Forum

Grave gammel thuja op

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter H., 7. august 2013 kl. 14.56

Vi har nogle gamle thuja'er som vi gerne vil have fjernet.
Vi ved ikke hvor gamle de er, men den tykkeste stamme er ca. 14cm i diameter, andre er blot 5cm.
Er det muligt at grave rødderne op med håndkraft eller er det en umulig opgave uden maskinkraft?

Da der bare skal være græs der hvor de står kan en alternativ løsning være bare at skære stammen nogle cm under jord niveau og efterfølgede dække med et lag jord og så græs ovenpå. Der skal ikke plantes andet på stedet end græs.
Hvor mange år er en sådan stamme/rod under jord om at forgå?

På forhånd tak for jeres vise inputs.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 7. august 2013 kl. 17.32

Thuja er meget længe om at forgå- kan jeg hilse og sige, mine havde vist stabbene i 7-10 år, og de var tre meter høje og 10-14 cm i diameter.

Jeg ville starte med at rodstikke (alstå med en spade hakke rødderne over i en passende afstand fra stammen) vande godt, og gentage, og så flytte dem næste efterår. Om de kræver maskinkraft at flytte? Muligt, men det kan man betale sig fra.

Hvis du bare vil fælde dem, så kan du få stubfræset, det er ikke så dyrt, men nogen sorter kan skyde fra stub på trods af fræsning. Dog ikke nåletræer/thuja (men måske taks).

Jeg har haft en prof træmand ude og pille et træ ned + stubfræse et stort askestød, der stod dumt i hækken, og blev ved med at skyde- med hjælp fra rådyerne, er den nu gået heden.

Vi gav 17.000 kr, men træet skulle ned i små stykker, da det ikke kunne lægges ned. Grene fik vi fliset (6 kbm flis= jordforbedring), stamme savet i skiver/stykker i siddehøjde, og resten til brænde. Det efter tilbuddet blev afgivet!

Virkelig pænt arbejde, tog 1½ dag, og de ryddede op efter sig. (Rev og fejede). Det var billigt synes jeg, selvom det var med sorg vi sagde farvel til den flotte kastanje, der desværre stod i vejen- og var fejlbeskåret. Vi kunne se begyndende råd i stammen, men 30 år mere kunne den nok have klaret.
Nu fik vi så minirens i stedet for- og ny septictank. Det var så lige 107.000 kr- mere....

Mvh
Tine- ps det er nemmest at hugge thuja om med økse, hvis man ikke har motorsav. At save pr håndkraft er muligt, men så bliver stødet halvhøjt.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 7. august 2013 kl. 19.29

Jeg havde nogle taks, som jeg satte på dba.dk til gratis afhentning mod opgravning. Der gik mindre end en uge, inden de var væk. Oven i købet i januar (denne januar...) mens vi var på arbejde (efter aftale).
Det efterlader et hul, men det kan jo fyldes med jord og planes.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 7. august 2013 kl. 20.19

Hej Peter det letteste du kan gøre er at save dine thuja ned til min. 5 cm under jordoverfladen (gerne 10 - 15 cm på grund af evnt. senere sætning af jorden når rødderne forsvinder). Hilsen Henry G.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 7. august 2013 kl. 21.37

Som Henry skriver, eller med maskine.

Ingen, med mindre de er fritstillede og på steroider, graver så gamle Thujaer op manuelt :-D

Det er noget andet med Taks - har de en pæn størrelse stamme er der penge i dem. De er eftertragtet af buemagere.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle *, 7. august 2013 kl. 22.11

Jeg har lige fældet en taks, hvor var det du sagde man kunne få penge for stammen? ;D

Husk lige der kommer masser af svamp gennem flere år i græsset, hvis du bare skære den lige under jordoverfladen.

Et lille tip til at slå en stub helt ihjel, forholdsvist hurtigt, slå nogle små kobbersøm i.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 9. august 2013 kl. 18.14

Kobbesøm duer ikke.

Man kan pensle omkredsen af roden med roundup. indenfor i skærefladen og lige inden barken, der er vækstlaget.

Kobbersøm er en myte- og rigtig svære at anskaffe.

Hvor får du fat i dem?!

Mvh
Tine

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 9. august 2013 kl. 21.25

Og round up egner sig ikke til økologisk havedyrkning...

Helle-Sofie:
Mht. Taksen, så kontakt en snedker, trædrejer eller en, der laver buer selv og hør, om de vil have/købe træet. Eller prøv sløjdlæreren på nærmeste skole.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 10. august 2013 kl. 12.13

Nej undskyld! Jeg mener heller ikke at roundup løser særlig mange problemer i haven. Jeg har nødtvunget anskaffet mig noget (for flere år siden), som jeg ikke er flink til at bruge, men jeg bruger det mod brombær. (Som har bz-sat flere hundrede kvadratmeter af min grund), det er ikke engang godt til andet end græs....

Og hvor økologisk kan min have egentlig være- når jeg bor lige op ad en konventienelt dyrket mark?

Men igen: Hvor får du fat i kobbersøm? Jeg mangler en kobberbolt til min havelampe, den har jeg ikke kunnet finde nogen steder....
Og det er muligt kobber er godkendt til økobrug, men blåt kobbersulfat (som man let får dannet ved sur regn/syre i miljøet) er rigtig meget giftigt -for alt. Det er nok tusinde gange værre end en smule roundup penslet på et træstød.

Kobber bruges forresten lystigt i haver- mod dræbersnegle- og ingen tænker over, hvorfor, det er effektivt! Det er ellers elementær 7. klasses kemi, i min generation, hvor vi lavede blåt kobbersulfat (det er nogen kønne blå krystaller).

Mvh
Tine- ikke for at angribe nogen, men kobber er altså giftigt i sig selv.... Hvordan kan man dyrke økologisk uden at vide dét?!

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 10. august 2013 kl. 14.53

Hej Tine.

Jeg er nødt til at rette dig lidt.

Det er ikke kobber men jern, der bliver brugt i sneglegift. Alene navnet FEramol viser at det er jern, det drejer sig om.

Blåsten (kobbersulfat) er noget giftigt stads, som vist ikke bruges ret meget mere. Førhen blev det brugt til imprægnering af træhegnspæle og andet.

Glypfosat er noget, som ikke skal diskuteres her ;-)

vh. Hans

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 10. august 2013 kl. 15.35

Hej Tine

Det er træls, at du ikke respekterer retningslinjerne for dette forum og vil starte en diskussion om giftigheden af RU versus kobber og forsvarer brugen af RU på Brombær.

Det er træls for os der primært kommer på dette forum fordi vi gerne vil blive bedre til at dyrke vores haver i harmoni med naturen.
Hele ideen med havenyt er at fremme den økologiske dyrkning af haven ved at haveejere med lyst og interesse for netop dette, kan mødes og udveksle erfaringer. Det saboteres lidt af, at der jævnligt kommer indlæg, der henviser til kemiske midler, som den "gode" eller "nemme" løsning, f.eks. når du anbefaler RU til nogle opgaver.

Og, som Hans nævner, så bliver det ikke bedre af, at du tilsyneladende ikke har sat dig ordentligt ind i stoffet :-D

Og, som Hans også så rigtigt skriver, så behøver du ikke diskutere netop dette emne på lige dette forum......

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 12. august 2013 kl. 15.48

Det var skam ikke for at starte en diskussion om roundup vs andet, men nu blev kobber nævnt, og det bruges i disse år flittigt som sneglehegn om planter.

Beklager meget! Jeg ikke var opmærksom på at gift er forbudt at omtale.

Jeg synes da netop, jeg nævner at midlet IKKE virker godt?

Og nu var det ejheller ego, der bragte kobbersøm ind i debatten...

Men fred være med det. EOD herfra.

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Grave gammel thuja op«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Grave gammel thuja op

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider