Skrevet af: Tine Horsum, 2. november 2013 kl. 15.09
Desværre er mit læ/skyggehegn i laurbærkirsebær frosset ihjel i de seneste vintre. Jeg var ellers meget glad for det, da det var relativt hurtigtvoksende- og hurtigt gav læ og skygge.
Nu skal det så væk, men hvad kan jeg så plante? Det går vel ikke med det samme igen. Jeg har lidt overvejet bambus, men...
Det skal stå mod syd og øst og her kommer især i foråret iskold vind fra øst. Mod nord og vest er der allerede læ, det er "skærm" om en lille terrasse der er ude i haven op til bålpladsen, men den skal skjule os mod vejtrafik, vind og sol. Min nabo holder sin grund meget klippet og bar, så der er brug for skærm/læ.
Mvh
Tine
Skrevet af: Søren S Duun, 2. november 2013 kl. 16.41
Hvad med potentilla fruct?. Den er taknemmelig . Ellers er der også taks , snedriverbusken, forskellige viburnum arter du kan bruge.
Der er nok at tage af.
Skrevet af: Tine Horsum, 17. november 2013 kl. 13.47
Tak for svaret. Men det bliver for lavt. Det skal op i 2.3 meter- helst. Ikke en pæn terrassehæk , Det er en terrasse et sted i haven. Ellers ville det være et godt forslag! Potentil er så nydelig. taks er for langsom, og uægte jasmin "dufter" for meget. Men det kan måske være det-
Det skal helst vokse hurtigt og være stedsegrønt med blade. Taks- ja tja, men ikke til mine katte- De elsker ar løbe op i træer/buske. Deres ynglinsk stedse et eller andet røg desværre for nogen år siden. (En slags cypres).
Mvh
Tine
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 19. november 2013 kl. 10.43
storbladet buxbom må være ideel til formålet
Skrevet af: Tine Horsum, 8. april 2014 kl. 23.29
Tak for svar.
Har storbladet buksbom, men den er ikke ligefrem hurtig? Har den i forvejen, så kan tage stiklinger. De lugter bare af "kirkegård".
Overvejer lidt, at de små selvsåede tjørn, og dito liguster i blanding, kan gøre det? Liguster bliver til en stor busk, og som tjørn kan man klippe, det væk, der er i vejen? Ja- og mirabellerne, jeg er bare ikke så vild med gule mirabeller (frugterne og hvepse).
Mvh
Pinny
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.