Forum

Bark podning af blomme

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Annette H., 22. februar 2014 kl. 12.34

Jeg læste i en anden tråd, at det ikke anbefales at barkpode på stenfrugter, men når jeg nu har et ca 15 år gammelt blommetræ, som jeg enten skal fælde helt eller bibeholde den nederste 1m af stammen og pode nye kviste på, så lyder sidstnævnte mest spændende.
Hvad er årsagen til at barkpodning ikke skulle fungere på stenfrugt?
Hvornår på året vil det være smartest at gøre det, hvis man alligevel vil gøre forsøget?
Jeg har nogle gamle blommetræer, er ikke helt sikre på hvad det er for nogle, men de giver efterhånden kun meget få frugter og har vist nået deres udløbsdato, så dem ville jeg prøve at redde ved at pode dem på min "stub".

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 22. februar 2014 kl. 19.32

Hej Annette
Det står i alle bøger om podning at stenfrugt ikke egner sig til barkpodning, i stedet anbefales at lave skråsnit på podekvisten og et lige så bredt snit på siden af stammen og så sætte de 2 sammen, så begge sider passer nøjagtigt mod hinanden.
Min erfaring er også at måske kun 10% af barkpodninger lykkes på stenfrugt, så brug den mest effektive måde.

www.de-gamle-sorter.dk

Nyt svar til emnet »Bark podning af blomme«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Bark podning af blomme

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider