Forum

Automatisk vandning

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 18. juli 2013 kl. 19.23

Jeg skal på ferie i 6 uger, og har derfor brug for en metode hvorpå jeg kan vande de planter jeg har stående på altanen som i kan se på disse to billeder:
[img]http://billeder.havebazoom.dk/album/fuldskaerm/3577-automatisk-vanding[/img]
[img]http://billeder.havebazoom.dk/album/fuldskaerm/3579-automatisk-vanding[/img]

Jeg har evt. tænkt mig at få min bror til at komme og vande en gang imellem men for at han ikke behøver at kommer hver eneste dag har jeg opfundet dette:

Jeg prikker hul i låget på en 2 liters flaske og så vender jeg den med hovedet nedad ned i vande/opsamlingsbakken hvor planten normalt suger vandet fra når jeg giver den vand.
Størrelsen på hullet i låget vil bestemme hvor hurtigt vandet løber ud. Jeg har lavet et hul i en enkelt flaske for at prøve det og der løber ca. 881 ml ud i døgnet, hvilket jeg tror vil være en passende mængde for de store tomatplanter jeg har.
Har netop lavet en anden flaske også og testet den og der løber ca. 115 ml vand ud i døgnet hvilket er alt for lidt for f.eks. de store tomatplanter.
Så jeg må bare prøve mig ad med at lave nogle huller og måle dem, men der er nogle problemmer i det.

- Flasken kan nemt vælte i blæsevejr, medmindre den støtter op ad noget.
Løsning: Planten kan stilles tæt ved vægen så flasken kan støtte op ad vægen samtidig med at den står nede i vandbakken. eller den kan bindes fast til potten men det gør det besværligt at genopfylde den.

- Flasken skal tit genopfyldes (især den som giver 881 ml i døgent) og så er hele fidusen lidt ødelagt.
Løsning: skære bunden af flasken og stikke en anden flaske ned i så man limer to flasker sammen og får næsten dobbelt så lang tid før den skal genopfyldes, men det bliver ret ustabilt og kan nemt vælte, og desuden har jeg ingen lim.

- Der skal bruges rigtig mange flasker.
6 til de store planter som virkelig behøver vand hver dag
10 til mindre planter som kan klare sig længere uden vand.

- Det er svært at lave hullet så præcist at det rammer vandbehovet for de forskellige planter.

Så kort sagt er det ikke helt uden problemmer. Har i andre forslag til hvad man kunne gøre?

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 18. juli 2013 kl. 19.59

Hej Daniel G

Kunne du spørge din nabo om hjælp til den daglige "optankning" - der kunne jo eventuelt være en flaske god whisky i udsigt, når du vender hjem fra din ferie - eller måske lidt tomater, efterhånden som de modner.
Det ser jo ud til, at du har mange forskellige planter, som skal passes, men med lidt vejledning - evt på skrift - skulle vel kunne fremstilles og være med til at sikre, at de overlever og trives i hele perioden :-)

Med venlig hilsen fra én, der for tiden passer tre "ferieramte" haver & huse med katte, høns og drivhus og som dagligt belønnes med æg, friske agurker og tomater, hindbær, basilikum og andre lækkerier....

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 18. juli 2013 kl. 21.53

jeg er utryg ved at udlevere nøglerne til en fremmed så ved ikke om det er nogen løsning. der må da være en måde man kan gøre det på..

jeg har hørt om folk der har fyldt en flaske og stukket flaskehalsen ned i plantens jord så den kunne suge det når den havde brug for det, men det holder jo ikke mere end et par dage, og det er ivertfald ikke holdbart hvis man er væk i 6 uger.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 18. juli 2013 kl. 22.46

Hej Daniel kan du ikke låne nogle bageplader med en lille kant, hos dine naboer og venner, sæt så mange potter på dem som muligt, få fat i nogle 5 eller 10 liter dunke, prik et hul på siden ca 1-2 cm over bunden, sæt en bomuldssnor i hullet, og hæng den fyldte dunk over pladen, og du har en billig drypvanding, planterne vil så kunne overleve en tid. Henry G.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 18. juli 2013 kl. 22.50

tror ikke jeg kan finde nogen med hverken bageplader eller så danne dunke.. tænker du på dunke fra opvaskemiddel osv. eller hvilke dunke kan rumme så meget?

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 19. juli 2013 kl. 22.53

Hej Daniel hvis du ikke er på talefod med naboer og venner, kan du jo lave et par rammer du forer med plastik, dette kan du sikkert købe sammen med et par dunke i et byggemarked eller varehus, (når jeg køber sprinklervædske til bilen er det i 10 ltr. dunke) Eddike findes i 5 ltr. dunke eller man køber en regnvandstønde til 200 ltr der er mange muligheder. Henry G.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 19. juli 2013 kl. 23.20

hende jeg har haven ved vil gerne vande dem hvis jeg stiller dem ud til hende.. så der bliver nogle ture med bussen men man må jo ofre sig for sine planter :)

du kan i øvrigt se haven på min blog: rejsenmodselvforsyning.blogspot.dk/

Nyt svar til emnet »Automatisk vandning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Automatisk vandning

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider