Forum

Hvilket træ skal jeg vælge

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christian Diers, 24. september 2013 kl. 16.27

Hej
jeg skal bruge et par træer, til at drænere haven.
Jeg bor i et parcelhus. Hus. træerne skal stå ca 4 meter fra huset.
hvilket træ vil I anbefale?
jeg tænker selv på ahorn. men jeg har ikke den nødvendige viden om rodnettet. det skulle jo nødig være sådan at rodnettet beskadiger murværket (kælder).
Har I nogle gode forslag?

med venlig hilsen og tak
Christian

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 24. september 2013 kl. 17.35

Hej Christian Diers

Hvad mon der vil passe til husets højde og til haven ?

Sådan groft taget kan du regne med at rodnettets størrelse svarer nogenlunde til trækronens størrelse + lidt mere, hvis kronen er højere end den er bred.
Så hvis dit krav om at rødderne ikke må nå kældervæggen er vigtigt at få opfyldt, skal du finde frem til et træ, der ikke bliver mere end ca 4 meter højt.....
Ahorn bliver let 25 - 30 meter højt - så det er ikke et godt valg....
Kugleahorn (Acer platanoides) derimod kunne måske være et forslag - det er en podet udgave af ahorn som når en højde og kronebredde på 4 - 5 meter.

Men det er kun et forslag - og som sagt er det slet ikke sikkert, det passer til huset eller haven....
Jeg vil foreslå, at du låner Jane Schul's bog "Hvilken plante hvor" på biblioteket - der får du megt mere information om mulighederne !
Samtidig får du overblik over de forskellige træers vækstform og krav til jordbund og deres tålsomhed overfor vind, skygge og sol, så det ender med at blive lettere at vælge de træer, du synes bedst om og som kan trives i din have.

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 24. september 2013 kl. 19.33

Hvis de skal dræne for vand, er pil måske en mulighed? De findes jo i forskellige typer, med forskelligt udtryk og højde.
Det er fx nuttet med de små "gæslinger" i foråret. De tåler ret godt beskæring/styning ift sol/skygge behov.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Diers, 24. september 2013 kl. 20.43

Kære Lone og Freya

Mange tak for jeres svar.
Det gav god mening og inspiration

MVH
Christian

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 25. september 2013 kl. 8.41

hængepil er ideel til det

Nyt svar til emnet »Hvilket træ skal jeg vælge«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvilket træ skal jeg vælge

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider