Forum

Slyngplanter/klatreplanter

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Pernille Madsen, 12. august 2013 kl. 11.19

Hejsa :)
Min kæreste og jeg har et hegn som vi gerne vil ha en plante til at kravle op af. Jeg selv synes at der er flere typer clematis som er flotte, men min kæreste vil ikke ha en clematis. Vi kan dog blive enige om det skal være noget som sætter blomster.
Er der nogen som har en ide om hvad der er flot? Jeg har selv kigget lidt rundt, men synes det er svært at finde noget laver flotte blomster (som ikke er en clematis).

MH Pernille

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 12. august 2013 kl. 12.54

Du kan plante tobakspibeplanten eller Akebea som blomster med chokoladefarvede blomster, kaprifolie som findes i flere farver bl.a gul, rød tofarvede

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. august 2013 kl. 14.49

Jeg vil foreslå jer, at gå en tur på biblioteket og låne bøger om netop dette emne. Der findes flere gode bøger at læse .

Hvis jeg skulle anbefale nogle som er robuste og hurtig voksende skulle det været kameleonbusken, der er mest dyrket for sine blade skyld.
Arkitektens trøst er hurtigt voksende, tåler at blive hårdt tilbage hvert år. Hvis den vokser uforstyret vil den blomstre med en masse hvide blomster, der tiltrækker en masse insekter .
Hvis man vælger kaprifolien skall man vælge den sort, det vokser vild herhjemme, da det er den eneste af den der dufter. Den dufter rigtig godt.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 12. august 2013 kl. 15.25

Klatrehortensia er også smuk: da.wikipedia.org/wiki/Klatre-Hortensia

Ellers er der sådan noget som klatreroser: politiken.dk/tjek/boligogdesign/bolighaven/boligsporgsmaal/ECE2025849/ryge-se-musikerens-mageloese-carport/

Ikke at jeg selv ville lave carort sådan- uden regntæt tagdække og vægge opfylder den ikke helt formålet, men smukt ser det ud!

Og arkitekstens trøst er da også fin og blomstrer, og er let at holde. God fornøjelse!

Mvh
Tine- der heller ikke er klematisfan, men har fået en "Skovranke" i haven...

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pernille Madsen, 13. august 2013 kl. 11.42

Tusind tak for svarene, der er jo en masse smukt at vælge imellem :)

Nyt svar til emnet »Slyngplanter/klatreplanter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Slyngplanter/klatreplanter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider