Forum

Opbevaring af agern

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tina Andersen, 27. august 2013 kl. 10.47

Hvordan opbavarer jeg agern fra mit egetræ hen over vinteren, så de stadigvæk er flotte lysegrønne, når jeg skal bruge dem i en dekoration til maj?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. august 2013 kl. 11.31

Hej Tina
Agern har ligesom vi andre en livscyklus. Hvordan undgår jeg "tidens tand". Jeg tror desværre ikke at der er noget at gøre. Da det er et økologisk Forum - ville jeg nok prøve at fryse dem, uden at vide om det vil virke.
Med venlig hilsen
Ingeborg

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 27. august 2013 kl. 12.43

Ikke særligt økologisk, men du kan prøve at sprøjte dem med hårlak... de er jo ikke til spisebrug, som jeg forstår det.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 27. august 2013 kl. 17.18

Kan man ikke tørre dem i en ovn, i lang tid ? .

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 27. august 2013 kl. 20.34

@Søren: jeg tror, de tørrer ind/skrumper - og dermed mister farven. Derfor foreslog jeg (hår)lak, som vil indkapsle fugtigheden.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. august 2013 kl. 20.47

Til tørrede blomster og kranse med bær anvender man "Elefanthud". Ligeledes Spray på dåse til dette formål. Men jeg tror ikke på at de ikke bliver brune. Det er jo naturligt for frøene at de modner og bliver brune.
Jeg tror at du skal over i kunstige agern, hvis de absolut skal være grønne til foråret.
Ingeborg

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 27. august 2013 kl. 23.35

Hej Tina.

Ikke et emne jeg ved noget om, så jeg prøver med lidt kreativ tænkning : kunne det være en idé at konservere dem ? F.eks komme dem i et stort glas og overhælde dem med en eller anden billig spiseolie. Eller komme dem i kogt vand tilsat atamon ?
På disse måder kommer de ikke i forbindelse med ilt, og bliver samtidig holdt fugtige , så de ikke mister noget af deres egen fugtighed. Kunne forestille mig at de derved kunne beholde deres grønne farve.

Hilsen AG

Nyt svar til emnet »Opbevaring af agern«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Opbevaring af agern

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider