Skrevet af: Dennis B, 7. juli 2013 kl. 21.25
Hej med jer,
Jeg står i den situation at den side af mine skal have en ny hæk. (Det gamle buskads er fjernet). Der er allerede placeret et hegn mellem tidligere ejer af vores hus og naboen. Udfordringen er, at naboens grund er placeret højere end vores matrikel hvilket betyder, at den kære nabo har frit udsyn til dele af haven.
Derfor vil jeg gerne placere/plante en hæk som er hurtig voksende og minimum 4 meter. Jeg har kigget på thuja hække og synes egentlig at de virker tiltagende. Jeg kan dog ikke finde ud af hvor hurtig de vokser Pr år??
.... Og hvad med alternativer?? :-)
Skrevet af: Freya Grossmann, 8. juli 2013 kl. 9.45
Vi har spireahæk på den ene side af vores have. Denne type når 3,5 meter op. Vi overtog den ved indflytning, men den sætter meterlange skud på en sæson. Så den virker meget vækstkraftig.
Den skal kun klippes hvert andet år. Blomstrer vildt dejligt i maj-juni - thuja synes jeg får hele haven til at virke tung og kirkegårdsagtigt.
Synes heller ikke, thuja vokser ret hurtigt.
Ellers kunne du overveje et mere blandet hegn, hvor du får fx tjørn, hyld, mirabeller, syrener og andre planter blandet ind, så der også er lidt til fuglene, bierne og insekterne?
Skrevet af: Lone Brems, 8. juli 2013 kl. 22.12
Hej Dennis B
Thuja vokser ca 25 cm i højden pr år - bøg vokser ca 50 cm i højden pr år.
Begge kan ved systematisk klipning opnå en stabil vækst og holdbarhed overfor snetryk ved en højde på 4 meter. Thuja kan angribes af svampesygdommen "Thuja-kvistdød" - men bøg er heller ikke uden konkurrenter...
Det er let at forstå dit behov for privatliv - men en fire meter høj hæk er nu lidt af en opgave at få passet med to årlige klipninger..... Klippemateriel enten i form af flytbart stillads (og den plads og adgangsforhold, det kræver) eller i form af stige samt en klipper med stor kapacitet skal vælges med nogen omtanke.
Så det er ihvertfald værd at overveje Freya Grossmann's forslag, om et blandet hegn med buske og (mindre) træer vil kunne opfylde formålet. I samme fritvoksende stil kunne et hasselhegn måske tænkes at være en god løsning ?
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Dennis B, 9. juli 2013 kl. 23.53
Tusind tak for hurtig respons! ;-)
Det kan godt ske at jeg ikke skal satse på Thuja hækken, dels på grund af det tunge udtryk (som jeg fint kan følge), men også at de groer noget langsommere end jeg troede. :-(
.... Så er det jo godt at jeg ikke fik trykket godkend betaling for knap 30 thujaer i lørdags, da jeg fandt dette forum. ;-)
Hvad med hurtig groende træer (det skal kunne gro en meter per år)
Mange hilsner
Dennis
Dennid
Skrevet af: Lone Brems, 10. juli 2013 kl. 18.27
Hej Dennis B
Pil vil være et forslag - poppel et andet ..... Men begge har den alvorlige skavank, at de kan blive meget høje og (gælder for pil) meget brede. Og om de vil kunne trives i din jord er ikke til at sige uden mere detaljeret viden.
Der kan - men det gør der jo ikke nødvendigvis ! - komme nabostridigheder på grund af store træer, som sætter kronen ind over eller bare tæt på skel.... Så jeg synes ikke, du skal vælge hverken pil eller poppel.
Jeg tænker at dilemmaet her er, at du gerne hurtigt vil have afskærmet for indsyn nogen steder i din have - og at det skal vejes op imod hvordan dit haverum skal udvikle sig om 5 - 10 - 30 - 70 år.
Indsynet kan begrænses på anden måde end ved en høj hæk eller en række træer som randbevoksning i. En mulighed kan være, at I tager stilling til, hvor det er I gerne vil have privatliv - og så afskærmer med en mandshøj bevoksning lige der og placeret præcist mellem naboens indkigs-vinkler og de "private rum" i haven.
Sådan en løsning kan måske åbne for større tålmodighed omkring væksthastigheden og også give flere muligheder for valg af en randbevoksning, som kan blive til glæde i mange år frem.
For mere inspiration kan jeg anbefale en havarkitekt-klassiker:
C. Th. Sørensen "39 haveplaner". Den er fra 1966 og fås ikke længere i handlen - men dit bibliotek kan skaffe den ;-)
Jeg håber, du finder en løsning som I kan blive glade for !
Med venlig hilsen fra
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.