Skrevet af: Jan E, 24. november 2013 kl. 9.01
Jeg spørg med udgangspunkt i mine kirsebær-laurbær:
Sker frostskader først når jorden er frosset helt (med dagsfrost = permanent, over flere dage) og bladene ikke kan få vand ELLER er alm. let _natte_frost også et problem?
Jeg vil i år pakke mine kirsebær-laurbær helt ind, men vil ikke gøre det før det vitterlig er nødvendigt og nytter noget.
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 24. november 2013 kl. 9.13
Frostskader sker når planterne er forhindret i at trække vand til den fordampning, der sker fra bladene, når solen skinner på planterne. Det er derfor yderst sjældent, der sker frostskader på kirsebærlaurbær før vi kommer hen i slutningen af februar - begyndelsen af marts, når solen igen begynder at få magt. Her opstår skaderne når jorden er frossen og solen udtørrer bladene så de får brune pletter og i værre tilfælde bliver helt udtørrede og visne. I sidste tilfælde er grenene som regel også udtørrede. I de fleste tilfælde vil kirsebærlaurbær dog skyde fra jorden igen.
Ekstrem lave temperaturer, minus 20 grader eller lavere, skader hele grenpartier på mange planter, også løvfældende, men det er en anden type skader.
Skrevet af: Jan E, 24. november 2013 kl. 10.14
Villy, takker - det var lige dét jeg ville ha' bekræftet.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. november 2013 kl. 12.52
@VillyOgså tak fra mig
Som så mange andre har min søster plantet laurbær kirsebær som en lille hæk, der skal adskille urtehaven fra prydhaven. Hun plantede disse buske fordi de så ud af noget med det samme og var overkommelige i pris.
Sidste år frøs hele molevitten og hun var på nippet til at hive hele rækken op. Imidlertid skød de igen fra bunden og da hun er en gammel dame, blev de stående. Sikkert med udsigt til at de fryser helt ned igen denne vinter.
Hun er ikke i stand til at skaffe dække til dem, i hvert tilfælde ikke naturligt materiale i form af grangrene etc. Hun skal jo også betale for at få det fjernet igen (Min søster er 87 og bor lige syd for grænsen).
Jeg skriver dette, for at advare mod at man planter laurbærkirsebær som hæk på vore breddegrader, hvis man ikke kan beskytte dem sidst på vinteren.
Med venlig hilsen
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. november 2013 kl. 12.53
Ps.
Jeg har i sommer fjernet en flot opstammet - ikke den almindelige laurbærkirsebær - men en art med bredere og større blade, fordi jeg var træt af at pylre om den vinter og sommer.
Ingeborg
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 24. november 2013 kl. 15.14
For en del år siden blev der udvalgt nogle danske kloner, som er mere hårdføre. Det er min erfaring, at hvis disse plantes i let skygge, så får de stort set aldrig frostskader - selv uden vinterdækning.
Da dansk producerede planter er lidt dyrere end de hollandske kloner, der ikke er tilpasset det danske klima, vælger mange ofte at se efter prisen i stedet for DAFO mærket. Det er det mange betaler prisen for med de vintre vi har de sidste år.
Skrevet af: Tine Horsum, 30. november 2013 kl. 14.23
Tjah mine døde forrige vinter. Ellers trivedes de, sætte bær, der endda spirede.
Jeg valgte mine som "hegn" om en terrasse i haven, og de stod her da i 17 år. Mine var billige planter fra det der unævnelige hollandske firma.
De er kun vinterhårdføre i "mildt klima"- jeg ville nu godt turde prøve igen- et andet sted. Bare ikke med de hollandske.
Jeg bor med hav på to sider (V og N) + isnende østenvind om foråret.
Mvh
Tine
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.