Skrevet af: Karen Holm-Nielsen, 17. juli 2013 kl. 2.40
Jeg har sat en Japansk kvæde i en krukke, fordi jeg ikke har nogen have. Den har nok stået der ½ års tid nu, og der har ingen blomster været på. Til gengæld vokser den ret kraftigt, så den er da ikke død.
Jeg vil nu høre, om I tror, denne japanske kvæde vil overlev e vinteren i min krukke? Skal jeg må tage nogle forholdsregler, når det bliver rigtig koldt?
Mvh
Karen
Skrevet af: Lone Brems, 17. juli 2013 kl. 18.10
Hej Karen Holm-Nielsen
Jeg tør ikke vove mig ud i forudsigelser om Japansk kvædes overlevelseschancer i den kommende vinter.....
Planten er fuldt hårdfør i Danmark - men den behøver nok lidt assistance for at klare vinteren, når den nu er placeret i en krukke.
Jeg vil gerne stille dig nogen spørgsmål, som kan lede frem til, at du finder de muligheder, der passer med dine forhold udendørs.
Det vigtigste, der skal tænkes igennem er, hvordan planten kan skånes mod udtørring og mod frostskader.
Kunne den måske have en placering udendørs helt inde ved husvæggen i månederne november til marts ?
Har du mulighed for i den periode at sætte krukken op på et isolerende underlag - for eksempel et par lag flamingo ?
Kunne krukken skærmes med et tykt lag gran på de sider, som vender væk fra væggen - det vil dæmpe evt solopvarmning og dæmpe den strengeste frost-påvirkning ? (Kan evt bindes på eller holdes på plads med et par pilegrene rundt om krukken)
Kan du skærme mod regn - og kan du komme til at vande den ganske lidt i frostfrie perioder? Jorden må ikke blive vandmættet !
Jeg håber på denne måde at have ledt dig på sporet af, hvad du kan gøre for at din Japanske kvæde klarer sig og kommer til at kvittere med blomster til næste forår - så husk endelig at spare på gødningen ;-)
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Karen Holm-Nielsen, 17. juli 2013 kl. 18.55
Hej Lone.
Tak for dit svar. Jeg kan svare bekræftende på de fleste af dine spørgsmål, men jeg får problemer med at skærme den mod regn. Jeg vil dog prøve at følge dine andre råd i den kommende vinter, og så håbe på, at det bliver begrænset med regnvejret.
Tak skal du have.
Hilsen
Karen
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.