Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. oktober 2013 kl. 0.01
Hej
Ja, nu bliver jeg nok uvenner med en hel del herinde, men jeg fatter ikke, at man bruger strøm for at skabe varme og lys til nogle enkelte planter, som man ligeså godt kunne købe fra de professionelle om foråret.
At opvarme jord og luft og give planter kunstigt lys har efter min ringe mening ikke ret meget med økologi at gøre. Jeg troede at økologi mest handlede om "back to nature" og kunstigt lys og varme er vist i strid med naturen på vore breddegrader. Det ville jo betyde at man sydpå skulle bruge strøm på at holde temperaturen nede, så planter, der ellers ikke kunne gro i sydens sol blev kølet kunstigt ?????
Hørte jeg ramaskriget????
Mange venlige hilsner
Ingeborg
Skrevet af: Tom Andersen, 28. oktober 2013 kl. 6.36
Ingeborg, jeg tror, at du keder dig bravt for tiden :)
Har du tænkt på, at der er nogle, som har solceller på taget og kan bidrage til den fælles husholdning?
Ellers har du da ret, men jeg tror ikke du kan få et "ramaskrig" her på havenyt - der må du nok over i andre fora ........
Skrevet af: Freya Grossmann, 28. oktober 2013 kl. 7.36
Ingeborg: hvis du tror økologi kun er "back to nature", så vil jeg da anbefale dig, at bruge de kolde vinteraftner til at udvide begrebet. Der finde så meget god litteratur og gode hjemmesider om emnet.
Økologisk havebrug bliver ikke som regelsættet for økologisk landbrug, men der er mange spændende ideologiske aspekter at fordybe sig i. Kan anbefale dig at kigge på principperne på ifoam.org.
I øvrigt tror jeg, at energiforbruget på nogle LED-pærer er mindre end i frembringelse af kunstgødning (som der gødes med i konventionelle drivhuse ift. Planter, du mener vi kan købe fra gartnerierne om foråret).
1kg kvælstofgødning bruger 2 kg olie - fosfater graves fra miner i Sydamerika - det er da også energikrævende.
Jeg bruger ikke selv kunstlys, men det kan ikke få mig op i det røde felt, at nogen gør det.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 28. oktober 2013 kl. 8.00
jeg tror at ingegorg godt kan lide at se sig selv på denne tryk
Skrevet af: Mogens; E., 28. oktober 2013 kl. 8.36
Ingeborg.
Jeg kan godt følge din tankegang med spild af resurser.
Men når folk har en hvilken som helst hobby de går meget op i, tænker de ofte ikke så meget på hvad det koster.
Du lagde selv op til ramaskriet, og det er ikke altid lige pænt hvad der skrives.
Skrevet af: Anonym bruger 1, 28. oktober 2013 kl. 8.53
Et par spørgsmål:
Ville det være i orden med kvælstofgødning produceret med dansk vindmøllestrøm i stedet for olie?
Er det i orden med opgravet fosfor i vaskemidler og ikke i glypfosat (RU)? Nedbrydningsproduktet er det samme (AMPA).
Er det i orden ikke at genanvende de plantenæringsstoffer som dagligt skylles ud i toiletterne? Slam må ikke anvendes af økologer.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. oktober 2013 kl. 9.49
@Tom Andersen
Jeg har endnu aldrig kedet mig i mit liv:
www.strikinge.blogspot.dk
www.strikingeshave.blogspot.dk
www.strikinge-selfmade.blogspot.dk
Og det kommer jeg vist heller aldrig til. Men........ jeg er en af DK's hurtigste på tasterne :-)Desuden er jeg it-chef og underviser i EDB i et aktivitetscenter. Gi' mig flere timer i døgnet!
@Mogens Madsen
Jeg har virkelig ikke behov for at se mig selv på tryk. Det har jeg været i mit job som designer på Gutenberghus i mere end 20 år og med ca. 100 sider på årsbasis er dette behov - mere end opfyldt.
@Freya. Jeg forstår, hvad du skriver, og jeg er heller ikke oppe i det røde felt, men jeg bliver harm, når jeg på min aftenrunde i hele vinterhalvåret ser et oplyst kælder/drivhusvindue for at holde liv i 3 pelargonier. :-)
Jeg er helt bestemt ikke den rette til at råbe op om økologi, og jeg har ingen intentioner om at dyrke min have 100 % økologisk, men jeg gør det, som efter min mening ikke er naturstridigt.
Økologi burde ikke være nogen hobby, men en ganske naturlig ting.
Mange venlige hilsner
Ingeborg
Skrevet af: Lis P., 28. oktober 2013 kl. 11.56
Nu er jeg ikke økolog, men jeg tænker mig om hvad jeg gør, samt hvad jeg bruger i min have og drivhuse, men en ting er sikkert skal mine 4 Cliviaplanter til 500 kr pr stk have kunstig lys så får de det, det samme gælder mine dyrt indkøbte cliviafrø.
Ingeborg vil vel bare have svar på alle sine spørgsmål, og hvis hun har tid til at sidde og skrive en masse indlæg så for min skyld ingen alarm.
Skrevet af: ’Trine Petersen, 28. oktober 2013 kl. 12.55
Jeg betragter heller ikke mig selv som økolog, men tænker over hvad jeg spiser, hvad jeg forbruger, hvad jeg smider ud og ikke mindst hvordan jeg dyrker min have.....
Og jeg har en efterhånden anseelig samling af pelargonier og andre ikke hårdføre planter som jeg overvintrer i drivhuset i et lille vinteropbevaringsrum af bobleplast. Jeg bruger ikke tilskudslys, men har en lille varmeblæser stående som slår til når temperaturen kommer under 4 grader. På en vinter som den sidste år, som var virkelig hård, brugte jeg for ca. 1200 kr. strøm. Til sammenligning ville jeg bruge et pænt stykke på den anden side af 5000 kr. hvis jeg skulle erstatte alle de planter hvert år.........og når jeg tænker på hvor meget energi , kunstgødning og vand, der anvendes til at frembringe de nye planter hvert forår, så tror jeg nu at der er balance i regnskabet. Og er det med at vi bare kan købe nyt til næste år ikke et typisk udtryk for vores brug og smid væk kultur? Jeg hygger mig med at overvintre mine planter og bruger lidt energi og penge på det. Jeg finder det tåbeligt når folk ikke samler regnvand, eller når jeg ser trailer efter trailer med haveaffald blive kørt på genbrugsstationen, eller når jeg ser folk nedlægge smukke staudebede for at så græs. Men jeg skriver ikke indlæg om det, for sådan er vi så forskellige og hurra for den mangfoldighed!
Skrevet af: ’Trine Petersen, 28. oktober 2013 kl. 12.57
PS. næste gang du passerer 3 pelargonier i et vindue med tilskudslys, så bank på og fortæl dem at pelargonier sagtens kan overvintres inde uden brug af tilskudslys............de har jo altid været brugt som stueplanter! .o)
Skrevet af: Freya Grossmann, 28. oktober 2013 kl. 13.21
@Hans: N-gødning med vindmøllestrøm er helt OK - den dag vi har overskud af denne type strøm.
Indtil da, synes jeg, vi skal forvalte energien mere fornuftigt end til gødning, som vi kan trække ned fra himlen via ærter, bønner og kløver! Som oven i købet optager CO2 mens de vokser.
Jeg har ikke nok kendskab til RU til at kende indholdet af fosfat, da jeg ikke bruger det i min have.
At slam ikke må anvendes af økologer er jo af hensyn til kvaliteten på andre felter (tungmetaller), så det er at afspore diskussionen.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. oktober 2013 kl. 13.52
Som den Ingeborg jeg er, er jeg som menneske ret "økologisk" og siger tingene lige ud - diplomatiets kunst kan jeg desværre ikke!
Derfor spørger jeg også - for at blive klogere - og melder ud med min egen mening . Jeg kan se at det falder nogen for brystet at jeg siden min indmeldelse i dette forum er kommet med mange indlæg. Så nu har jeg forstået, at man ikke skal spørge så meget.
Takket være dette forum er det lykkedes mig at lære komposteringens kunst - og der bliver ikke brug for vores bålplads til afbrænding af haveaffald. Også takket været en ny stor Viking kværn.
Jeg stiller et spørgsmål mere i dag, og så kommer der en lang pause.
Mange stormomsuste regnvejrshilsner
Ingeborg
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 28. oktober 2013 kl. 14.51
jamen ingeborg kværnen bruger da strøm hos os klipper vi det ud med et ørnenæb og en beskæresaks
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. oktober 2013 kl. 15.10
Ja Mogens - sådan er det. Vi kværner selvfølgelig 8 timer hver dag hele vinteren igennem. Kværnen skal jo udnyttes fuldt ud :-) Mon du også har 1500 kvadratmeter have med omgivende hække?
Mange hilsner
Jeg kværner videre :-)
Ingeborg
Skrevet af: Lone Brems, 28. oktober 2013 kl. 16.03
Hej Ingeborg Hansen
Nej du hørte ikke "Ramaskriget" – for Jeremias' sendebrev vers 15 handler ikke om de timelige ting i Rama, men om en mors sorg over sine børn, der er lagt borte fra hende. Herren trøster hende: ”Græd ikke mere, stands dine tårer ! ... Der er håb for dine efterkommere. Dine børn skal vende tilbage til deres land”.
At samme Jeremias ikke kunne forudse vores nutids trængsler for dette lands beboere og dets naboer er en helt anden ting …. men grædt og skreget i fortvivlelse og uden håb bliver der, alt for tit!
Sådan går det ikke for den, som tålmodigt bringer nogle af sine planter gennem den mørke, nordiske vinter med hjælp fra nogle få LED-pærer. Det er der håb i …. for nogen.
Hvis du nu har en stationær PC med skærm og tilkoblet printer, højtalere, modem og router tændt ca 6 timer om dagen, så har du på et år brugt 503 kWh – ca det halve, hvis din PC er en såkaldt ”bærbar”.
Læg så hertil, at du ved at bruge computeren også forbruger energi.
At læse ca 20 mails om dagen hver dag i et år, forbruger samme mængde energi, som går til at køre ca 1000 km i bil.
Bruger du søgemaskiner for eksempel 2,5 timer pr dag bruges energi svarende til et CO2 udslip på næsten 10 kg pr år.
For bare at holde alle serverne i gang for eksempel hos Microsoft forbruges energi svarende til 40.000 husstande i Danmark.
For at holde Facebook kørende døgnet rundt 365 dage om året bruger serverne energi svarende til 70.000 husstande i Bruxelles.
Og forbruget forudses at stige og stige og stige... (men nu er det jo ikke alle beskåret at se ind i fremtiden !)
En meget senere bidragyder til Det nye testamente skriver ”Den af jer, der er uden synd skal kaste den første sten.....” (Johannesevangeliet kap 8)
Helt ærligt Ingeborg:
Overvej at lave et risgærde ud af alt dit hækafklip....
Det kan også være en mulighed at gi' naboen en kop kaffe og en skive friskbagt brød og så få gang i snakken om naturens husholdning. Og bagefter gi tid og rum for lidt leg med naboens børn, så latteren kan høres gennem den første, den næste og den tredje hæk.....
Eller måske er det en mulighed at beslutte at lytte til Minik Rosing's Rosenkjærforedrag i 2014....
Disse livsytringer giver håbet næring – uden håb går livet ikke.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. oktober 2013 kl. 16.36
@Lone Brems
Tak for dit velmente bidrag her. Jeg citerer:
"Det kan også være en mulighed at gi' naboen en kop kaffe og en skive friskbagt brød og så få gang i snakken om naturens husholdning. Og bagefter gi tid og rum for lidt leg med naboens børn, så latteren kan høres gennem den første, den næste og den tredje hæk....."
Du er da vist romantiker :-) Virkeligheden ser anderledes ud.
Det forholder sig desværre sådan at mine naboer forlod huset i nattens mulm og mørke for snart 3-4 år siden. Siden har vi boet ved siden af et "Torneroseslot". Hvis du kigger godt på billedet kan du lige ane den sorte OTTO skraldespand. Nu er huset heldigvis totalt renoveret efter at en tømrer har købt det på tvangsauktion og lejer det ud til "pæne" mennesker, som får masser af havearbejde de næste mange år
mange hilsner
Ingeborg
Skrevet af: Lis P., 28. oktober 2013 kl. 16.50
Når nu du er så dygtig til alt det her PC halløj så rotere dine billeder ellers falder ukrudtet ud og ned i min PC.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. oktober 2013 kl. 18.39
Hej Lis P.
Det sendte billede vender rigtigt - jeg ved ikke hvorfor det står på hovedet her - og det kan jeg desværre ikke rette på.
Med venlig hilsen
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.