Forum

Hvilken type Acer palmatum?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob Maymann, 2. oktober 2013 kl. 10.19

Hej Forum

Jeg er på jagt efter præcist navn på dette Acer palmatum træ, som min nabo har. Træet står med flotte, røde blade i store dele af året.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britt Pedersen, 3. oktober 2013 kl. 17.48

Hej Jakob
Acer palmatum er meget forskellige, så gå ud i dit Havecenter og se på dem de har, så får du lige den du ønsker dig. Nu her i efteråret kan du rigtig se de smukke farver. Held og lykke.
Britt

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Maymann, 3. oktober 2013 kl. 18.06

Desværre er det ikke helt så enkelt. Jeg var ude i Aldershvile Havecenter (hvor naboens træ er købt for år tilbage), og de så ikke ud til at have den. De kunne heller ikke hjælpe mig videre på baggrund af nogle billeder på en mobil. Nogen der kender svaret - eller et havecenter, der formentlig kan hjælpe mig videre?

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 3. oktober 2013 kl. 20.00

Det ligner meget sorten Bloodgood. En gammelkendt sort.
Anne Marie

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Maymann, 3. oktober 2013 kl. 20.56

Ja, det kan godt være det er den. Synes bare, at de hits jeg får i Google, hvis jeg søger på "Acer Palmatum Bloodgood" er noget mørkere mange af dem - de fleste af dem. Men det kan sagtens tænkes, at det er den. Måske den får mørkere blade, når den bliver ældre?

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Maymann, 3. oktober 2013 kl. 22.26

Tror måske mere vi er ovre i : Acer palmatum 'Fireglow'.

Fandt denne beskrivelse på nettet :

"Acer palmatum Fireglow was developed and propagated by Fratelli Gilardelli Nursery near Milan Italy. The leaves are similar to Bloodgood and Emperor in size, but the height of the tree is around 10' tall compared to 15' - 20' feet for the other two. Both Emperor I and Bloodgood have a deep burgundy color in the summer - Fireglow has more of a true red color and not burgundy. In the spring, the new leaves emerge pinkish red turning to darker red in the summer and finishing with a spectacular scarlet glow. A moderate growth habit - Fireglow is excellent for a medium sized specimen in the garden."

Passer egentlig godt med at det omtalte træ har MEGET røde blade stort set hele sæsonen.

Nogen der kan bekræfte?

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. oktober 2013 kl. 18.03

Hej Jacob

Har du prøvet Roskilde plantecenter, de har et velassorterede sortiment af forskellige planter og de har også forskellige japanske acer. Måske du har held her.
Planteskolen ligger tæt ved dyrskuepladsen .

Hilsen Søren .

Nyt svar til emnet »Hvilken type Acer palmatum?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvilken type Acer palmatum?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider