet ud af den også hedder "Denna L600 Robot Lawn Mower" men koster ca 8000,- på ebay eller 1400 USD på en robotshop.com side.

111 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Christensen, 19. juni 2014 kl. 17.12

Det er jo helt vild der er den forskel i pris.

Er der slet ingen der kender nogen der kender nogen der kører med Biltema / Harald Nyborg modellerne ??

112 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris Bagge, 19. juni 2014 kl. 23.01

Vedr. pris Biltema Harald Nyborg.
Hvis der er forskel i batteristørrelse, i Ah (ampere timer), burde der også være forskel i køretid. Hvis den billigere model har det store Ah tal så er der vist tale om 'kreativ matematik'. Der er så nok tale om 2 stk. batterier, hver på 12 V 4 Ah. Det lyder ret plausibelt. Litium batterier er jfr. Boeing Dreamliner somme tider noget 'eksplosivt stads'. Derfor betragtes genopladelige batterier på over 100 Wh som 'farligt gods' (sprængstof, ammunition). Den slags er ualmindeligt besværligt at omgås. Derfor giver det ualmindeligt god mening at dele det op i 2 batterier, hver på mindre end 100 Wh.

113 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris Bagge, 19. juni 2014 kl. 23.07

Vedr. klippe i regnvejr.

Flere robotter har en sensor så de 'kryber i ly' når det regner. Det er der flere grunde til:
A) Elektricitet og vand er en dårlig kombination. Det skaber krybestrømme / overgang.
B) Når græsset er vådt vil klæber det til alt og alting. Derfor vil det nyslåede græs klæbe sig op inde under skjoldet på plæneklipperen. Det vil man helst undgå.

114 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lykke P., 21. september 2014 kl. 18.11

Nogen der har erfaring med Husqvarna Solarmower? - en af de gamle, fra et sted mellem 1995 og 1999.
overvejer at købe en.

115 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Jørgensen, 10. oktober 2014 kl. 16.57

Søger lidt erfaring fra jer, der har en Husquarna Automower.
Hvor godt/pænt klipper den helt ude ved kanten.
Jeg har ikke rigtigt kunne finde nogen steder hvor jeg kunne se det ordentligt.

Jeg har i dag en Robomow RL850, som kører langs kantledningen til at starte med, så den får det klippet først, og så kører tilfældigt rundt og klipper bagefter.
Vi har lagt en flisekant (14cm bred) rundt langs hækken, som passer fint med den måde som Robomow kører.
Den skal nu skiftes ud, da jeg vil have en der kan programmeres til at køre når vi ikke er hjemme, og så til en model der ikke larmer lige så meget som den gamle.

På Husquarna er der jo et stykke fra klingen og så ud til kanten af selve maskinen, kan den så komme ordentligt ud og klippe kanten, så man ikke skal rundt med græstrimmer bagefter.

116 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Hansen, 26. april 2015 kl. 14.21

Køb Husqvarna. Det er det eneste der dur. Glem alt om Bosch, Robomow og Worx. Det er blot en bleg efterligning af Husqvarna.

Uanset hvordan man vender og drejer det er der kun Husqvarna der dur. De har 20 års erfaring som den førende producent indenfor området. Det eneste produkt, der er i nærheden af Husqvarna er Stihl/viking Imow.

Når man bruger penge på en robot er det også rart at vide at der kan købes reservedele. Det er kun Husqvarna og Stihl/viking, som man kan få samtlige reservedele til. Alle andre tilbyder kun nyt batteri og knive, men til over dobbelt pris af Husqvarna eller Stihl/viking.

Jeg startede selv med en discount model fra XL-byg. Egentlig var det blandt de dyre udgaver fra XL-byg, men stadig billigere end Husqvarnas kvalitets robotter. Jeg var for nærrig til at købe Husqvarna i starten, men vil gerne have kvalitet og tænkte, at Robomow var billigere end Husqvarna, men blandt de dyreste i XL-byg. Jeg købte derfor en Robomow for at sparer lidt penge.

Efter lidt tid måtte Jeg indse at min Robomow var noget skod. Robomow larmer (75 db), kan ikke lide skråninger, vådt græs, finder ikke dockingstationen hver gang, flænser børnenes legetøj i smadre på plænen, højt græs / ujævnheder i plænen (kører fast) og klipper generelt bare dårligt.

Min første Robomow kørte i fiskebassinet efter få dage trods afgrænsningskablet var nedgravet korrekt. Fik en ny da der ikke findes reservedele til det skod. Efterfølgende lagde jeg storer fliser foran fiskebassinet som forhindring, hver gang maskinen kørte.
Den næste begyndte efter en uge at kører i cirkler midt på plænen. Årsagen var en deffekt hjulmotor. Endnu engang fik jeg en ny. Den tredje døde efter 3 uger, da tastaturet stoppede med at virke. Det var blot den tredje på lidt over 1 måneder.
Endnu engang blev jeg tilbudt en ny af XL-byg, men jeg valgte istedet en Bosch.

Jeg gik hjem og brugte en weekend på at opstille maskinen med nye kabler, ladestation osv. Alt blev udført til punkt og prikke ifølge instruktionsbogen. Fjernede dog de fjollede fliser foran fiskebassinet.
Min Bosch holdte 2 dage før denne også kørte i fiskebassinet.
Denne gang blev jeg tosset på XL-byg og forlangte mine penge tilbage. Jeg havde spildt 2 weekenders arbejde på et produkt, der ikke duede samt meget kørsel frem og tilbage.

Jeg havde helt droppet robotplæneklipperen da jeg ikke længere troede på dem. Jeg gik tilbage til min lokale Husqvarna forhandler for at se på havetraktor istedet. Sælgeren kunne dog huske at jeg tidligere havde kigget på robot, men jeg fortalte om mine oplevelser med Robomow og Bosch, og sagde jeg var blevet skræmt af teknologien.
Husqvarna forhandleren overbeviste mig ved at besøge i min have og vurdere forholdene. Efter et besøg fik jeg lovning på at en Husqvarna ikke vil kokse i det, da min have var relativ simpel og Husqvarna'en kan klare langt mere komplicerede haver end min.

I dag har jeg en Husqvarna 308 (den næst mindste model) til mine 700m2 græs. Jeg har fjernet fliserne foran fiskebassinet da det så fjollet ud, og har ikke en eneste gang haft lagt dem ud som forhindring. Den har kørt fejlfrit siden sidste forår og er endnu ikke kørt i fiskebassinet. Jeg har end ikke måtte lede efter den i haven for at genstarte den, hvilket var et stort problem med de andre. Jeg tør slet ikke tænke på hvad de store modeller fra Husqvarna er i stand til, men ifølge forhandleren er de langt mere hardcore end min.

I dag smiler jeg når jeg ser min nyslåede plæne. Det ærger mig bare at jeg i starten var for nærrig til at bruge penge på den rigtige løsning. Billigt er ikke altid godt!

117 af 136 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Peter Hansen, 26. april 2015 kl. 14.22

Slettet af administrator 26. april 2015 kl. 22.49.

118 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Jonasson, 7. maj 2015 kl. 11.02

@ Jeffrey. Er selv interesseret i en Husquarna har en plæne på ca. 700 m2. Da vi er en børnefamilie har vi også en del forhindringer, legehus, sandkasse, trampolin etc. Men på deres hjemmeside anbefaler de kun 308 til haver op til 400 m2. Er det et problem? Havde egentlig kigget på ac220, men vil meget gerne spare forskellen ned til 308 på de ca. 2.000 kr. ?

119 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 7. maj 2015 kl. 22.41

Imponerende der stadig er liv i den her tråd - dejligt når man kan sætte en god debat igang...
Jeg nåede aldrig igennem en hel sæsonmed min robot! :-( Jeg indså hurtigt at med 1600 m2 græs blev den bare ved og ved og ved uafbrudt... Det var tæt på at høre mig vanvittig!
Tio dels også fordi jeg anskaffede mig høns som går frit og de bar lidt for ligeglade med den, så frygte hver dag at komme hjem til en overkørt høne.

Jeg skiftede robotten ud med en Husqvarna Frontruder 213C og det kan utjenlig anbefales!! Sikke en havetraktor!

Og enig ift. Husqvarna, det er virkelig kram!

120 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Krogh, 12. maj 2015 kl. 19.12

Så bliver det også inden længe min tur til at få en robot-gnasker.
Jeg har faktisk løbende overvejet det de sidste par år :-)
Haven er dog ikke nem, men en Gardena R80LI skulle kunne klare det (det er en "forklædt" Husqvarna 308).
Det er i hvert fald den, jeg er endt op med at vælge.
Håber jeg undgår skuffelser :-)

121 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Jakobsen, 25. maj 2015 kl. 12.40

Til Peter Hansen.

Hvilken model var du havde fra Robomow?

Jeg overvejer nemlig selv at købe en Robomow MS1000. Når jeg kigger på nettet vinder den mange forskellige test.

Mvh

Lars Jakobsen

122 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Krogh, 5. juli 2015 kl. 17.37

Til jer der efterhånden har fået anskaffet en robot-plæneklipper kunne jeg egentlig godt tænke mig at høre:
Lever den op til forventningerne - og har den været pengene værd?
Er I glade for den, eller giver den i stedet skuffelser?

Selv har jeg nu haft en Gardena R80LI i en god måneds tid.
Jeg er fuldt tilfreds.
Haven er ellers lidt af en udfordring: Mange bakker og kringelkroge. Men den klarer det rigtig flot.
Købte den - af ovenstående grund - lidt større model, men tror sagtens, at jeg ville have kunnet klare mig med R50LI udgaven.
Og hvor er det altså bare vidunderligt, at den er så lydsvag. Tænk hvis alle naboerne også havde en! :-)
Faktisk undrer det mig en smule, at ikke endnu flere anskaffer sig sådan en maskine. Det er som om, at de ikke rigtig er klar over muligheden!!!???
Og når robotterne nu starter ved omkring 4.500 kr., så kan det vel ikke kun være et spørgsmål om penge, skulle man synes!

123 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 5. juli 2015 kl. 18.02

Jeg føler mig næsten hensat til Lars Løkkes sko til 2.000 kr. her...

Jeg kan betro dig, K. Krogh, at 4.500 kr. er rigtig mange penge for rigtig mange mennesker - velkommen til den virkelige verden :)

Hvem reklamerer du i øvrigt for?

124 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Krogh, 5. juli 2015 kl. 18.38

Anja, kun reel begejstring her fra.
Du skal ikke lægge i det.
Og Løkke's sko....nej, ikke i et have-forum :-)

125 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Krogh, 5. juli 2015 kl. 18.39

"Du skal ikke lægge mere i det" :-)

126 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jannick Hedemann, 24. juli 2017 kl. 22.39

Fantastisk tråd selvom den er ved at være gammel, er der flere der har fået robotter? Jeg har fået en Worx landroid og er SÅ glad for den trods det er en af de "billige" mærker. Det spiller bare.

Beklager hvis jeg ikke må skrive det her, men der er et lille samlingssted for os robottosser på www.robotforum.dk kunne være fedt at få en masse gode ideer og fif samlet der. :-)
Mvh.

127 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Ohlsson, 17. august 2017 kl. 23.05

Bruger nogle af jer Vertikalskærer på plænen hvor der ligger Perimetertråd i kanterne?
Jeg tænker det er en dårlig kombi da man ricikerer at skære wiren over?

128 af 136 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Jesper Jensen, 20. januar 2018 kl. 23.21

Slettet af administrator 22. januar 2018 kl. 20.59.

129 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 22. januar 2018 kl. 20.10

Jesper, er du sikker på, at du "tilfældigvis" er faldet over nævnte side ....?
Jeg tænker næppe ... eftersom du selv ejer siden.
S P A M !

130 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Klaus Hansen, 25. maj 2018 kl. 11.49

Jeg gik længe og drømte om at slippe for at slå græs, men har været skeptisk ift. om en robotplæneklipper kunne gøre arbejdet lige så grundigt som jeg kan med min gamle plæneklipper.

Jeg tog til sidst springet og købte en robot og konklusionen er at den på ingen måde kan gøre det lige så grundigt som jeg kan, MEN jeg spare meget tid - selvom jeg nu går rundt med græstrimmeren og synes faktisk bare det er hyggeligt.

Redigeret af administrator 27. maj 2018 kl. 19.56. Link til model af plæneklipper er fjernet af redaktionen.

131 af 136 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. juni 2019 kl. 9.41

Slettet af administrator 26. juni 2019 kl. 9.59.

132 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Kusk, 4. juli 2019 kl. 12.11

Hvis du skal have en robot/ flere robotter, så er det vigtigt at du ser på hvor stor motoren er men også hvor bredt den slår græsset. Og på beskrivelsen af robotten om hvor stort et areal den kan slå.

Og husk det kræver ofte at man selv lige napper kanten

Hilsen Dorthe

Redigeret af administrator 8. juli 2019 kl. 8.30. Link til firmahjemmeside er fjernet af redaktionen.

133 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 5. juli 2019 kl. 7.40

Ovennævnte reklame ér anmeldt.

134 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Madsen, 28. april 2021 kl. 12.18

Jeg ejer en MPC1300 med mosfjerner. Det er en stor mosfjerner. Først planlagde jeg at købe robotplæneklipper, fordi nogle af min nabo ejer robotplæneklipper, men jeg finder det ikke behageligt, ja det er en problemfri, men jeg er en type person, der vil gøre det selv.

Redigeret af administrator 29. april 2021 kl. 9.45.

135 af 136 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 28. april 2021 kl. 16.58

1

136 af 136 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 20. april 2023 kl. 11.28

Slettet af administrator 20. april 2023 kl. 13.26.

Nyt svar til emnet »Robot plæneklipper«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Robot plæneklipper

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider