Skrevet af: Dorthe Svendsen, 23. februar 2014 kl. 11.59
Har lige købt en sommerhus grund der første gang blev til plantet i 1964. Mod nord og øst er der grantræer på ca 12-15 m. De er op stammet 2 meter op. Vi er nu meget i tvivl om hvad der er mest rigtig. Skal vi fælde de gamle træer og plante nyt, af hensyn til sikkerhed.
I tilfælde af nyplantning, hvilke sorter af gran og fyr skal vi vælge. Det må gerne være sorter der er tætte og ikke alt for høje.
Mvh. Dorthe.
Skrevet af: Lone Brems, 23. februar 2014 kl. 12.56
Hej Dorthe Svendsen
Tillykke med sommerhuset - og med virketrangen !
Det er nok lettere at komme med nogen forslag, hvis du lige fortæller, hvor vindudsat stedet er og hvad jordbunden består af...
Venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Dorthe Svendsen, 23. februar 2014 kl. 13.17
Tak. Og ja selvfølgelig😊. Huset ligger 500 m fra havet. Så det blæser en del. Vi er ikke helt sikre på jordbundent endnu. Men de oplysninger vi har siger at det er sandbund.
mvh. Dorthe
Skrevet af: Tom Andersen, 23. februar 2014 kl. 13.20
Er det ikke synd at fælde træerne ? Sådan nogle tager det jo 40 år at få igen ;-)
Er der nogen tegn på, at de er svækkede? Er der ikke det, er det da synd at fælde dem-de gavner jo fuglene, som finder føde i barkens revner og furer og kogler er jo en sand madpakke...
Skrevet af: Dorthe Svendsen, 23. februar 2014 kl. 14.52
Du har fuldstændig ret i at det vil være synd at fælde dem.
De er 50 år gamle. Der er et par stykker i rækken der er udgået, og der er dynger kvas og grene op omkring så ved ikke helt hvordan resten af rækken har det.
Vi skal bygge nyt hus som kommer til at ligge ret tæt på og det er der min bekymring ligger.
Skrevet af: Anonym bruger 1, 23. februar 2014 kl. 16.07
Hej.
Jeg ville fælde hele molevitten, når I alligevel skal rode med nyt hus. Det der bliver aldrig godt.
Det var en kæmpe fejltagelse, da man for 40-50 år siden, i nye udstykninger, plantede gran og fyr som førstegangsplantning.
Det er fint de første 10-15 år, men det er altså skovtræer som vil til himmels. De bliver bare i bunden som giver undertræk, og de er ikke til at underplante med noget, fordi de store træer løber med alt vandet.
Ryd det hele og sæt så nogle store buske eller små træer, som hører til den danske fauna. Helst nogle som kan døje at blive sat ned på roden så tætheden og læet i bunden bevares.
Mvh. Hans
Skrevet af: Mogens; E., 23. februar 2014 kl. 17.04
Helt enig med Hans.
Var det mine graner ville jeg fælde dem inden næste storm og det vil pynte gevaldigt på huset hvis de kommer væk. Som det er nu med de stamme, er haven åben for hunde og affald. Plant evt. forsythia eller gyvler, endelig ikke rynket rose (hybenrose) da den breder sig voldsomt.
Skrevet af: Tom Andersen, 23. februar 2014 kl. 17.25
Det kunne måske også være en ide at høre dine nye naboer, hvad de mener? På billedet ser man jo tydeligt, at det ikke kun er dig, som har de skønne træer.
Det er så let at udføre motorsavsmasakren, men så svært at få noget tilsvarende....
Som en mellemvej kunne du starte med at undersøge, hvilken jord du har og hvilke planter der trives der. Efterfølgende kunne du opstamme alle træerne og underplante med de planter, som du kunne tænke dig i fremtiden. Når de har fået fat kan du jo fælde, hvis du stadig ønsker det. På den måde undgår du en længere periode helt uden beplantning.
En god opstamning og fældning af svage træer vil reducere risikoen i den nære fremtid til nær nul.
Skrevet af: Dorthe Svendsen, 23. februar 2014 kl. 18.28
Takker for alle gode råd. Går nu i tænke boks og undersøger træer og jordbund.
Mvh Dorthe.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 24. februar 2014 kl. 8.30
da træerne står mod nord hvor vi faktisk aldrig får storme fra kan jeg ikke se der er nogen risiko for det nye hus
Skrevet af: Judy Jensen, 7. april 2019 kl. 14.55
Hold fast I at det er en sommerhusgrund og vær tro mod den bevoksning som hører området til - typisk er det planter der tåler sandjorden og blæsten. Vores sommerhus ligger i et område hvor der primært er fyrtræer som klitfyr og nogle med Østrigsk fyr. Der findes også dværgfyr. Vi sætter selv to hegn lidt forskudt yderrække og inderrække. Så han man fælde en række ad gangen når de bliver for store, uden at miste privathed. Hver år kommer der små skud af fyttræer og dem sætter jeg til side, så de kan vokse sig til, så har jeg dem at sætte, når tog hvis nogle af træerne går ud.
Til den ene side, hvor der ikke er behov for at lukke af er der plantet klitrose/ hybenroser....samt lidt pletter af landplanter....
Et sommerhus skal ikke ligne haven derhjemme og skal være nem at holde
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.