Forum

Roden på en hængebirk

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Frank Andersen, 17. oktober 2013 kl. 11.06

Da jeg skal fjerne roden fra et ca. 30 år gammelt hængebirk, ved håndkraft, er jeg interesseret i at kende omfanget og strukturen af roden.
Med venlig hilsen
Frank

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 17. oktober 2013 kl. 16.32

Hej Frank Andersen

De mange arter af birk har tilpasset sig forskellige vækstforhold, men er udbredte i egne med sur jord og et tyndt muldlag / førnelag. De har god evne til at gro selv på stejle skråninger.

Roden er øverligt liggende næsten vandret liggende hovedrødder, hvorfra der nogen steder går næsten lodrette "birødder". Hovedrødderne ligger fordelt rundt om stammen og kan være mere eller mindre krogede afhængigt af de forhindringer (sten, sokler og den slags) de møder. Deres længde målt fra stammen svarer nogenlunde til kronens udbredelse + et par meter mere hos de fuldvoksne træer.
Et udbredt net af trævlede siderødder sørger i samarbejde med forskellige svampe for træets forsyning med vand og næringssalte.

Sådan helt lavpraktisk kan du afsætte en cirkel med stammen som centrum og en diameter som kronen + 3 meter. Det kan godt være en fordel at starte med at grave hovedrødderne fri inde ved stammen og 1 - 2 meter udefter. Når hovedrødderne er gravet fri kan man ved hjælp fra en løftestang arbejde sig ud fra stammen langs med rodens forløb og på den måde løsne rod og rodtrevler i samme arbejdsgang ved så at sige at hive rødderne op af jorden.
Det kan måske spare dig for noget af gravearbejde.
De lodretvoksende siderødder kan ikke løsnes eller fjernes på denne måde - der må spaden og greben gøre arbejdet.

Jeg vil ønske dig god arbejdslyst - pas på ryggen ;-)

Med venlig hilsen fra
Lone

PS - Hvis du kan finde et sted i haven til de rødder, du får gravet op, kan du skabe et fremragende skjul for bænkebidere, skolopendre, biller, salamandre, tudser og mange andre smådyr ved at dynge alt, du graver op af jorden sammen og lade det ligge til naturens langsomme nedbrydning....

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Andersen, 18. oktober 2013 kl. 10.02

Hej Lone
Mange tak for informationen, jeg var bange for at der var rødder, lodret ned under stammen.
/Frank

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 19. oktober 2013 kl. 9.11

skjul den med noget bunddække og lad den stå den forsvinder jo af sig selv - der kommer ingen nyskud

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Andersen, 19. oktober 2013 kl. 19.21

Mange tak for de gode råd og oplysninger om birkerødder.
Roden er nu, efter store anstrengelser, kommet op af jorden, og jeg har sparet en del udgifter til store maskiner, og og sparet udgiften til fitness centeret 😃💪
/Frank

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. oktober 2013 kl. 23.27

@Frank Andersen
Til lykke - jeg kender "suset" når man endelig har fået roden op!
Vi havde 5-6 hængebirke rundt omkring i haven - og 2 ved fordøren. Dem har vi ikke gravet op, men jeg plantede vinca omkring rødderne - også fordi det var oplagt med lidt bunddække der. Det tog mindst 8-10 år før rødderne var rådnet væk. I øjeblikket har jeg et birketræsforsøg kørende. Se mit indlæg-
Mange hilsner
Ingeborg

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 20. oktober 2013 kl. 21.23

Der skal en god ryg til sådan en rod. Det mærker du først i morgen. Flot arbejde.

Nyt svar til emnet »Roden på en hængebirk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Roden på en hængebirk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider