Skrevet af: Kristina Duus Jørgensen, 28. august 2013 kl. 21.22
Vi har netop købt et gammelt hus med dertilhørende meget gammel og utæmmet have.
I haven er jeg stødt på denne busk/staude, som jeg er meget i tvivl om hvad er:
På billedet har jeg plukket en lille gren/arm med blade (desværre et par timer visne), bladene er grønne, og sidder sammen 3 på hver sin lille stilk. Ved siden af en gren med nogle frøkapsler, som minder om meget korte ærtebælge. Indeni disse ligger der flere små frø, i en fedtet klar masse.
Busken er ml. 1,5 - 2 meter i diameter og omkring en meter høj. Inden den satte frøkapslerne, har den blomstret med flotte lilla blomster.
Jeg er i tvivl om hvad det er for en, og derfor om jeg må klippe den ned nu (den fylder meget, pynter ikke og grenene virker tunge/tynget af kapslerne, og hænger derfor mere nu end da den blomstrede)?
Tak for hjælpen.
Skrevet af: Freya Grossmann, 29. august 2013 kl. 14.17
Farven passer ikke, men beskrivelse af ærteblomster, bælge og synet af bladene gør:
da.wikipedia.org/wiki/Purpur-Gyvel
Mon ikke, det er den familie, du skal kigge efter på nettet?
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 31. august 2013 kl. 10.03
Det er farvebælg,Baptisia australis. En nem gammel staude i ærteblomstfamilien.
Anne Marie
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 2. september 2013 kl. 11.22
Du kan jo tørre og gemme nogle af frøbælgene. Andre vil måske gerne ha' lidt af dem, og de er ret dyre at købe i frøforretningerne.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.