Forum

Nøgne snegles indtogsmarch

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 2. juli 2004 kl. 16.18

Efter læsning af utallige skriverier om mange haveejeres plageånd over alle plageånder den ibiriske/spanske skovsnegl vil jeg forsigtigt konkludere, at der ikke findes en simpel og effektiv løsning, som alle kan tage til sig og anvende med succes.

MIN BAGGRUND:
Jeg er i den lykkelige, men så sandelig også udfordrende situation, at jeg kan dyrke grønsager på såvel en udpræget sandet jord og som på en udpreget leret jord.

På den hjemlige grund med den sandede jord er der etableret 7 højbede samt et drivhus.

I drivhuset dyrkes der tomater, agurker og peber/chili, mens afgrøderne i højbedene er kartofler, gulerødder, hvidløg, spinat, dild, persille, kørvel, grønkål, spidskål, vinterkål og blomkål samt sidst og ikke mindst salat.

Gulerødder og diverse kålplanter dyrkes under fiberdug/bionet.

På grunden er der absolut ingen snegleproblemer. Nøgne snegle forefindes ikke.


Anderledes er det på den lerede jord i et kolonihaveområde, der mod øst grænser op til et stort engområde.

I engen er der masser af de famøse snegle, og de takker aldrig nej til enhver invitation om at kigge indenfor.

Jeg har erfaret, at det ligefrem skaber trængsel på sneglenes motorvej, hvis der er dækket op med det altfavnende grønne bord.

Jo grønnere desto flere snegle, vil jeg hævde.

Jeg har således konstateret, at sneglene er sjældne gæster i bede med masser af bar jord, hvorimod de med iver flokkes, hvor bevoksningen er tæt.

På den lerede jord dyrker jeg i øvrigt kartofler, rødbeder, dild, persille, rodpersille, porrer og løg.

Senere på måneden vil der blive plantet et par rækker med Senga Sengana jordbær på et ledigt areal.



På den sandede hjemlige jord anvender jeg både jorddække og andre mere eller mindre økologiske tiltag, men på den lerede jord tvinges på grund af sneglene til den bare jords politik.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 3. juli 2004 kl. 0.39

Har du heller ikke de små 0,5–1 cm store nøgne snegle? Dem har vi mange af, men de er kun et problem for salaten. De gnaver lidt i andre ting, men det gør ikke noget, da de kun laver små huller. Men i salaten er det ikke så rart. Og så har vi de almindelige snegle med hus samt mængder af vinbjergsnegle. Men de spiser stort set ikke af planterne og foretrækker at raspe hen over jord og planterester, så de gør vel mest nytte.

Men de små bavianer – de er irriterende!

Og apropos dræbersnegle så fik jeg et tip fra en amerikaner i dag. De har spændt uisoleret kobbertråd omkring bedene i ca. 1 cm's højde. Sneglene kan ikke lide kobberet og bliver ude. De har stor succes med det. Tippet er hermed givet videre!

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Ellyton, 23. maj 2005 kl. 0.47

Prøv med Moskus ænder de nusser hele din have igennem gratis.klip sving fjerene så de ikke flyver ind-hegn så de steder ind der ikke skal betrædes af ænder.Du har venner for livet! jeg har 23 stk så du må godt købe en (stikling)

janellyton@yahoo.dk

Nyt svar til emnet »Nøgne snegles indtogsmarch«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Nøgne snegles indtogsmarch

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider