Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. oktober 2013 kl. 17.21
Vi har sikkert allesammen vores yndlingsredskaber. For mit vedkommende er det min gamle spade, som vel er 50 år gammel. Jeg leder med lys og lygte efter en tilsvarende spade.
Alle nye spader har blade, som er mere krumme. Min gamle spade har et krumt skaft, mens bladet er mere lige. Jeg stikker kanter af med det - og det går bare derudaf. Skaftet er ved at knække, men Gaffa Tape har forhindret et endeligt brud.
Jeg har en spade mere, men den passer ikke til mig.
MIN spade er den, som på billedet ligger bagest og man kan se at de 2 andre krummer mere.
Jeg ved ikke, hvor jeg kan få sat et nyt skaft på spaden, for der skal vel en smed til det?
I håb om hjælp
Ingeborg
Skrevet af: Freya Grossmann, 30. oktober 2013 kl. 18.08
Hvis det fortrinsvist er til kanter, kan man få sådan en dims her: www.harald-nyborg.dk/p3195/
Den er supergod til kanterne.
Men den er ikke god til andre opgaver.
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 30. oktober 2013 kl. 18.58
Hej Ingeborg,
Jeg har fundet en supergod, let og effektiv kantskærer her:
www.leboelsmedie.dk/un-products/
Kig under produktoversigt 4, sidste side.
Den er holdbar og solid og vejer ikke ret meget. Det er virkelig kram.
Du kan selv kigge deres kataloger igennem - det kan være, at de også har din spade. De sælger gerne til private og sender tingene. Du skal skrive til dem og få pris på det, du er interesseret i.
Det kan også være, at de vil lave den til dig.
Elsebeth
Skrevet af: M M, 30. oktober 2013 kl. 19.56
Hej Ingeborg
Det er muligt selv at skifte skaftet. Det er monteret med to nitter, der skal fjernes først. Man kan save "hovet" af, eller bore dem ud med et metalbord.
Så skal man finde et skaft af samme facon, som det gamle.
Det er muligt det skal tilpasses lidt.
Så sætter man skaftet på plads og så borer man to nye huller og sætter to nye nitter i, hvis nitter ikke kan skaffes, kan man sætte to bolde I i stedet for (men de stikker jo ud)
Håber du har mod på at få skiftet skaftet, for det lyder som om du er glad for din gamle spade
Mvh Michael
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. oktober 2013 kl. 20.02
Tak for svarene.
Jeg har sådan en kantafstikker - men det går alt for langsomt for mig. Den bruger jeg til at hakke grønt affald i stykker med. Det er den god til! Med spaden kan jeg stikke over 100 meter af i løbet af en dag. Så jeg leder efter en spade med nøjagtig det samme smig.
@Michael. Tak for svaret, men kan man ikke få en smed til at nitte et skaft på igen? Lidt dumt med Bolte eller maskinskruer strittende ud.
Ingeborg
Skrevet af: M M, 30. oktober 2013 kl. 20.50
Hej Ingeborg
Jeg ved ikke om en smed vil tage en så lille opgave, men prøv at spørge dem. Jeg håber det lykkes.
Mvh Michael
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. oktober 2013 kl. 14.52
Hej Michael
En timeløn er vel en timeløn- uanset om opgaven er lille eller stor, så jeg prøver at fedte mig til en repareret spade.
Med mange hilsner
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.