Forum

Søren Ryge og aske i haven…

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 11. januar 2014 kl. 17.27

Jamen, jeg er da glad for at andre tænkende mennesker er nået frem til det samme, som mange af os med brændeovn (der jo selvfølgelig KUN brænder med RENT træ), nemlig at asken i moderate mængder er et glimrende mineraltilskud at bruge i sin have, udstrøet efterår og vinter.

OG, at det er lovligt!

Miljøstyrelsens anbefaling om at smide asken i skraldespanden er i denne sammenhæng desværre, som så ofte før, politisk præget.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 16. januar 2014 kl. 19.20

Jeg er enig i, at det er en god ide at bruge aske i køkkenhaven, men at det handler om sund fornuft med kun at bruge en mindre mængde.

Det ca. 100 årige bøgetræ, som vi fældede og brændte gav 20 rummeter brænde, og skal det recirkuleres må det give aske fra 0,2 rummeter brænde pr. år til udstrøning på ca. 70m2. Jeg tror det svarer til 5 l aske - et sjus.

Jeg har i snart 30 år brugt træaske i min have, men kun i begrænset mængde. Vi fyrer kun med brændeovn og ca. 8 rummeter pr. år. Jeg bruger under halvdelen af den askemængde, vi producerer. Resten afleveres pænt til kommunen - gad vide, hvor de gør af det?

Jeg begrænser mængden for ikke at få for meget kalium i jorden, da det kan påvirke plantevæksten, hvis der bliver ubalance mellem plantenæringsstofferne. Jeg bruger også at drysse lidt i kompostbunken. Rent praktisk begrænser jeg udbringningen ved kun at komme det på de bede i løbet af vinteren, hvor der skal dyrkes løg og porrer, dvs. ca. hvert 4.-5. år og i en mængde som svarer til en stor håndfuld pr. m2. Desuden får jorden under frugttræerne et drys med nogle års mellemrum.

Træakse indeholder vigtige næringsstoffer, men meget aske kan forrykke forholdet mellem næringsstoffer i jorden, så brug det med måde. Det er sund fornuft.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 16. januar 2014 kl. 19.22

Jeg vil lige tilføje, at jeg ikke tænder op med avispapir, men bruger tændblokke af presset træ og behandlet med parafin. Det er bedre at tænde op med, giver mindre sod i skorstenen og mindre forurening i min havejord.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 16. januar 2014 kl. 20.35

Super, Karna - så vil jeg da også til at bruge en del af min aske i haven :)

Jeg bruger mellem 2-3 rummeter brænde i løbet af en vinter, så en god del af asken kan godt blive i haven, kan jeg se!

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 16. januar 2014 kl. 21.36

@Karna: hvad kommunen gør; de sender det til forbrændingsanlægget, hvor det brændes igen.
Asken derfra (kaldet slagge) modnes og bruges som vejfyld i stedet for grus.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 16. januar 2014 kl. 22.37

Jeg har altid brugt aske fra brændeovnen som et godt tilskud af fosfor og calcium til jorden , og det virker fint , vores nye liguster hæk fik en hel aske i 2012 og groede utroligt hurtigt op i en højde på mere end 150cm.
Vi fyrer kun med rent træ ,og bruger miljø rigtige tændblokke til at tænde op med.

Peter A.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 17. januar 2014 kl. 0.11

Det er ikke nok at tænke, at vi har brugt aske i rigtig mange år, og det er gået godt. Problemet med ubalance kommer netop efter mange års udspredning af for store mængder af træaske.

Det gælder om at finde en afbalanceret brug af asken Måske skulle asken i virkeligheden tilbage til skovene og ikke ud under vejene. Det må være der, det hører til.

Nyt svar til emnet »Søren Ryge og aske i haven…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Søren Ryge og aske i haven…

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider