Skrevet af: Bente Røsling, 5. december 2013 kl. 13.34
Hej, er der nogen der har erfaring med at bearbejde robinietræ? Jeg har hørt at det er meget hårdt og vanskeligt at slå søm i. Kan man save det med en almindelig håndsav uden større problemer?
Mvh. Bente
Skrevet af: Mogens; E., 5. december 2013 kl. 17.29
Robinia træ er med traditionelle træbearbejdsnings maskiner forholdsvis nemt at bearbejde. Træet kan slibes høvles og bores med fint resultat, savning med håndsav kan være vanskeligt. Skal der bankes søm i kernetræet slår hammeren tilbage, derfor skal der forbores. Der skal også forbores til skruer.
Robinia kernetræ har særdeles god holdbarhed. Middel holdbarheden for Robinia træ, ved direkte jordkontakt er ca. 30-35 år inden træet er rådnet helt væk. Derimod forgår splint træet hurtigt.
Skrevet af: Bente Røsling, 6. december 2013 kl. 10.49
Det lyder lidt barskt. Kender du (eller nogen andre) noget til kastanjetræ mht. hvordan det er at forarbejde? Eller hvor man kan skaffe (købe) naturtræs-stolper af lærk? den del af konstruktionen som ikke har jordkontakt behøver jo ikke være af robinie.
Skrevet af: Søren S Duun, 6. december 2013 kl. 12.05
For år tilbage købte jeg stolper og lægter gennem poda hegn og de havde dengang Robinietræ, som jeg varm kan anbefale. Det var hellere ikke særligt dyrt . Men meget hørt at arbejde med og umuligt st slå kramper i .
Det sige at det skulle have samme holdbarhed som egetræ men det tror jeg nok er en overdrivelse . Om pode hegn også gør i lærk ved jeg ikke , men det er værd at undersøge .
Skrevet af: Mogens; E., 6. december 2013 kl. 21.35
Træs holdbarhed i jord i ca. tal, alt efter jordens surhedsgrad, vand tilførsel og kernetræ.
Gran 6 år
Poppel 7 år
Douglasgran 10 år
Cypres 12 år
Lærk 14 år
Thuja 15 år
Eg 28 år
Robinie 36 år
Jernbanesveller 100 år
Skrevet af: Søren S Duun, 6. december 2013 kl. 21.51
Ok så må jeg tro på det for jeg har altid troet at træ der voksede langsom var lig med hårdt træ, mens Robinien, der vokser hurtigt ikke var så holdbart.
Det var i forbindelse med at jeg skulle lave et kanin løbe gård at jeg indkøbte disse lægter hertil . Det var nok det bedste og robuste bur jeg fik lavet.
Men at træet var hårdt opdaget jeg da jeg skulle til at sætte net på . Jeg måtte bruge skruer med store hoveder , frem for kramper som var købt til formålet .
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.