Skrevet af: S B, 12. marts 2014 kl. 12.56
Hejsa :)
Et spørgsmål om en nabostrid jeg håber I kan hjælpe med.
Vi har bygget til på vores Kolonihave og har bygget i skæl.
Vi fjernede hækken efter aftale med naboen.
Her to år efter gider vores nabo ikke "glo på" vores hus mere og vil derfor plante hæk helt op ad huset..
Det er vi selvfølgelig ikke interesseret i, da hækken vil vokse op i vores tag, tagrende, samle fugt op af træbeklædningen, gøre at vi ikke kan komme om bag vores hus hvis nødvendigt.
Må vores nabo plante hæk helt op af når der er bygget i skæl? :)
Håber I kan komme med lidt hjælpende viden.. :)
Mvh MB
Skrevet af: Peter A., 12. marts 2014 kl. 17.52
Ifølge loven skal der være mindst 2,5 m fra huse
til skel i kolonihaver , det kræver bl. a brandmyndighederne....................
Peter A.
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 12. marts 2014 kl. 19.01
Hej M B.
Jeg undrer mig også lidt over, I har bygget i skel. Normalt skal der søges om byggetilladelse, og som Peter skriver skal der være min. 2,5 m fra hus til skel. Så hvis det kun er naboen, der har givet grønt lys for tilbygningen, kan i komme i en gevaldig knibe.
Hilsen AG
Skrevet af: S B, 12. marts 2014 kl. 23.05
Hej Peter og AG,
Vi har selvfølgelig fået en byggetilladelse af bestyrelsen :)
Og i vores Kolonihave skal der være 5 meter imellem husene, og her afhænger det ikke af skellet men hvor naboens hus ligger. Så vi må gerne bygge til skel hvis vores naboens hus bare ligger 5 meter væk..
Men nu var det ikke det mit spørgsmål gik ud på ;)
Jeg spurgte I ved om man må plante hæk helt op ad naboens hus, hvis huset med tilladelse er bygget i skel. Så er det jo huset der danner "hegn/hæk/grænse" istedet for.
Skrevet af: Freya Grossmann, 13. marts 2014 kl. 6.26
Jeg ville spørge bestyrelsen... Det lyder til, det er dem, der laver reglementerne, og ikke kommunen. Og så er der jo ingen herinde, der kan sige, hvordan reglerne er.
Når du har bygget helt op i skel, er der jo risiko for, at naboen gerne vil plante hæk eller sætte gyngestativ eller andet op på sin egen grund - helt op i skel.
Jeg kan egentlig godt forstå naboen - men kan da godt se, at det også er træls for jeres træværk med en hæk. Kan en fin klatreplante måske være et kompromis?
Skrevet af: J. H., 13. marts 2014 kl. 7.42
I vedtægterne for jeres haveforeningen skulle der gerne stå et par linjer og paragraffer om beplantning i skel og der er måske også tilføjet: at hus eller hegn også danner "hæk" i skel - eller måske noget helt tredje i form af deklarationer med den kommune grundene lejes af. Bestyrelsen har deklarationerne.
Jeg kan godt forstå jeres nabo igen ønsker noget grønt at se på i skellet - det er en del af hele essensen og ånden i kolonihavelivet.
Under alle omstændigheder (hvis paragrafferne bl.a. beskriver naboenighed om beplantning i skel m.v.) kan jeres nabo vælge, at plante al den hæk han vil alligevel, men vel og mærke inde på hans egen grund med afstand til skel & selv holde/klippe hækken på begge sider.
Hvis det var min nabo der havde været så flink for et par år siden at sige ja til, at fjerne hækken så jeg kunne bygge i skel - ville jeg møde ham på halvvejen og hjælpe med en ny grøn løsning, han også ville blive glad for.
Ønsker jer en god sæson :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.