Forum

Omlægning af gammel have

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Dennis N., 9. september 2013 kl. 11.34

Hej Alle.

Er ny har på siden, og har et par spørgsmål...

Min kone og jeg har lige købt en kolonihave.
Haven har været brugt som køkkenhave og et større staudebed.
Vi vil gerne have en græsplæne og nogle højbede.

spørgsmålet er nu bare hvordan jeg griber dette an...
Staudebedet er fuldstændig tilgroet og har ikke været passet i mange år.
Min ide er at grave de værste planter op og så fræse jorden? Er det en meget dårlig ide? Vil helst undgå at sprøjte, da det er der vi skal have højbede... Det skal lige siges, at der er en del rødder og jorden er meget fast/ hård

Der hvor køkkenhaven er nu vil vi gerne have græs, der er efter min mening ikke den store opgave, da jorden er løs og rimelig plan. Der er dog lidt ukrudt som lige skal graves op, hvorefter jeg tænker jeg fræser det og trumler det plan...
Er det den rigtige fremgangsmåde?

Håber på svar...

Mvh.
Dennis

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. september 2013 kl. 13.01

Umiddelbart ville det letteste jo nok være at sætte højbede op i den tidligere køkkenhave, hvor jorden helt sikkert er bedre at dyrke i end i det gamle staudebed :)

Jeg ved ikke, hvad der er lettest med staudebedet. Jeg har selv et bed, der er totalt groet til i skvalderkål, og det er jeg gået i gang med at slå med plæneklipperen med jævne mellemrum, og græsset er faktisk begyndt at brede sig pænt ind i bedet. Det er selvfølgelig ikke en lynløsning, men den passer meget godt til det, som jeg kan overkomme i min have :)

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 9. september 2013 kl. 15.22

Hej Dennis

Det lyder som en fornuftig plan, men enig med Anja i, at køkkenhave-jorden nok er bedre egnet til dyrkningen end staudebedet.

Tror ikke, du behøver at fræse bedet - det kan graves igennem med en spade, hvor du fjerner uønsket ukrudt. Ukrudtet vil dog sandsynligvis blive udkonkurreret af græsset over tid.

Skal du af med de opgravede stauder, kan du måske afsætte dem på deljorden.dk.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. september 2013 kl. 18.08

Kommer det ikke lidt an på om det Dennis mener med højbede er nogle store overkommelige kasser i omtrent 6-80 cm højde?
I så fald er det jo fint at placere dem hvor Dennis synes de skal være - Kasserne skal jo under alle omstændigheder fyldes med "lækker" jord. Jeg har et enkelt højbed af omtalte slags og har lagt et gennemhullet stykke plastik ca. 50 cm nede i kassen for at undgå at vandet bare løber durk igennem. Iøvrigt er jeg storforbruger af lecasten til dræn i den slags store plantebede.
mange hilsner
Ingeborg

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis N., 10. september 2013 kl. 9.46

Hej igen.
Tak for svarene!
Sådan som haven ellers er indrettet med sti og hus, er det mest praktisk at anlægge højbedene hvor staudebedet er nu...
Tror det bliver sådan, at jeg tager det værste ukrudt og stauder væk med spaden og så fræser resten.... :-)

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 2. juni 2014 kl. 15.11

Hvis ukrudtet er tidsler/nælder/skvalderkål- er en fræsning ikke nok! Der skal fræses jævnligt mindst sommeren over! Ellers får man bare lavet hver eneste krudtplante til 100 nye.

Jeg HAR lavet den fejl. Og det duer heller ikke at lægge kartofler- medmindre man er vild med at dyrke tidsler og kvikgræs.

En anden metode er at dække med sort plast- forudsætter, der ikke er peberrod, de gror nemlig bare igennem.

Hvis du ikke vil fræse efterfølgende, så skal du lige/rykke krudtet op. Hele tiden, der vil også komme frøukrudt op.

Så regn ikke med, at lave "plæne" medmindre du klipper krudtet ugenligt, så kan du så græs hen i august.

Plæner sås i april/august, og man må ikke gå på den i over en måned.

Alternativt: Så grøngødning- fræs det ned i august, så plæne- Eller vent til april.

Mvh
Tine- grøngødning er også pænt! Og nyttigt!

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis N., 3. juni 2014 kl. 11.24

Hej igen.
@Tine, 1000 tak for rådet om grøngødnig. Kan/ vil det udkonkurrere ukrudet? Jeg har kigget lidt på noget kløver, da det godt kan gå an at gå på ( bruges som en slags plæne ) vil det gå an, eller hvad vil du anbefale?

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 5. juni 2014 kl. 17.46

Det kommer an på krudtet...
Rodukrudt som nælde, tidsler og den slags er kvælstofkrævende, og det gør kløver og bælgplanter: Tilfører kvælstof.

Der er nok desværre ingen "nem" løsning. udover at klippe/fræse jævnligt og blive ved med det. Og så udsætte haveplanerne til næste år.

Jeg foreslog grøngødning fordi, man ikke lige kan så plæne nu, og så har man da noget pænt at se på, men der skal fortsat bekæmpes ukrudt i lang tid. Evt skal det værste graves op, men så kan man jo så grøngødning.

Der findes rigtig mange blandinger af grøngødning, hvilken der er bedst kommer helt an på jordbundsforholdene. Spinat er fx god i afbårne bede i køkkenhaven, honningurt tiltrækker bier, og diverse kløver (og gul lupin) tilfører kvælstof.

Blodkløver er rigtig pæn, jeg har brugt den som kantplante.

Det er en biokrig, der handler om, at holde jorden dækket, så ukrudt ikke slår an (frøkrudt).

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Omlægning af gammel have«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Omlægning af gammel have

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider