Skrevet af: Per Arleth, 8. juli 2013 kl. 22.41
På ca. 1,5 meter af min vandrette vindruestok ophængt under terrassetaget, er der i år ingen skud.
Kan jeg til næste forår give springstederne et vådt omslag i plast, så det får vinen til at skyde på de gamle steder, når barken opblødes?
m.v.h./Per Arleth
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 9. juli 2013 kl. 8.29
- skær den hårdt tilbage til vinter så skal den nok bryde -
Skrevet af: Maria., 9. juli 2013 kl. 10.21
Jo jo, men hvad nu hvis man, som jeg, har en vinstok hvor den _nedeste_ del (ca. 1 meter) er nøgen, men de resterende 3 meter er "gode". Dén vil jeg ikke ret gerne skære helt tilbage til scratch.
Vil den nederste-nu-nøgne-del være bar/nøgen til evig tid?
Skrevet af: Per Arleth, 9. juli 2013 kl. 12.44
Hej Maria!
Det er jo i realiteten det samme problem som mit.
Det kendes måske hos vinavlere eller et botanisk institut m. fl.
Jeg vil prøve at finde ud af det i nær fremtid.
Måske kan nogen lede os på sporet, så vort problem kan blive løst.
I så fald hører du fra mig.
m.v.h./Per
Skrevet af: Holger Pedersen, 10. juli 2013 kl. 15.41
Hej Maria & Per.
Hvis jeg har forstået jeres spørgsmål rigtigt, så ærgrer det jer at vindrueplanten har en slags stamme hvorpå der ikke er nogle skud.
Hvis det er rigtigt opfattet, så "er den god nok".!
Vindrueplanter har det bedst med at have en stamme uden skud af nogen art.
Den stamme er dér hvor planten oplagrer den næring, planten skal bruge til næste års frembringelse af skud, der er jo ingen blade til at danne næring med, før der er fremkommet blade.
Hvis I ser på hvordan vindrueplanterne ser ud på vindruemarkerne sydpå, så har de alle en stamme, og det er fra toppen af stammen planten skyder sine skud.
Det er selvfølgelig ærgerligt, hvis man havde tænkt sig, at planten både skulle danne skygge, og samtidig give en masse drueklaser. Men vi kan ikke altid få det hele, "men må tage hele pakken som den nu er".
For det meste er det måske også lettere at vi ikke skal bukke os alt for meget når vi skal høste vindrueklaserne.
Vindrueplanterne skyder kun nye skud fra de knopper der er.
Hvis planten har dannet stamme, som du ikke vil have, så er du nødt til at skære planten tilbage til lige dér hvor du syntes den er god nok.
Hvis I stille jeres spørgsmål på/ under dette "emne":
www.havenyt.dk/forum/fri_debat/4144.html
Så kan jeg besvare de spørgsmål der kommer, fordi jeg pr. automatik modtager en mail, når der er nye spørgsmål.
Hvis I øverst i højre side i søgefeltet søger på vindrueplante og lign. så fremkommer der er masse ang. vindrueplanter med et andet emne-navn, og det er u-lad-sig-gørligt, at læse alle spørgsmål på denne hjemmeside med bl.a. hensyn til vindrueplanter for mig.
Hvis I vil have "de ca. 10 sider med vindrueplantepasning", så send mig en mail,
Venlig hilsen
Holger Pedersen, 3600 Frederikssund
Mail: hope@post.tele.dk
Ps. Hej Mogens Madsen.
Det går rigtig fint med de alpevioler og orkideer jeg fik af dig.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.