Forum

Er disse grøntsager klar til høst?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 6. juli 2013 kl. 11.19

kan de høstet spises nu eller kan de stadig blive størrere?

www.baboom.dk/album/storbilledevisning/36724-hoest#/0

på første billede er der både en meget høj spinat (spinacia oleracea L.) som har vokset længe, og der er nogle mindre spinater

på billede 2 og 3 er de mindre spinater..

hvilke af de forskellige spinater kan plukkes, de store , de små eller dem alle?

på billede 4 er der en hovedsalat (lactuca sativa)
jeg har allerede snuppet et par blade en gang imellem men er den overhovedet stor nok til at tage bladende fra endnu?

på billede 5 er der flere spinat..

på de to sidste billeder er der miniagurk (cucumis sativus).. som sagt hedder de mini så de er vel i den størrelse som de skal være til at blive plukket er de ikke?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eelke Wijnsma, 6. juli 2013 kl. 11.51

Jeg vil sige, at det hele er høstklar. Din ene spinat plante er gået i stok og skulle være høstet for noget tid siden. Dine agurk har siddet på for længe og muligvis resulteret i, at resten af planten er visnet. Din salat ser godt ud og jeg ville høste den nu, det hele.

God appetit.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 6. juli 2013 kl. 12.00

hvad vil det sige at spinaten er gået i stok?

og hvis man vil have frø til næste år skal man så ikke lade et par planter gå i stok for at de producerer frøene?

et sidste spørgsmål.. jeg har nok omkring 5 spinatplanter som er gået i stok ligsom den store på billedet.. hvor mange skal jeg gemme til frø hvis jeg gerne vil have en ordenligt gang frø?
og kan man spise en spinatplante som er gået i stok?

tak for hjælpen

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 6. juli 2013 kl. 12.30

Gå i stok er ganske rigtigt, når planterne begynder at sætte frø. Så bliver de for seje til at spise.
For at tage frø, skal du sikre dig, at du har brugt førægteskabelig sorter. Dvs IKKE hybrider, F1 sorter, og hvad de nu kaldes. For så får du et meget dårligere resultat til næste år.

Hvor mange frø du skal tage afhænger af, hvor mange meter række, du ønsker, og hvor tæt planterne skal stå.
Tag 10-20% flere frø, da nogle går tabt til udtynding, forspiring med mere.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 6. juli 2013 kl. 20.39

jeg ved ikke helt hvad du mener med "førægteskabelig", "ikke hybrider" og "F1 sorter"

dem jeg har sået er alle købte økologiske frø fra Änglamark
du kan se dem på dette billede (oppe i højre hjørne):
baboom.webgallerier.dk/album/fuldskaerm/392838-andet2

hvis jeg f.eks. gerne vil have spinat til hele sommeren og foråret så skal jeg bruge omkring 200 planter hvilket nok er omkring 20 meter række med spinat..
så jeg skal nok have 220 til 240 frø
hvor mange planter skal jeg så bruge for at få så mange frø?
jeg har som sagt omkring 5 planter som er gået i stok, er det nok til at få så mange frø?

Nyt svar til emnet »Er disse grøntsager klar til høst?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Er disse grøntsager klar til høst?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider