Forum

Laurbærtræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Alex Pedersen, 5. februar 2014 kl. 11.38

Hej Havenyt

For 1½ års tid siden fik Jeg et opstammet laurbærtræ, på en lille halv meter. Det første år har det stået på en vestvendt, lukket altan uden problemer. Og nu er Jeg flyttet, så det står på en lukket, østvendt altan. Træet skyder fint og er begyndt at sætte af til få blomster. Træet står i en potte der er 20 cm. i diameter, og det har fået lidt gødning til at overvintre på. Nu her efter et halvt års tid - her til vinter, er træet begyndt at udvikle noget harpiks-lignende klister på bladende. Så ville jeg høre om der er nogen der har erfaring med laurbærtræer? Eller ved hvad det er, kan skyldes, og generelt bare andre tips & tricks om laurbær…

Mvh. Alex Pedersen

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 5. februar 2014 kl. 13.39

Hej Alex Pedersen

Et bud kunne være at det er skjoldlus-eskrementer - prøv at kigge efter langs ribberne på bladenes underside. Her kan du måske finde de karakteristiske 1 - 2,5 mm lange lysebrune hvælvede "skjolde".

Hvis det passer med dit fund er behandlingen enkel - insektsæbe, en svamp eller klud til at gnide "skjoldene" af med. Efterfølgende afskylning med kuldslået vand.
Behandlingen gentages med nogle ugers mellemrum - og man skal forvente at måtte tjekke sine planter jævnligt.

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alex Pedersen, 24. februar 2014 kl. 13.49

Hej Lone

Tak for det gode svar.
Det så ud til at ha været skjoldlus der havde været på spil. Og nu her efter nogle behandlinger, er jeg sluppet af med det hele.
- Endnu engang tak for rådet.

Nyt svar til emnet »Laurbærtræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Laurbærtræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider