Forum

Oversvømmet græsplæne

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Birthe Nielsen, 29. maj 2013 kl. 9.29

Vi har lige fået kolonihave, men når det har regnet så meget, som det har gjort i år, er meget af jorden meget våd. Det svupper, når vi går på græsplænen. Grunden skråner ned mod et vold til Jernbanen, og vandet kommer nok både oppefra jernbanen samt fra regnen.

Er der nogen, der har erfaring med at grave en lille sø, som evt. kunne opsamle noget af vandet? det skal ikke være med bassinfolie eller noget, men har læst, man kan grave i 2 spadestiks dybde og dermed opsamle noget af vandet.

Er der nogen planter, som er gode til at opsuge vand?

Håber nogen har nogle forslag.

mvh

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 29. maj 2013 kl. 22.41

Pil er kendt for at opsamle en masse vand og med pil findes der også andre anvendeses muligheder end blot at opsamle vand . Der findes andre planter som også trives på vandholdige jorder men hvor gode de er til at opsamle vand ved jeg ikke. Her tror jeg at pil er bedst .

Med hensyn til at grave kanaler til at ledes vandet bort skal i nok ligge plastdræn rør ud hvis det skal være effektiv og skal holde. Det andet duer ikke . I skal have lavet noget som kan lede vandet væk næsten lige så hurtig som det kommer. Især hvis det som i jeres tilfælde her, drejer sig om store mængder vand .

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 30. maj 2013 kl. 8.20

- jeg tror at et lille vandhul på det laveste punkt vil være en god ide -

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Nielsen, 30. maj 2013 kl. 9.21

Det med pil synes jeg lyder godt. Vil kigge lidt mere på det.

Tror måske stadig vi forsøger med et lille vandhul. Har hørt fra andre, at det kan blive en sjov og hyggelig løsning.

mvh
Birthe

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 30. maj 2013 kl. 12.18

I kan evt. lade drænrørene føre vandet ned til en sø

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 30. maj 2013 kl. 12.50

Hvordan er ejerforholdene til en kolonihave?

Kan der bare lige graves en sø?

Hvis søen bliver over 100m2, skal der søges tilladelse ifølge lovgivningen.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 31. maj 2013 kl. 7.16

At nogle vækster er gode til at tåle vand og våde områder, er jo ikke det samme som, at de "kan opsamle regnvand".
De fleste pilearter er så vidt jeg ved glade for at gro i våde omgivelser, og ses derfor ofte langs åløb og lignende. Men at tro at de kan "opsamle vand" er vist en vildfarelse.
Birthe hvis du ikke er medlem af Haveselskabet, så kan jeg anbefale det. Haveselskabet har vand som et gennemgående tema i mange gode artikler i havebladet. Måske kan du låne bladet hos bekendte ?
Artiklerne går netop meget på, dels at opsamle regnvand på egen grund (i egen have) og dels på "opbevaring" og nedsivning så det ikke gør skade på andre afgrøder eller bygninger mv.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Frederiksen, 31. maj 2013 kl. 18.36

Vi havde også vandproblemer i haven, da alle naboernes haver er højere, der er stadig fugtigt i perioder, men det tørrer hurtigere, og naboernes haver er også blevet tørrere.
Så har vi også glæde af fugle der kommer og drikker, salamandre og frøer der yngler i den, samt guldsmedene om sommeren.

Med andre ord er vi meget glade for løsningen :-)

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M M, 2. juni 2013 kl. 8.13

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 2. juni 2013 kl. 12.28

Eller elletræer.

Nyt svar til emnet »Oversvømmet græsplæne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Oversvømmet græsplæne

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider