Skrevet af: Daniel G., 21. juli 2013 kl. 12.43
jeg skal på ferie i 6 uger fra på onsdag og jeg er i tvivl om min have behøver at blive vandet mens jeg er væk..
jeg gav det en god grundvanding i går.. tror i det er nødvendigt at jeg får en til at komme og vande det mens jeg er væk?
med hensyn til mine planter på altanen som er agurker, tomater, chili, og nogle altankasser med blandet i så stiller jeg dem over til min bror som vil passe dem..
skal de have gødning mens jeg er væk eller kan de godt klare sig med alm. vand i 6 uger?
indtil nu har jeg givet det 4 ml gødning pr. liter vand som der står på dunken at man skal.
og jeg har næsten kun givet dem gødningsvand de sidste 1½-2 måneder, bortset fra de sidste par dage her..
her er et par billeder af mine planter og haven:
www.havebazoom.dk/album/storbilledevisning/833-planter#/0
Skrevet af: Anja Egeriis, 21. juli 2013 kl. 15.12
Det vil være ok kun at give potteplanterne vand i de 6 uger - men en enkelt gang gødning undervejs vil være fint, hvis du kan lokke din bror til det.
Mht. din have, så er nogle af dine planter ikke ret store og har derfor ikke et ordentlig dybt rodnet endnu. De kan ikke klare sig i så lang tid uden vand - og slet ikke med det vejr, vi har lige nu, så der er du nok nødt til at alliere dig med en vander :)
Og så vil jeg foreslå dig at gøre det lidt mere i jorddække til næste år, for en så bar jord fordamper rigtig meget vand, som planterne kunne have brugt...
Skrevet af: Daniel G., 21. juli 2013 kl. 19.35
okay skal de bare have den normale dosis selvom de kun får få gange i løbet de 6 uger jeg er væk, eller kan man give dem en højere dosis for at kompensere for den manglende brug gødning?
med hensyn til at vande i haven tror du så det bliver nødvendigt?
i de næste par uger vil det jo regne hver dag:
www.dmi.dk/vejr/til-lands/byvejr/by/vis/DK/8000/Aarhus,Danmark
hvad mener du med jorddække? grøngødning eller bare generelt at have nogle grøntsager tidligt?
Skrevet af: Anja Egeriis, 21. juli 2013 kl. 22.11
Jeg har ingen idé om dosering - jeg bruger kompost og hønsegødning :)
Prøv at søge på jorddække her på siden - det kan være mange forskellige ting, og det er et emne, der har været oppe at vende rigtig mange gange.
Mht. om det bliver nødvendigt at vande - har du lyst til at satse og risikere, at dine planter ikke overlever din ferie? Din passer kan jo bare lade være med at vande, hvis regnen vælter ned, så hvis du har mulighed for at lave en aftale, ville jeg da synes, at det var en god idé :)
Skrevet af: Daniel G., 23. juli 2013 kl. 23.00
jeg har fundet en både til haven og til min altan så det hele i den skønneste orden..
tak for hjælpen
Skrevet af: Anja Egeriis, 24. juli 2013 kl. 7.28
Super - ha' en herlig ferie!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.