Forum

Fuldstændig overgroet af ukrudt…

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Elin Stensland, 11. august 2013 kl. 23.15

Hej,

vi har lige overtaget et lille landsted, hvortil hører ca. en tønde meget misligholdt mark. Tidsler og brændnælder har stået halvanden meter højt... Nu er de slået ned, men rødderne og de små, stive stumpe er der selvfølgelig endnu. Jeg vil gerne lægge noget af stykket ud til græs, noget til køkkenhave, og noget til frugt/bær have - men er simpelthen i syv sind mht. hvordan jeg får fjernet alt det ukrudt??? Jeg vil helst undgå at sprøjte.
På forhånd tak for hjælpen.

Vh. Elin

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 12. august 2013 kl. 6.07

Kan I ikke få en venlig nabo til at pløje og harve en omgang? Det er jo et forholdsvis stort stykke jord. Så kan I selv tromle og rive og så græsplæne mm efterfølgende. Alternativt kan I låne/ leje en større fræser og fræse hele området.

Mvh Mette

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 12. august 2013 kl. 7.57

Jeg ville gøre som Mette foreslår og så få det hele lagt ud til græs de første år - på den måde kan I slippe af med tidsler og brændenælder, for de kan ikke holde til at blive slået sammen med græsset.

Hvis du gerne vil have køkkenhave til næste år, kan du evt. etablere nogle højbede som du fylder med frisk jord, men de skal have lidt højde (50-60 cm) ellers vokser tidslerne bare op i gennem.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elin Stensland, 12. august 2013 kl. 9.39

Tak, tak, tak!!! Det er da bare det jeg skal, så!

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Knudsen, 13. august 2013 kl. 10.11

Hej.
I er heldige, det er en mark, i har problemet på, og ikke en gammel have, hvor i godt vil bevare noget..
Gør med den som en mark. Pløj og harv mange gange. Helst i tørt vejr. Alle planter kan ikke tåle at få roden blottet og få den tørret ud.

I skriver ikke, hvilke tanker for arealet i har sidenhen Om det er køkkenhave, græs eller andet. Måske kan i lade jer inspirere af min historie.

Jeg har selv en meget stor enghave ned til en sø. En stor del af den lader jeg være i fred og slår stier med min græsklipper, så der er til at vandre og iagttage den vilde flora.

Jeg fik så lyst til at lave en dyrket cirkel på ca 30 meter i diameter med solsikker og hvad der nu kunne finde på at komme fra frø i jorden.
Cirklen blev lavet med en pæl i midten og en snor jeg holdt i hånden, mens jeg lystigt harvede i en perfekt bue rundt om pælen. Mange gange i en tør sommer.
Jeg fik has på kvikgræs, skræpper og mange andre af samme type.
Nu har cirklen eksisteret i 15 år. Jeg harver et par gange i foråret og sår solsikker. Ellers intet.
Et enkelt år måtte jeg opgive cirklen og gentage harvning for at få bugt med tidsler, der helt havde overtaget arealet. Nu er tidselmængden igen i en rimelig mængde i sammensætning med sæsonbestemt blomstrende planter, mest i gule nuancer.
Agerkål og solsikker dominerer "lagkagen".
Jens

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elin Stensland, 13. august 2013 kl. 11.06

Det lyder som en rigtig god idé. Jeg tænker, at vi vil blive ved med at slå den med havetraktor nu i efteråret, og så vente med at pløje/harve til næste forår, så stykket ikke kommer til at ligge bart hele vinteren. Jens, hvad slags harve bruger du? Vi har ikke i sinde at anskaffe os en traktor, men kan man få en manuel, evt. til havetraktor?

Vi vil med tiden gerne bruge noget af stykket til græsningsarealer til får, noget til frugt/bær og noget til køkkenhave. Og er der noget til overs - så græs/blomstereng, som gerne må være "vild", men helst ikke en tidsel monokultur;-)

Nyt svar til emnet »Fuldstændig overgroet af ukrudt…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Fuldstændig overgroet af ukrudt…

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider