Skrevet af: Maj Thorsø, 18. marts 2014 kl. 8.51
Hej!
Jeg har nogle fantastiske hindbærplanter i haven, som år efter år giver bær. Og de giver bær to gange om året. I starten af sommeren og igen i efteråret. Jeg har aldrig rigtig vidst hvordan jeg beskar dem bedst og har prøvet mig lidt frem og de giver mange bær hvert år ligegyldig hvad jeg gør.
Er der nogen, der ved om det er sommerhindbær eller efterårshindbær? Jeg ville nemlig gerne nu finde frem til den mest optimale beskæring.
Kh Maj
Skrevet af: Tina K., 18. marts 2014 kl. 9.13
Jeg tipper på, at det er efterårshindbær - og at du skal beskære dem her i foråret - faktisk nu.
Hilsen Tina
Skrevet af: Lone Brems, 18. marts 2014 kl. 9.53
Hej Maj Thorsø
Hvis dine planter giver frugt uanset hvad du gør omkring beskæring, så kan det kun betyde to ting: At dine hindbær har gode vækstforhold og at du indtil nu er sluppet for Hindbærstængelsyge som især kan være et problem for de tidligt frugtbærende sorter.
Det kan gå rigtig fint mange år endnu - og du kan glæde dig over at kunne høste modne bær over en meget lang periode :-)
Men hvis du vil lave om på tingene, så vil jeg foreslå dig lidt detektivarbejde:
Udgangspunktet er:
De planter, der giver modne bær i starten af sommeren og sætter mange skud i sensommeren er den sort af hindbær, som giver mest frugt på skuddene fra overvintrende grene. Den anbefalede beskæring er at fjerne alle afhøstede skud umiddelbart efter at de sidste bær er høstet og tynde lidt ud hvis de unge skud står meget tæt.
De planter, der giver modne bær i efteråret er en sort, som giver flest bær på grene, der er groet frem i foråret og sætter frugtbærende sideskud i forsommeren. Den anbefalede beskæring er (som Tina K beskriver) at fjerne alle skud fra året før i det tidlige forår og eventuelt tynde lidt ud, hvis der kommer en meget kompakt skudsætning.
Øvelsen er at finde ud af hvilke skud, der hører til hvilken sort.
Det kan jo være en lidt tålmodighedskrævende opgave, hvis planterne i dit bed står meget tæt. Men ved lidt forsigtigt gravearbejde skulle det nok kunne lykkes !
De unge skud fra hver sort plantes hver for sig - under samme gode forhold, som dine planter nu har.
Og udover tålmodighed er det nødvendigt at være meget opmærksom på om den sortering, man har fået gennemført nu også er nøjagtig. Det kan man egentlig først være sikker på efter første dyrkningssæson i de to plantegrupper, hvor man har iagttaget og husket bærmodningsperioden.
Jeg ønsker dig fortsat god hindbærhøst - Uhmmm !!!
Venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Maj Thorsø, 18. marts 2014 kl. 11.33
Tak for jeres gode svar!
Jeg købte alle hindbærplanter samtidig og de er samme sort, det er derfor det undrer mig lidt at de giver så mange hindbær to gange om året. Men det er jo et meget positivt "problem" :)
Kh Maj
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.