Skrevet af: M. Have, 28. maj 2013 kl. 22.42
jeg er ved at plante nogle forskellige frugttræer på svage/langsomme stammer.Jeg vil lave min egen meget lille frugtplantage, men da jeg ikke har så meget plads kommer træerne til at stå tæt på hinanden. jeg troede ikke det var noget problem, men syntes jeg har set forskellige mennesker herinde spørge om deres frugttræer stod for tæt på hinanden. Men ved ikke hvad problemet kan være og er det et reelt problem
Skrevet af: Søren S Duun, 30. maj 2013 kl. 12.45
Hvis du sætter dem for tæt vil de skygge for hinanden medmindre de sættes og beskæres på bestemte måder . På frugtplantagerne har man den stående så tæt som det overhovedet kan lade sig gøre for at udnytte pladsen så optimal som mulig og det gælder desuden om at for træerne til at give så god en frugtkvalitet .
Herhjemme i min have har jeg til trods for at pladsen er lille plantet en masse æbletræer og jeg vil via beskæringen sørge for at mine træer giver lidt men godt frugt af en god kvalitet . Træerne står plantet med en meters afstand og kunsten bliver at beskær træerne så de bære så meget som mulig på så lille en plads som muligt .
Skrevet af: M. Have, 30. maj 2013 kl. 22.09
jeg var nok mere bange for at småkravl kunne hoppe fra træ til træ, hvis de stod for tæt. Men jeg tror ikke de kommer til at skygge for hinanden, da det ikke er så store træer. Læste lige et sted at man kan købe nogle klisterkasser, der fanger forskellige skadedyr, kender I dem
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 1. juni 2013 kl. 8.05
- ja - de tiltrækker bla. æbleviklere - de få på nogle plantecentre - ellers kan de måske skaffes på bestilling -
Skrevet af: Boi Jensen, 1. juni 2013 kl. 16.38
Hej Marc
Plant du bare og selvom de står tæt, kræves det bare at du holder dem beskåret, så alle dele af træet får lys nok - efter devisen at man skal kunne smide en håndbold gennem træet. Om du så planter med under en meters afstand som i de konventionelle frugtplantager, hvor planteafstanden er ned til 60 cm, er ikke så afgørende. Jo tættere, jo flere træer og jo mere beskæring. Kasserne til fangst af æbleviklere virker kun på æbleviklere og de skal i træerne fra før træerne blomstrer og fangbælter og duftferomoner skal skiftes nogle gange for at det virker, men det bruges kun, hvis man har problemer med "orm i æbler".
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Freya Grossmann, 1. juni 2013 kl. 18.18
Du skriver, at du er bange for småkravl. De fleste skadegørere i æbler er flyvende - dvs at de sagtens kan sprede sig indenfor størrelsen af fx et villakvarter.
Til gengæld spredes skurv (sygdom) med regndråberne (plask), så der kan en ganske kort afstand mellem træerne være af betydning - især, hvis du ikke vil sprøjte.
Det antager jeg, fordi dette jo er et økologisk haveforum :-).
Skrevet af: M. Have, 1. juni 2013 kl. 21.59
mange tak for de forskellige svar. Boi det lyder fint med afstanden, og der er mere end meter imellem træerne og æblerne er på m26 stammer fra blomstergården, så der er nok rigelig plads. Man sprøjter selvfølgelig hverken direkte på eller i nærheden af noget man putter i munden, det ville da være tåbeligt, så nej det gør jeg ikke freya
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.