Skrevet af: Ilse Bech, 13. august 2013 kl. 22.34
Hej,
Jeg er ny her på havenyt, men ikke som haveejer.
Jeg har et lille spørgsmål.
Er der nogen der ved, hvorfor man ikke sætter hvidløg nu? Jeg har pladsen, sætteløg og yngleløg, men det gør men bare ikke, hvorfor?
Skrevet af: Tom Andersen, 14. august 2013 kl. 6.33
Hej Ilse
Hvis du ville sætte hvidløg nu, så skulle du sørge for at sætteløgene har fået en kuldepåvirkning, f.eks. en tur i køleskab, da løget ellers ikke ville starte sin vækst før kuldepåvirkningen kom i jorde, altså til efteråret.
Sættes kuldepåvirkede/ spirede løg nnu ville du såmænd nok få hvidløg næste år, men den top som dannes i efteråret fryser væk og kan være indgang for sygdom. Jeg tror, at det er derfor hvidløg traditionelt sættes i efteråret (oktober / november).
Det, som giver forskellen på efterårssatte og forårssatte løg er, at løg sat i efteråret har et veludviklet rodnet, når foråret kommer. Og det er så afgørende for at få et flot hvidløg eller et lille hvidløg - måske kun med ét fed...
Skrevet af: Ilse Bech, 14. august 2013 kl. 10.18
Tak for svar, Tom .
Det havde jeg ikke lige tænkt på. Jeg tror nu jeg vil prøve med nogle enkelte, for at se om der er nogen forskel.
Ved du hvor lang tid kuldeperioden skal være? Jeg havde tænkt mig at sætte en masse yngleløg, måske kunne de nå at vokse så meget, at man kunne pille dem op af jorden efterhånden jeg får lyst til at spise dem.
Dem der så skal bruges til videre avl, vil jeg så sætte som normalt senere på året.
Skrevet af: Ilse Bech, 14. august 2013 kl. 10.49
Lige en enkelt ting mere.
Skal yngleløgene modne helt færdig på selve løget, eller hvordan gør man? Tager det kraft fra løget?
Som man nok kan læse, er det første år med slangehvidløg, og med det mas jeg havde sidste år med at få de første sætteløg, skal det bare virke.
På forhånd tak for svar :-)
Skrevet af: Tom Andersen, 14. august 2013 kl. 18.14
Hej Ilse
Høster du løg med topløg og lader dem sidde under tørringen vil der efter sigende gå kraft fra hvidløgets fed til modningen. Efter sigende altså for jeg ved det ikke selv, da jeg altid lader dem sidde :-D
Du er så heldig, at der her på havenyt er rigtig mange artikler om hvidløg. Læser du dem, vil du vide det meste :-)
www.havenyt.dk/soeg/?q=hvidl%F8g&g=artikler
Skrevet af: Ilse Bech, 14. august 2013 kl. 22.54
Tak for svar, Tom.
Ja, der står meget om hvidløg, og jeg har læst det hele, men lige det med om yngleløgene, stod der bare at de skulle modne færdig men ikke hvor. Nå, jeg har klippet nogle af og ladet nogle sidde med løgene, så kan det da ikke gå helt galt.
Ang. Kuldepåvirkning, er det så nok med en dags tid på køl?
Skrevet af: Ilse Bech, 14. august 2013 kl. 23.18
Er der nogen der har prøvet at plante hele "knuden" med yngleløg? Jeg læste om det i frøsamlernes beskrivelse af hvidløg? Man skulle så kunne tage løbende af fedende gemmen flere år, det jyder da meget smart, hvis det altså virker!?
Skrevet af: Tom Andersen, 15. august 2013 kl. 6.49
Ilse, jeg har aldrig haft så travlt med at få lagt hvidløgene, at jeg har haft brug for at give dem en "kunstig" kuldepåvirkning.
Så hvor lang tid der skal til aner jeg ikke - desværre :)
Jo større yngelløg, desto bedre og derfor lader jeg altid yngelløgene sidde på planten til (sen) høst og under tørring. De er meget nemmere at håndtere som tørre.
De yngelløg jeg har dyrket har næsten alle blot udviklet sig til hvidløg med kun ét fed og i praksis kun været egnet som sætteløg.
Jeg har heller aldrig sat hele klyngen af yngelløg og umiddelbart vil jeg tro, at det kun er "for sjov" man gør det, da jeg har svært ved at se et fornuftigt udbytte af det enkelte yngelløg. Både som sætteløg og som konsum....pladsen til det enkelte løg er jo meget lille.
Men prøv dog - eksperimenter i haven er jo den halve fornøjelse :)
Så kan du berette her senere?
Skrevet af: Maria A., 15. august 2013 kl. 12.05
Jeg prøvede et år at sætte i august, med det resultat at løgene voksede vildt i efteråret - se stod i hvert fald med grøn top da frosten satte ind, og så rådnede løgene under jorden væk i løbet af vinteren... Så det har jeg ikke gode erfaringer med
Skrevet af: Maria A., 15. august 2013 kl. 12.06
Forresten de læg jeg satte var nogen jeg havde købt i supermarkedet og som havde lagt i køleskabet et par uger. Jeg havde ikke tænkt på at de derved fik en kunstig kldepåvirkning...
Skrevet af: Ilse Bech, 15. august 2013 kl. 15.18
Tak for svar :-)
Hmm, rådne hvidløg, ja det var nu ikke det der var planen.
Jeg har smidt et par enkelte løg i jorden og ser hvad der sker, og så har jeg sat en hel klump yngleløg, bare får at se hvordan de udvikler sig. Jeg har sat den et sted hvor den kan blive stående, måske i flere år.
Ja, Tom, det er nemlig sjovt at prøve sig lidt frem. Mange gange følger jeg ikke de skrevne regler om så tider og plantetider, men tager chancen, ofte dur det slet ikke, men det er altså sjovt når det lykkedes.
Jeg vil prøve om jeg kan huske at skrive hvordan det gik.
Min plan er at være selvforsynende med hvidløg fra næste år, 52 stk, et om ugen, men helst det det dobbelte!!
Skrevet af: John Pedersen, 16. august 2013 kl. 9.03
Jeg er også nybegynder inden for hvidløg, og jeg satte mine for første gang midt i oktober sidste år. og jeg satte 2 slags, estisk rød slangehvidløg og nogle fra den lokale indvandrebutik. Dem fra den lokale blev ligesom Marias rådne i løbet at vinteren, så dem har jeg ikke haft gode erfaringer med, men derimod skal jeg love for at mine slangehvidløg er blevet til nogle flotte løg, med store fed. Så planen er at jeg udlukkende sætter slangehvidløg her til oktober, cirka 150 stk i en såkaldt hvidløgsseng (samme som højbed).
mvh
John
Skrevet af: Ilse Bech, 16. august 2013 kl. 11.00
Ha ha, hvidløgsseng, det ord har jeg aldrig hørt før.
John, jeg satte også nogle alm hvide sidste år, de fleste forsvandt bare. Men slangeløgende kom allesammen og blev rigtig flotte, så det er også kun dem jeg satser på.
150 stk er mange, men dog kun 3 om ugen, og det er egentligt ikke for mange:-)
Har du nogle fif ang gødning eller andet du vil dele?
Skrevet af: John Pedersen, 16. august 2013 kl. 17.32
Hej Ilse.
Jeg syntes Tom rammer det meget godt i 4 indlæg med linket, men prøv evt. også at søge på "slangehvidløg" i søgefeltet i øverste højre hjørne, da der var en længere debat kørende sidste efterår her i forum.
Skrevet af: John Pedersen, 16. august 2013 kl. 18.40
endnu et link.
www.havenyt.dk/soeg/?q=estisk%20hvidl%F8g&g=forum
god læselyst
Skrevet af: Ilse Bech, 17. august 2013 kl. 14.49
Tak for det, ja, der er godt nok meget at læse :-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.