Skrevet af: Palle S., 23. juli 2013 kl. 19.04
Jeg har nu gennem 9 år forsøgt at få lukket 2 store huller i den bøgehæk der omkranser min villa. Det ene "hul" er 150 cm og det andet 90 cm.
Adskillige gange har jeg plantet nye hækplanter og senest endda gravet godt ud og fjernet jorden (af frygt for at den måske var forurenet) og fyldt op med frisk jord og muld.
Ligemeget hjælper det; efter et par år er de 4-5 nye hækplanter gået ud (går ud i toppen først) og hullet "genopstår".
Måske er det nu de "gamle" hækplanter der stjæler energien fra de nyplantede - hvem ved?
De hækplanter der er etableret er nu 13 år gamle og alle med en ganske kraftig stamme på 5-7 cm - en enkelt er endda oppe på 10 cm.
Mit spørgsmål er nu, om jeg kan tvinge disse kraftige hækplanter sammen vha spændebånd, og således gøre et forsøg på at få de stærke planter til at lukke hullerne i hækken. Jeg vil så spænde lidt hver dag indtil hullerne er lukket.
Eneste bekymring i min optik er om jeg kan få revet rødderne i stykker på denne måde, men under alle omstændigheder burde de være så godt etableret at det ikke bør ske.
Er der nogle der har prøvet samme fremgangsmåde? Jeg har søgt nettet og intet fundet ift. denne løsningsmodel, måske den er lidt speciel, men hvis det virker kan det vel være en god måde at løse problemet på.
Skrevet af: Lone Brems, 23. juli 2013 kl. 22.07
Hej Palle S
Det var dog en gevaldig tålmodighed du har haft med genplantning og jordudskiftning - men uden at det så helt er gået sådan som du ønskede.
Jeg tænker på forskellige hindringer for succes - så nu spørger jeg ud fra mine egne erfaringer:
Hvor dybt har du udskiftet jorden ?
Har du løsnet jorden under det udskiftede jord - hvor dybt ned i forhold til jordoverfladen ?
Har du forsøgt at rodbeskære de to planter i hver side af hullet inden plantning ? (På den side af de to planter, som vender ind mod hullet)
Hvis du har forsøgt det: Har du gentaget rodbeskæringen et par vækstsæsoner ?
Har du plantet barrodsplanter ? Har du plantet dem efter midten af november og sørget for vanding hele den efterfølgende vækstsæson
Har du plantet "Færdighæk"- planter ?
Kender du produktet RhizoBio Plantestarter ?
Måske kan disse spørgsmål give anledning til nye overvejelser - det håber jeg ;-)
Jeg tænker, at du skal forlade ideen om at søge at tvinge de nærmeste planter til at fylde hullerne ... Risikoen for at skade nærings- og vandtransporten i de yderste barklag er ekstremt stor ved den fremgangsmåde, du beskriver.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Mogens; E., 23. juli 2013 kl. 22.36
Hvad med at sætte et par blik eller plastic plader på højkant i udgravningen. De vil holde de gamle planters rødder væk fra de nye planter.
Skrevet af: Henry G., 23. juli 2013 kl. 22.50
Hej Palle jeg havde det samme problem for en del år siden, jeg fik et hul på ca. 1,30 m lukket ved at spænde 3 tråde mellem de 2 yderste planter, den nederste 10 cm over jorden, den næste 30 cm og den sidste 60 cm over jorden, og jeg fandt et par sidegrene på de bestående bøg, der kunne bindes ned til de vandrette tråde, efter et par år kunne jeg se en hæk, der var ved at lukkes. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Palle S., 24. juli 2013 kl. 23.39
Hej Lone
Tak for dine mange spændende tanker. Jeg vil forsøge at besvare dine spørgsmål så godt som muligt
Hvor dybt har du udskiftet jorden ? Ca. 60 cm som jeg husker det.
Har du løsnet jorden under det udskiftede jord - hvor dybt ned i forhold til jordoverfladen ? Ja, lidt, men da det er svært at arbejde i dybden mellem kraftige hække vil jeg ikke regne med at det er mere end et ekstra spadestik dybt jeg har løsnet jorden.
Har du forsøgt at rodbeskære de to planter i hver side af hullet inden plantning ? (På den side af de to planter, som vender ind mod hullet). Ja, jeg hakkede rødderne over da jeg gravede hullerne til de nye planter/nye jord.
Hvis du har forsøgt det: Har du gentaget rodbeskæringen et par vækstsæsoner ? Nej, jeg vurderer at det vil være til skade for de nye planter at beskære rødder på de store, så vil jeg komme til at beskadige de nye planters sarte rødder.
Har du plantet barrodsplanter ? JA.
Har du plantet dem efter midten af november og sørget for vanding hele den efterfølgende vækstsæson, Ja og vanding den følgende sæson - dog ikke så kraftigt at planten druknede - det var planteskolens råd da de også kan overvandes (troede jeg at jeg havde kommet til i de foregående forsøg).
Har du plantet "Færdighæk"- planter ? NEJ. Det er ikke de allermindste barrodsplanter jeg har valgt, men vel en slags mellemstørrelse.
Kender du produktet RhizoBio Plantestarter ? Nej, men det vil jeg da undersøge til et nyt forsøg.
Jeg dropper ideen med spændebånd - syntes ny den lød ok og det er jo ikke hele barklaget der bliver spændt op men ca kun halvdelen på planter der er yderst kraftige.
Skrevet af: Lone Brems, 25. juli 2013 kl. 19.43
Hej Palle S
Det lyder til, at du allerede er videre i processen med at fastlægge en plan for, hvad du vil gøre.
Det eneste jeg har en kommentar til er dybden af løs jord i planterenden. Det lyder som om du har ramt et rimeligt niveau for dybden på planterenden og det ekstra spadestik under, som du har løsnet. Men eftersom din hæk trives andre steder end de to, så kan det måske være sådan, at der er en trafiksål (= hårdt sammenpresset lag nede i jorden som planterne ikke kan få rødderne forbi) stammende fra kørsel med tunge køretøjer under byggeri, udgravning til kloakrør eller lignende. Hvis det er en mulighed, så kan du måske gøre et ekstra forsøg - evt få en minigraver på besøg, hvis det er muligt uden at skade belægning og de andre planter i haven. Det kan være, at en lokal anlægsgartner har det helt rigtige redskab....
Jeg håber du også vil overveje de forslag som Henry G og Mogens E har lagt frem.
Henry G's forslag kan jo forsøges som et gratis - og på ingen måde skadeligt indgreb med et muligt godt resultat. Og ihvertfald er der jo ikke risiko for at nye planter "giver op" efter et par sæsoner.
Mogens E's forslag er en praktisk måde at begrænse eller styre rodudviklingen noget for de etablerede planter - hvis du holder fast i at gøre et nyt plantningsforsøg.
Held og lykke med at få hullerne lukket ;-)
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Freya Grossmann, 25. juli 2013 kl. 22.15
@Lone: er det ikke ret sjældent, at der er så kompakt jord under 60 cm dybde? Det ses kun sjældent i landbruget, som og kører med meget tunge maskiner. Men det er selvf. Akseltrykket, der er afgørende.
Skrevet af: Lone Brems, 26. juli 2013 kl. 21.57
Hej Freya Grossmann
Jo det er ikke almindeligt - men der arbejdes i forbindelse med kloakering og byggeri ofte en meter eller dybere nede end der, hvor trafiksålen, også kaldet pløjesålen "normalt" befinder sig.
Der sker af og til det, at en entrepenør glemmer, hvor vigtigt det er at lægge jorden tilbage nogenlunde i de samme lag, som den blev gravet op - og jævnligt sker den slags arbejde under vanskelige og våde forhold. Dette kan være medvirkende årsager til sammenpresset jord længere nede end man almindeligvis skulle forvente det.
Det påfaldende i sammenhængen her (hvor en hæk ikke trives på et meget afgrænset område) kunne være grund til at interessere sig for, om sammenpressede jordlag kan forklare en del af mistrivslen - ihvertfald i hvad angår de første år efter at hækken var nyplantet.
Nu ligger problemet måske overvejende i de velvoksne hækplanter, der flere gange er blevet naboplanter til de unge barrodsplanter, som er plantet for at "fylde hullerne ud".
Med venlig hilsen fra
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.