Forum

»Græs« i en naturhave

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Palle Nielsen, 15. juli 2013 kl. 12.29

Vi har købt en fritidsgrund og har fået opført et lille hus på grunden. I stedet for at ende op med en prydhave, der kræver en masse tid når vi er i sommerhuset, vil vi gerne skabe en naturhave der selv han udvikle sig.

Vi er selvfølgelig klar over at en rigtig naturhave kræver tid til at udvikle sig - men vi står i øjeblikket med en kedelig byggegrund med bar jord og vil gerne speede processen op. Første step for os er at skabe en plæne der mere er en eng end en normal græsplæne.

Hvordan kan man gribe dette an? Er der sorter af græs der egner sig?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 15. juli 2013 kl. 18.23

Hej P. Nielsen

Fortæl lige lidt mere:
Hvor tæt på strandbeskyttelseslinien ligger Jeres fritidshushus ?
Ligger huset evt i et naturbeskyttelsesområde ?

Disse to ting skal være afklaret for at der er sikkerhed for ikke at komme til at foretage ulovlige forandringer.

Det er vigtigt også at vide noget om jordbundsforholdene. Er jorden fx sandet, leret, fugtig, tør, hældning til hvilket verdenshjørne ?).
Endelig er det vigtigt at vide noget om, om der er træer eller buske på grunden og hvordan I tænker at hegne - hvis der ikke er hæk eller anden beplantning nu.

Hvis du melder tilbage på dette vil jeg gerne komme med et eller flere bud på, hvordan I kan komme videre med Jeres ønske !

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 15. juli 2013 kl. 19.13

Lone har ret. Men jeg vil foreslå, at I fx planter, hyld, røn, tjørn, mirabeller på grunden -det er let t skaffe aflæggere af disse til rimelige penge (gratis). Og jeg synes, de har et naturligt præg. Hassel kunne også være et bud.
Ift. Græsplænen, så ville jeg gå en tur langs grøftekanten, der hvor I har sommerhus og løst med hånden samle frøstandene på forskellige planter, som I kan lide.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Palle Nielsen, 16. juli 2013 kl. 10.10

Hej Freya

Tak for ideerne - de er noteret. Jeg havde selv tænkt på mirabeller. Det minder mig om min barndom og den skov vi legede i :-). Og så kan jeg godt lide ideen om at samle frø fra nærområdet.

VH

Palle

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Palle Nielsen, 16. juli 2013 kl. 10.21

Hej Lone

Tak for dit indlæg.

Vores sommerhus ligger cirka 600 meter fra vandet og mener strandbeskyttelseslinien ligger 300 meter derfra. Vi ligger ikke i et naturbeskyttelsesområde.

Jeg har vedhæftet en tegning over grunden, som viser hvordan huset ligger i forhold til de 4 verdenshjørner. Den viser også hvad der er af træer på grunden allerede. Jorden er ikke sandet, men må betegnes som leret. Der er en lille hældning fra huset ned til grusvejen - men de fleste ville kalde den for plan. Har svært ved at definere jorden som tør - men heller ikke fugtig :-)

Vores umiddelbare tanke har været at anlæge forhaven som en vild have med en enkelt sti op til huset. Ikke for høj beplantning - men dog gerne noget der giver en smule afskærmning ud til vejen. I baghaven var tanken at anlægge en del af den som eng, hvor man kan spille lidt bold og lege. Men vi er meget åbne for forslag.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 16. juli 2013 kl. 20.40

En form for hæk kunne være vilde roser -hunderoser er jo et fyord nu om dage, men der findes jo mange andre roser, der kan danne en afskærmning ud mod vejen.

Eng lyder som noget med højt græs/ikke slået. Det lyder ikke som et sted, man vil spille fodbold...
Og overvej evt. Højt tørt græs ift. Hvis I skal grille på terrassen eller lign. Jeg tænker på brandfare.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 17. juli 2013 kl. 17.44

Hej Palle Nielsen

Din plantegning dukker ikke op i dit indlæg - kan du tage foto og vedhæfte det i stedet for ?
Eller som alternativ til plantegningen lave en kort liste med de vigtigste / største / mest bevaringsønskede træer på din grund ?

Med venlig hilsen fra
Lone

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Palle Nielsen, 18. juli 2013 kl. 9.03

Hej Lone

Jeg forsøger lige igen i et lidt andet filformat.

VH

Palle

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 18. juli 2013 kl. 18.03

Hej Palle Nielsen

Dit skifte til andet format hjalp - og her kommer mit bud på, hvad der kunne gøres:

Jeg har taget udgangspunkt i en overkommelig anlægsindsats og en meget overkommelig pleje de næste mange år. "Afkastet" i form af grenmateriale til hulebyggeri eller brænde er sikret, ligesom der kan høstes lidt til bordet og der er god plads til insekter, fugle og måske et egern,nogen musefamilier eller et pindsvin eller to.
Det hø, du kan høste i engen kan anvendes som jorddækning eller til fremstilling af kompost til et mindre højbed.
Jeg har tænkt lidt over, hvilke redskaber, du vil få brug for - også det er ganske beskedent - og ikke larmende ;-)

Stykket ud mod vej:
Hassel plantet i to - tre (forskudte) rækker langs vejen (første række 2 meter fra skel langs vej). Indkørsel på grundens midte med en p-plads til højre og en til venstre indenfor beplantningen. For at lukke for indsyn plantes endnu en "blok" hassel på tværs af grunden indenfor p-pladserne.
Det kan gøres "stramt" med én hasseltype langs vej og en anden (bestøveren) i "blokken" - men det kan også lade sig gøre at blande forskellige hasseltyper, så der kommer lidt mere variation i vækstformerne i begge hasselbede. For god bestøvning er det nødvendigt med to slags hassel.
Hasslerne kan købes som barrodsplanter i november og plantes bedst fra november til februar. Beregn ca 2 meter mellem rækker og 2 meter mellem planter.
Hvis det er muligt gives hver busk en fodpose af barkflis for at
dæmpe ukrudtsvækst noget - og gøre det lettere at luge et par gange hver sommer indtil buskene om 4 - 6 år skygger ukrudtsvækst væk.

Mod østskellet:
Lad hasselbuskene fortsætte - men nu med 5 - 6 meter mellem hver og underplant om 3 - 5 år med bregner. Skulle skvalderkål brede sig, så lad dem stå - de giver et flot blomstertæppe i forsommeren og er nogenlunde til at holde i ave med hjælp fra tre - fire årlige omgange med en le. Plant buskene 2 meter fra skel.
Det vil lukke noget af for kigget ud på plankeværket.

Ved terrassens sydlige hjørne: Overvej et højbed som kan give de første kartofler, lidt purløg, nogen hvidløg og andre krydderurter.

Det sydøstlige hjørne af grunden (under egetræet) vil være et godt sted til et "rumstér-hjørne", hvor der kan ligge en stak (hassel-) kæppe til hulebyggeri, hvor der må graves lidt i jorden og laves mudderhuller, hvor der kan være et lille bed med ægte skovjordbær (kan høstes fra juni - august og kræver minimal pasning). Måske er egetræet allerede nu stor nok til en hængekøje ? I så fald kan der placeres en pæl 5 - 6 meter fra træet til det formål. Måske er en lille bålplads et sted i "rumstérhjørnet" aktuel nu eller senere ?

Det store rum mellem terrassen og skel mod syd hhv vest kunne fyldes helt ud af "engen" omkredset i cirkelform af sargentsæbler, som blomstrer helt vidunderligt i juni, bærer en rigdom af frugt og giver gode redeskjul til småfugle.
Cirklen behøver ikke at være helt lukket - den kan åbnes i terrassens sydvestlige hjørne for eksempel.
Sargentsæbler kan købes som barrodsplanter ligesom hassel - samme plantetid. Tåler let årlig og tåler hård beskæring med 5 - 10 års mellemrum (Den hårde beskæring kan være nedkapning til 20 cm over jorden - busken kommer flot igen.)

Det kan overvejes at plante nogen sargentsæbler eller mirabeller ned langs vesthegnet (svarende til hasselplanterne mod østskellet) og måske samle en gruppe af enten mirabeller eller sargentsæbler på nordsiden af grantræs-rækken indenfor hasselhegnet.

Måske kan naboen ad åre / nu blive interesseret i udtynding af granerne og i at der vokser noget andet op? Naboen har ingen skyggevirkning af træerne - det har I i højsommeren.
Det kan være værd at indlede dialogen over en kop kaffe i meget god tid, inden I tænker, at det dog kunne være skønt at mærke aftensolens sidste stråler inde på terrrassen....

Det var om træer og buske...

Forslag til jordbehandling:
Fræsning og løsning, gerne nu mens det er absolut håndterligt. Planering med rive, hvor der ikke skal plantes til efteråret. Lad spire, hvad der nu kan spire på det planerede areal - og hjælp gerne med indsamling af frø fra de vilde planter i området.

Muligheden for boldspil kræver slåning af græs og urter - men det kan gøres med le. Det kræver ganske vist lidt øvelse, men er et dejligt stykke arbejde ! Stier rundt om huset er lette at forme med leen - og de kan forandres fra år til år... Med leen kan man skåne de vilde blomster, som finder vej ved jeres eller ved egen hjælp. Høst udenom dem eller vent med "høslettet" til september, hvor de fleste vilde urter har smidt frøene.
Det kan lade sig gøre at komme på kursus i at slå med le - og at lære at vedligeholde leen - hold øje med Naturfredningsforeningens kursustilbud for eksempel. Leer fås med justerbart skaft, så flere i familien kan afløse hinanden i arbejdet....

Hvis din jord er næringsrig nu og giver grobund for uønskede væskter (tidsler, nælder, senegræs for eksempel) skal du vide, at du ved at fjerne alt det, du høster med leen kan bringe næringsindholdet ned i løbet af tre fire år, så de ikke-krævende småurter og græsser kommer til at trives vældig godt.

Dine udgifter til værktøj er på kort sigt:
Fræserleje 1 gang.
En god grovtandet rive. En god spade til planteopgaver.
Indenfor et år:
En le, skærpeværktøj og en hørive.
Om tre - fire år: En beskærersav, et lille høgenæb.
Til et lille højbed: En staudegreb.
Du kommer i mål med disse ting for omkring 2000 kr + fræserlejen.

I forbindelse med plantningen af hassel, sargentsæbler og mirabel er udgiften til barrodsplanter ganske overskuelig og udgiften til et par kubikmeter træflis til "fodposer"er også til at overse.
Skovjordbær kan findes nu og måske give tilstrækkeligt med stiklinger til at få startet et lille bestand - de breder sig langsomt, men sikkert, hvis de får helt fred for jordbearbejdning, bortset fra håndlugning.

Jeg håber, I kan bruge nogen af forslagene - eller nogen af de andre forslag, der er kommet og måske kommer her på Havenyt.

Med venlig hilsen fra
Lone

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Palle Nielsen, 19. juli 2013 kl. 12.23

Hej Lone,

Vi kan allerede se nogle helt andre og nye muligheder og vil helt klart gøre brug af mange af dine forslag. Vil benytte den næste uge på at lave en endelig plan over haven - så vi er klar til at gå målrettet til værks. Vil oploade planen her på siden når vi er ved at være i mål.

Vi har allerede taget den første dialog med naboen mod vest omkring fældning af træer - men nu må vi se hvad vi kan blive enige om. Naboen mod øst var heller ikke lang tid om at tage fat i os med henblik på fælde et par træer i skel :-)

Og igen - mange tak for dine forslag :-)

VH

Palle

Nyt svar til emnet »»Græs« i en naturhave«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > »Græs« i en naturhave

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider