Forum

Ligusterhæk

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Pernille Madsen, 2. august 2013 kl. 12.50

Hejsa.
Jeg har købt en kolonihave med en ligusterhæk der blev plantet for ca. 6 år siden. Den ene halvdel er nogle af hækplanterne tippet og og er stadig kun omkring 1 m høje og er på ingen måde tæt, den anden halvdel laver nye skud og bliver mere tæt (men er stadig ikke mere end omkring 130 cm høj). Jeg er nu blevet spurgt om jeg vil have foræret nogle nye liguster barrodsplanter til oktober, istedet for at beholde det som står der nu. Er det en dum ide at tage imod?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 2. august 2013 kl. 13.01

Med de "bare ben" hele hækken har, så ville jeg sige "Ja tak!", og så sørge for at der er løsnet i to spadestks dybde i planterende, faktisk i tre- da man lige kan løsne med en greb efter de to spadestik. Husk at vande godt: 10 l/pr plante ugenligt i starten, så hver 14. dag- og aftrapning.

Din hæk ser afgjot sær ud, har du husket at nye hække skal klippes skråt ind mod toppen, og at man ikke tager toppen før hækken er oppe i højden?

Hvis den var ældre ville jeg tage hver anden/tredje og skære ned i 10-15 cm's højde, så den kan skyde igen. Men: NB! Det gør jeg med ældre planter, så der ikke bliver helt bart, og de trods alt har plads til at genvokse.

Måske kan du også gøre det ovenstående, jeg vil dog intet garantere. Hvis du planter nye, er du da sikker på, der er løsnet i bund i jorden.

Mvh
Tine

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pernille Madsen, 2. august 2013 kl. 13.22

Tak :)
Min kæreste og jeg købte kolonihaven i slutningen af sidste sommer, og hende vi købte den af kunne ikke fortælle andet om hækken end at den var 6 år gl. (hun havde selv haft huset 1 år). Grundet hvordan resten af haven så ud, vil jeg gå ud fra hun nærmest intet har gjort for at passe den hæk.
Vi har klippet den halvdel til højre i siderne i juni måned, men kun meget lidt da vi havde fået at vide man ikke skulle klippe den ret meget før den har den rette størrelse, og højden har vi derfor ikke rørt. Men vi har ikke tænkt på at klippe den skråt mod toppen. Den del til venstre har vi intet gjort ved, ud over at vande den lidt (sikkert ikke nok).

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle *, 2. august 2013 kl. 13.54

Liguster kan klippes helt ned til ca. 25cm, og derefter blive tæt igen. 6 år er ingen alder for en liguster. Er det så arbejdet værd at skifte hele hækken?

Hvis I alligevel vælger at grave hækken op og skifte ud, så vil jeg gerne have de gamle ;-)

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pernille Madsen, 2. august 2013 kl. 14.15

Min kæreste vil helst skifte den ud så vi får en ens hæk over det hele (hækken i resten af haven er gammel og død), men jeg vil gerne lige rådes lidt før beslutningen tages.
Hæhæ, det kan vi måske finde ud af ;-)
Tak for svaret

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 2. august 2013 kl. 21.42

Hej Pernille Madsen

Lige en kommentar til Tine Andersens råd om vanding (indlæg nr 1). Det bør ikke være nødvendigt at vande overhovedet, hvis du planter barrodsplanter i oktober. Dels er der næppe mange blade på de planter du får, dels er jorden almindeligvis gennemfugtet på den årstid og endelig er den smule vand, som planterne bruger på rodudvikling i efterårsmånederne ikke ret stor. Risikoen for at komme til at "overvande" er meget stor - og der er ihvertfald ikke nogen grund til at fortsætte vandingen hverken i uger eller sjældnere.
Vanding ved plantning af buske i oktober er kun hensigtsmæssig, hvis jorden er meget tør - og det kan den være i dybden, hvis efterårsmånederne har været nedbørsfattige eller hvis plantningen sker meget tæt på eller under kronen på et større træ, tæt på buske eller på samme sted hvor der umiddelbart op til plantningstidspunktet har stået større buske.

Det er da en rigtig god idé at tage imod den gave, I er blevet tilbudt ;-) - en generøs haveven, I har fået der !

Med venlig hilsen fra
Lone

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten M., 3. august 2013 kl. 7.08

Det er meget sjældent at det er planterne der er noget i vejen
med, derimod er det typisk jorden der ikke er iorden. Den kan være dårligt drænet, som der skrives i første indlæg skal jorden løsnes godt i dybden, den hæk burde have været tæt efter 6 år.
Det med at skære hækken ned, er spild af tid. Grav alle planterne op til efteråret og giv jorden den nødvendige behandling, så skal du bare se.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pernille Madsen, 4. august 2013 kl. 8.38

Tak for svarene. Jeg tror nu jeg er klar til at tage beslutningen

Nyt svar til emnet »Ligusterhæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Ligusterhæk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider