Forum

Beskæring af ukendte roser i ny have

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marie Eriksen, 3. oktober 2013 kl. 11.54

Jeg har for nyligt fået angang til en meget tilgroet have, som jeg gerne vil shine op. Det er dog første gang i mit liv, at jeg har adgang til egen have, så jeg er helt ny, hvad havearbejde angår.

Situationen er den, at der står en masse roser, rundt omkring i haven, som jeg meget gerne vil have flyttet . Alle roserne blomstre, eller har gjort det tidligere i år, så de lever, men jeg ved ikke hvad der er for nogle slags. De har fået lov til at vokse frit i minimum et års (højst sandsynligt længere) og er derfor blevet meget lange og stængelagtige.

Mine spørgsmål, vedrørende roserne, lyder:

- Er der noget særligt jeg skal tage hensyn til, når jeg skal flytte roserne fra et sted til et andet?

- Jeg vil meget gerne beskære roserne, så de bliver lidt lavere og mere buskagtige, i stedet for lange stængler. Er der nogen god fremgangsmåde til hvordan jeg griber det an, når jeg nu ikke ved hvad det er for nogen slags roser (eller hvordan kan jeg eventuelt tjekke, hvad det er for en slags roser?).

- Og hvornår vi I anbefale beskæring? Skal jeg vente til foråret?

Håber meget at nogen kan hjælpe mig med mit nybegynder haveprojekt :)

Mange Hilsner Marie

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 3. oktober 2013 kl. 17.55

Hej Marie

Pas på med have - du bliver afhængig :)

Jeg er ikke rosenekspert, men hvis du flytter roserne skal du sikre dig at der ikke kommer roser efter roser. Skal der stå en rose, hvor der har stået en anden rose, så udskift jorden under planterarbejdet - grav plantehullet fylde op med andet jord.

Læg evt. nogle billeder op, så vil der sikkert være nogle, som kan hjælpe dig med evt. beskæring på denne årstid.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 3. oktober 2013 kl. 19.14

Biblioteket har også mange fine bøger om roser - både sorterne med billeder i farver og havebøger om pasning m.m.

Jeg kan virkelig anbefale dig at bruge vinteren på planlægning. Jeg overtog selv min have 2.12. Sidste år, og så er vinteren jo bare til at drømme sig væk i. Du har jo den fordel, at du kender lidt mere til havens vækster.

Køb kun havebøger, du har læst fra biblioteket først. Ellers kan man købe sig fattig på bøger, man ikke får læst.
Jeg har købt politikens store havebog, en køkkenhavebog og en beskæringsbog. Resten henter jeg inspiration til her og på biblioteket.

Men hvor ER det spændende at forme en ny have!

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 3. oktober 2013 kl. 19.46

Hej Marie tillykke med dit vildnis, når du vil flytte dine roser, kan du klippe dem ned til en højde af minimum 35 - 40 cm, og det vil være en god idé for dig, at plante alle roserne i f.eks. et hjørne af haven, hvor de kan blomstre næste år, derved kan man se om det er storblomstrende, buket eller måske slyngroser. Til næste efterår (2014) kan du så plante roserne på blivestedet. Hilsen Henry G.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. oktober 2013 kl. 12.30

Du kan godt risikere at der ikke er så mange rødder nede omkring dem, men en stor pælrod, det er min erfaring. Det gælder især gamle roser, der har været klippet ned masser af gange og hvor der er en masse døde grene ved . Den type roser kan være svære at flytte og få gang igen .
hvis er roserne også har været kvalt af græs , så skal du være meget heldig hvis du stadig kan få en god og flytbar plante ud af det .

Nyt svar til emnet »Beskæring af ukendte roser i ny have«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Beskæring af ukendte roser i ny have

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider