Skrevet af: Daniel G., 16. juli 2013 kl. 21.49
Jeg har forspirret nogle kartofler d. 30 marts i denne bakke:
2.bp.blogspot.com/-WKFWwUuiz34/UVdg5tjdmtI/AAAAAAAAAIE/xk5WYIB_Uf0/s1600/20.JPG
og dem har jeg så plantet ud i haven midt i juni, samt lagt nye kartofler også.
her er billeder af kartoffelplanterne i haven:
www.havebazoom.dk/album/storbilledevisning/822-er_disse_kartofler_klar_til_at_blive_hoestet#/0
De 4 første billeder er dem jeg forspirede. En af dem er allerede i blomst. Resten er dem som blev lagt midt i juni.
Jeg har allerede gravet nogle af de forspirrede op og der var ganske nok kartofler på dem men ikke andet end 2 stk.
Vil i tro det hjælper at vente længere eller skal jeg bare grave de sidste 3 forspirrede planter op? er det ikke bare fordi de blev plantet i for små potter/bakker da de blev forspirret?
og hvad med resten af kartoflerne som blev plantet i midt juni, kan jeg begyndte at grave nogle af dem op eller skal man vente til de går i blomst?
ved godt at dem som skal bruges til vinteropbevaring skal graves op senere men vil bare høre hvornår man kan starte med at spise de første tidlige kartofler?
Skrevet af: Eelke Wijnsma, 17. juli 2013 kl. 7.32
Hej Daniel,
Tidspunktet for hvornår du kan høste dine kartofler kommer meget an på, hvilken sort du har. Vi havde sava i år og høstede allerede en uge efter grundlovsdag. Planterne har ca. givet 1½ til 2½ kg. pr. plante.
De blev ikke forspiret, men lagt direkte i jorden, overdækket med fiberdug, mens der stadig var lidt frost. Jorden bestod af alm. havejord, blandet op med kompost og hestegødning. Vi har vandet i alle tørre perioder, så planterne har ikke manglet vand. Dette kan betyde rigtig meget på udbyttet. De må især ikke mangle vand, når de har sat små knolde.
Jeg vil sige, at du skal vente lidt med at høste dine kartofler. Blomsterne skal helst være afblomstret og så skal du vente yderligere 2 uger, så har du størst garanti for succes. Men igen udbyttet afhænger meget af, om du har vandet nok på det rigtige tidspunkt.
Skrevet af: Daniel G., 17. juli 2013 kl. 10.03
jeg har hørt at man kan begynde at høste de første kartofler når blomsterne kommer men de stadig ikke er sprunget ud. så lige som på mine billeder..
men nu har jeg jo også lagt dem ret sent så det har nok også noget at skulle have sagt..
jeg tror bare jeg prøver at grave en plante op hver uge og se om der kommer mere og mere eller om det bare forbliver det samme..
men jeg skal på ferie fra d. 24 juli (om en uge) og kommer først hjem d. 5 september. tror du planterne eller knoldene bliver dårlige før jeg kommer hjem igen eller kan de godt holde sig så længe?
jeg kunne også høste dem før jeg tager afsted men så er der jo stortset ingenting..
Skrevet af: Eelke Wijnsma, 17. juli 2013 kl. 10.48
Hej Daniel, du kunne sagtens lade dem sidde i jorden, men sandsynligheden for, at du får kartoffelskimmel er tilstede og så er alt ødelagt, hvis du først opdager det for sent. Hvis jeg var dig, så ville jeg enten få nogen til at holde øje med dem, eller kappe toppen af, så vokser kartoflerne 1 uge mere og så er det slut. Med sidst nævnte bevarer du dine kartofler, som de er nu og kan grave dem op, når du kommer hjem i sep.
Skrevet af: Daniel G., 17. juli 2013 kl. 16.11
hvis jeg skal få nogen til at holde øje med dem hvordan kan de så se om der er kartoffelskimmel?
hvis nu jeg ikke kan finde nogen til at holde øje med dem ville det så være en idé at kappe toppen af f.eks. halvdelen af planterne og lade den anden halvdel værre? eller kan dem med toppene smitte de andre uden toppe hvis de får kartoffelskimmel?
Skrevet af: Eelke Wijnsma, 17. juli 2013 kl. 19.11
Hej igen,
Problemet med kartoffelskimmel er, at det spreder sig gennem luften. Når den sætter sig på bladene, vil du kunne se pletter på bladene og de vil visne ned. Med tiden så smitter det ned til selve kartoflerne og det kan somme tider gå rigtig stærkt. Jeg har hørt om folk, der har fået ødelagt en hel sæson på en enkelt nat.
Jeg er ikke bekendt med om det smitter gennem jorden, så der må jeg være dig et svar skyldigt. Hvis jeg var dig, så ville jeg tage en plante om og se, hvor mange kartofler der sidder på nu. Hvis det viser sig, at du kun har få kartofler og ingen små, så kommer der efter alt sandsynlighed ikke flere og du kan således roligt tage dem op eller skære toppen af.
Men hvis det viser sig, at der er nogle store og en del små, så ville jeg lade toppen blive på og afvente. De små kartofler vil nemlig vokse sig større, men ikke hvis du skærer toppen af. Hvis du vælger denne løsning, må du leve med risikoen for, at kartoffelskimmel evt. kan ødelægge hele høsten.
Husk nu, at give en del vand, især lige for tiden, hvor vi nærmest oplever tørke. Vi vander dagligt herhjemme. Vi skar iøvrigt vores toppe af kartoflerne for 3 uger siden, da der var gået kartoffelskimmel i dem. Ved at fjerne toppen hindrer man, at det spreder sig til kartoflerne. Vores ligger bare i jorden, indtil vi har brug for dem.
Skrevet af: Daniel G., 23. juli 2013 kl. 23.08
tak for det detaljerede svar..
jeg har taget nogle billeder af kartoffelplanterne.. der er kun nogle få med de pletter du beskriver.. syntes du det ligner kartoffelskimmel?
www.havebazoom.dk/album/storbilledevisning/834-___#/0
med hensyn til vand så gav jeg dem lige en lille sjat fredag og mandag og så vil der vist være 2 uger med småregn hver dag:
www.dmi.dk/vejr/til-lands/byvejr/by/vis/DK/8000/Aarhus,Danmark
tror du det er nødvendigt at vande mere inden de to ugers regnperiode er ovre?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.