Forum

Knækket gren på æbletræ.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jens Knudsen, 5. september 2013 kl. 17.32

Jeg har dette æbletræ og sorten er ukendt. Det er 6 meter højt og jeg har aldrig skænket det opmærksomhed med beskæring.

Æblernes smag ikke videre god, men til gengæld bliver de siddende på træet efter blade er faldet af og har en flot rød farve. De bliver spist af drosler i løbet af vinteren.

I år er frugtmængden ekstrem stor på vores æbletræer og dette træ har nu brækket gren nr 2 af.
Grenen sidder 2 meter over jorden.

Hvad er det bedste jeg kan gøre?
Kan træet bevare sin højde på de 6 meter med den skade på stammen der er sket med den brækkede gren eller skal jeg kappe stammen i de 2 meters højde , når vinterens fugle har spist æblerne i toppen af træet.

PS: Træets eventuelle form vil jeg ikke opfatte som skæmmende i min store have. Det der kommer ud af det, vil bare være et vartegn om stor frugtsætning i 2013.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Knudsen, 5. september 2013 kl. 17.37

Her er et billede af træet sidste efterår

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 5. september 2013 kl. 18.54

Træet kan godt leve videre selv om der er knækket så stor en gren af. Hvis du saver den knækkede gren af, vil træet til foråret begynde at overvokse såret og i løbet af nogle år vil stammen hele. Da skaden er sket på dette tidspunkt af året, er der ikke særlig stor fare for svampeangreb i såret.

Det, der bekymrer mig mest er, at det ser ud til at den tilbageværende stamme er af næsten samme tykkelse, der er derfor en vis fare for at en efterårsblæst kan få den anden stamme til også at brække, men skulle det ske, kan du roligt save såret rent og træet vil fortsætte med at vokse. Der kommer nye skud, der hvor toppen er savet af. Af de nye skud udvælger du en til en n y top og fjerner resten.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Knudsen, 5. september 2013 kl. 19.44

Tak Villy for et kvalificeret svar.

Ja, af den resterende stamme ved bruddet er kun halvdelen tilbage.
Nu må det vise sig, om den holder til vejrliget, hvis ikke, benytter jeg din anvisning.

Hilsen Jens

Nyt svar til emnet »Knækket gren på æbletræ.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Knækket gren på æbletræ.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider